2025. november 29-én a Marrakech Filmfesztivál egyik legizgalmasabb pillanata volt, amikor Jenna Ortega, a népszerű „Wednesday” sorozat sztárja, valamint a „Parasite” rendezője, Bong Joon Ho megosztották gondolataikat a mesterséges intelligencia (MI) szerepéről a filmművészetben és annak szélesebb társadalmi hatásairól.
A Marrakech Filmfesztivál és a zsűri összetétele
A marokkói fesztivál idén december 6-ig tart, és számos izgalmas programmal várja a filmrajongókat. A hivatalos versenyprogramban 14 első- vagy másodalkotó rendező művei szerepelnek, akik között nemzetközi tehetségek is helyet kaptak. A fesztivál nyitófilmje Gus Van Sant „Dead Man’s Wire” című alkotása volt, emellett tiszteletadás zajlik Jodie Foster és Guillermo del Toro előtt is.
A zsűri tagjai között Jenna Ortega és Bong Joon Ho mellett olyan neves alkotók találhatók, mint Anya Taylor-Joy („Furiosa” főszereplője), Celine Song („Past Lives” és „Materialists” rendezője), Julia Ducournau („Titane” Palme d’Or díjas), Karim Aïnouz (brazil rendező), Hakim Belabbes (marokkói filmrendező) és Payman Maadi (iráni-amerikai színész-rendező).
Jenna Ortega gondolatai az MI okozta bizonytalanságról
Ortega a zsűri sajtótájékoztatóján őszintén beszélt arról, hogy milyen érzéseket vált ki belőle az MI rohamos térnyerése a filmiparban. Elmondta, hogy az emberiség történelmét visszatekintve gyakran hajlamosak vagyunk túlzásba esni, és könnyen eluralkodik rajtunk a félelem az ismeretlentől.
„Nagyon könnyű megijedni – tudom, hogy én is így vagyok – a mély bizonytalanságtól,” mondta Ortega. Hozzátette, hogy az MI kapcsán úgy érzi, mintha egyfajta Pandora-szelencét nyitottunk volna ki, amelyből kiszabadultak olyan erők, amelyekkel még nem tudjuk teljesen mit kezdjünk.
Az MI mint művészi forradalom lehetősége
Ugyanakkor Jenna Ortega optimista is marad: bízik abban, hogy az MI fejlődése új művészi ébredést hozhat. Szerinte ezekben a nehéz és zavaros időkben gyakran éppen a kihívások ösztönzik az alkotókat arra, hogy hangot adjanak maguknak, új szenvedéllyel és védelemmel lépjenek fel.
„Van bizonyos szépség a nehézségben és a hibákban – ezeket egy számítógép nem tudja lemásolni. Egy gépnek nincs lelke,” hangsúlyozta Ortega.
Reméli továbbá, hogy egyszer majd az MI olyan lesz, mint egyfajta „mentális junk food”, amitől időnként rosszul érezzük magunkat anélkül, hogy pontosan tudnánk miért. Ez szerinte szükséges ahhoz, hogy újra értékelni tudjuk azt, ami igazán emberi.
Bong Joon Ho véleménye: Az emberi képességek újragondolása
Bong Joon Ho szintén kifejtette álláspontját az MI kapcsán. Szerinte az MI lehetőséget ad arra, hogy végre komolyan elgondolkodjunk azon, mi az, amit csak az ember képes megtenni.
„Ez egy jó kezdet lehet,” mondta Bong nevetve, majd hozzátette: „Személyes válaszom viszont az, hogy szervezek egy katonai alakulatot, amelynek küldetése lesz az MI elpusztítása világszerte.”
Celine Song kemény kritikája az MI-vel kapcsolatban
A zsűritagok közül Celine Song sem rejtette véka alá véleményét. A „Past Lives” rendezője idézte Guillermo del Toro szavait: „Bassza meg az MI-t.”
Szerinte az MI nem csupán technológiai kérdés, hanem súlyos fenyegetés bolygónkra és gondolkodásmódunkra nézve is. Úgy fogalmazott:
- „Teljesen tönkreteszi bolygónkat.”
- „Kolonizálja elménket és azt a módot, ahogyan képekkel és hangokkal találkozunk.”
- „Aggódom emiatt, mert szerintem elsődlegesen azt kell védenünk művészként, ami emberi.”
- „Az élet szépségét és nehézségét veszélyezteti – azt, ami miatt érdemes élni.”
- „Mélyen tiszteletlenül: bassza meg az MI-t.”
A Marrakech Filmfesztivál további programjai és jelentősége
A fesztivál nemcsak új tehetségek felfedezésére törekszik, hanem párbeszédet is kezdeményez a filmművészet jövőjéről. A programban szerepelnek olyan alkotások is, mint Chloe Zhao „Hamnet” című filmje vagy Maryam Touzani „Calle Málaga”-ja. A zárófilm pedig „Palestine 36” lesz.
Ezen kívül számos beszélgetés várható neves szakemberekkel: Kleber Mendonça Filho rendezővel; Bill Kramerrel, az Amerikai Filmakadémia vezetőjével; Laurence Fishburne színésszel; Jafar Panahi Palme d’Or díjas rendezővel; valamint Andrew Dominikkal, aki a „Blonde” című filmet jegyzi.
Összegzés: Az MI dilemmája a filmművészetben
A Marrakech Filmfesztivál zsűrijének tagjai – Jenna Ortegától Bong Joon Hon át Celine Songig – egyaránt elismerik az MI jelentőségét és veszélyeit. Míg Ortega reménykedik egy új művészi forradalomban és hangsúlyozza az emberi hibák szépségét, addig Song radikálisabb hangot üt meg a technológia kritikájában. Bong humorral vegyített komolysággal reflektál arra, hogy ez talán egy új korszak kezdete annak felismerésében, mi teszi igazán embert az embert.
Ezek a gondolatok jól tükrözik azt a mély bizonytalanságot és izgalmat is, amely körülveszi ma az MI-t mind a filmművészetben, mind pedig tágabb értelemben véve társadalmunkban.
Forrás: https://variety.com/2025/film/festivals/jenna-ortega-ai-film-easy-to-be-terrified-1236594676/






