Ha figyelemmel követed a pénzügyi szektort, valószínűleg nem kerülte el a figyelmedet, hogy a JPMorgan (JPM) részvényei kedden jelentős, 4,65%-os esést produkáltak. Ez nem csak egy átlagos nap volt a tőzsdén: ez volt az egyik legnagyobb zuhanásuk április 4. óta, és egyben a Dow Jones Industrial Average legnagyobb vesztesége is aznap.
Mi áll a zuhanás hátterében?
A bank fogyasztói és közösségi banki divíziójának vezetője, Marianne Lake egy New York-i konferencián árulta el az okokat. A fő üzenet? A JPMorgan költségei 2026-ban jelentősen meg fognak nőni – egészen pontosan 105 milliárd dollárra számítanak. Ez jócskán meghaladja az októberi előrejelzéseket, amikor Jeremy Barnum pénzügyi igazgató már jelezte, hogy a konszenzusos becslések – melyek 100 milliárd dolláros kiadást vártak – kissé alulbecsültek.
Az idei év eddig 96 milliárd dolláros költségszintet mutatott a harmadik negyedév végéig, így az előrejelzés egyértelműen emelkedő pályára állt. Lake azonban nem csak aggódik: „Nagyon elégedettek vagyunk a költségekkel – nemcsak azzal, hogy hogyan fektetjük be a pénzt, hanem az üzlet teljesítményének kontextusában is” – mondta.
Költségnövekedés fő mozgatórugói
A legnagyobb kiadási tételként a „növekedés és volumen” kategóriát jelölte meg Lake, amely magában foglalja a fogyasztói bankon belüli kompenzációkat és hitelkártya marketinget. Ezt követik a „stratégiai befektetések”, mint például a fizikai bankfiókok fejlesztése és az egyre nagyobb hangsúlyt kapó mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása.
És ha ez még nem lenne elég, az infláció strukturális hatásai és az ingatlanpiaci költségek is tovább növelik majd a kiadásokat. Ez engem személy szerint meglepett, mert sokan azt gondolnánk, hogy az infláció már lecsengőben van – de úgy tűnik, még mindig érezhetően hat a nagyvállalatok büdzséjére.
Nem újkeletű ez a nagy költekezés
A JPMorgan számára nem újdonság a nagy volumenű beruházás. Jamie Dimon vezérigazgató már régóta hangsúlyozza: amit sokan puszta kiadásnak látnak, azt ő hosszú távú befektetésként kezeli. Csak idén technológiára például 18 milliárd dollárt szánnak – ez brutális összeg.
Nemrég nyitották meg új, csúcstechnológiás központjukat Manhattan szívében, és Londonban is épül egy hatalmas új központjuk, amelynek elkészülte körülbelül hat év múlva várható. Ezek mind azt mutatják, hogy a bank nem fél nagyot álmodni és mélyen nyúlni a zsebébe.
Hogyan állnak az amerikai fogyasztók és kisvállalkozások?
Lake szerint ezek a csoportok még mindig viszonylag ellenállónak tűnnek, de három évnyi pandémiás tartalékok felélése után már kezd fogyni az erőforrásuk. „Kicsit törékenyebbnek nevezném mostani helyzetüket” – mondta –, és hozzátette, hogy várhatóan jövőre enyhén emelkedni fog a munkanélküliség is.
A hitelkártya-kockázatok terén is vannak változások: idénre csökkentették az elvárt veszteségi rátát 3,3%-ra portfóliójukban, de 2026-ra ismét enyhe emelkedést várnak 3,6% vagy annál alacsonyabb szinten.
Mit mutatnak az üzleti eredmények?
A befektetési banki díjak tekintetében optimistább képet fest Lake: az idei negyedik negyedévben várhatóan alacsony egy számjegyű növekedést érnek el éves összevetésben. A piacokon működő üzletág pedig még dinamikusabb lesz: itt két számjegyű növekedést várnak.
Mi lesz a betétekkel?
Egy kicsit lehűtötte azonban a kedélyeket Lake betétgyarapodási kilátásokkal kapcsolatban. Májusban még azt tűzték ki célul, hogy hosszú távon az amerikai bankbetétek 15%-át birtokolják majd, míg hitelkártya-hitelállományuk részesedése eléri majd a 20%-ot.
Az idei évben azonban lassabb kamatcsökkentések miatt kevesebb betétgyarapodásra számítanak. A Federal Reserve ugyanis kevesebbet csökkentette kamatokat annál, mint amit korábban vártak – körülbelül 25 bázisponttal kevesebbet –, ami visszafogta ezt a folyamatot.
„De ne felejtsük el: magasabb kamatok mellett jobb marzsaink vannak”, emelte ki Lake. „A dinamikák így alakultak.” És bár most lassabb lehet a növekedés üteme, hosszú távon semmit sem változtatott azon az elképzelésen, hogy jelentős piaci részesedést szerezzenek betétekben és hitelkártyákban.
Összegzés
A JPMorgan helyzete izgalmas képet fest arról, hogyan próbálja egy óriásbank kezelni az új kihívásokat: miközben mesterséges intelligenciába invesztálnak és versenyeznek egy erősödő hitelkártya-piacon, nem tudják elkerülni a költségek emelkedését sem. Az inflációs nyomás és az ingatlanpiaci költségek tovább nehezítik ezt.
Szerintem ez jól mutatja azt is, hogy még egy olyan stabilnak tűnő szereplő sem ússza meg könnyen ezt az időszakot. Ha te is követed a pénzügyi piacokat vagy érdekelnek ezek a trendek, érdemes lesz figyelni JPMorgan további lépéseit – mert ami most történik náluk, sokat elárulhat arról is, merre tartanak majd más nagybankok.






