London kerékpáros közlekedésében bekövetkező „majdnem balesetek” típusait, helyszíneit és okait térképezték fel az University College London (UCL) kutatói egy innovatív tanulmányban, amely bukósisakra szerelt 360 fokos kamerák és GPS-eszközök segítségével követte nyomon az ingázók útvonalait. A kutatás értékes adatokat szolgáltat a kerékpárosok biztonságának növeléséhez, különösen a városi forgalomban.
A kutatás háttere és módszertana
A Accident Analysis and Prevention folyóiratban megjelent tanulmány az első olyan vizsgálat, amely valós idejű, szóban rögzített eseményjelentéseket kombinál panorámaképes videófelvételekkel és GPS-adatokkal. Ez lehetővé tette a kutatók számára, hogy mélyrehatóan megértsék azokat a viselkedési és környezeti tényezőket, amelyek a kerékpárosok és más közlekedők között kialakuló „majdnem balesetekhez” vezetnek – vagyis azokhoz az esetekhez, amikor egy ütközést éppen elkerülnek.
A vizsgálat során 60 londoni kerékpáros két héten át rögzítette napi ingázását bukósisakjára szerelt 360 fokos kamerával. Összesen 317 óra felvétel készült, melyeken 94 „majdnem baleset” eseményt azonosítottak. Fontos megjegyezni, hogy a vizsgálati időszak alatt tényleges ütközés nem történt.
A leggyakoribb „majdnem baleset” típusok
A leggyakoribb veszélyhelyzetek között szerepeltek:
- Közeli előzés: amikor egy jármű túl közel halad el a kerékpáros mellett;
- Bal vagy jobb kanyarodás a kerékpáros útjába: az úgynevezett „bal- vagy jobbhorog” incidensek;
- Oldalról kihajtás: járművek, amelyek parkolóhelyekről vagy mellékutcákból hajtanak ki hirtelen;
Időbeli és helyszíni eloszlás – mikor és hol történnek a legtöbb veszélyhelyzetek?
A „majdnem balesetek” leginkább a reggeli (07:00–09:59) és délutáni (17:00–19:59) csúcsidőszakokban fordultak elő. Ezekben az időszakokban összesen 58 esemény történt. Emellett 69 esetben olyan útszakaszokon regisztrálták őket, ahol nem volt kiépített kerékpárút vagy elkülönített infrastruktúra.
Ezek az adatok rámutatnak arra, hogy a kerékpárutak hiánya jelentősen növeli a veszélyt, különösen a forgalmasabb utak mentén. A csomópontok pedig különösen kockázatos helyszíneknek bizonyultak.
Kutatói elemzések és következtetések
Professor Nicola Christie, az UCL Közlekedéstudományi Központjának vezető kutatója kiemelte: „A kerékpáros majdnem balesetek gyakran kimaradnak a hivatalos statisztikákból, pedig kulcsfontosságú mutatói a közlekedésbiztonságnak. Eredményeink azt mutatják, hogy ezek többsége olyan utakon történik, ahol nincs megfelelő kerékpár-infrastruktúra, és hogy a csomópontok különösen veszélyesek.”
A számítógépes modellezés alapján megállapították, hogy magasabb kerékpársebesség és több idő eltöltése elkülönített kerékpárutakon kevesebb majdnem balesetet eredményezett. Ezzel szemben a 30 mérföld/órás sebességkorlátozású utakon való haladás, reggeli csúcsforgalomban való kerékpározás, valamint korábbi egyéni baleseti tapasztalatok növelték a veszélyhelyzetek számát.
A csendes lakóövezeti utak előnyei és kihívásai
Dr. James Haworth, az UCL Civil-, Környezeti- és Geometriai Mérnöki Tanszékének munkatársa elmondta: „Az eredmények alátámasztják azt az elképzelést, hogy a dedikált kerékpár-infrastruktúra létrehozása és jól megtervezett útvonalak kialakítása pozitív hatással van a közlekedésbiztonságra.”
Különösen hatékonynak bizonyultak azok az ún. „quietways”, vagyis csendes lakóövezeti utak, ahol ugyan osztozni kell az úton gépjárművekkel, de alacsonyabb forgalom és 20 mérföld/órás sebességkorlátozás miatt kevesebb volt a veszélyes helyzet.
Ugyanakkor megfigyeltek majdnem baleseteket elkülönített kerékpárutakon is (korábbi londoni „cycle superhighways”), főként ott, ahol járművek mellékutcákból hajtanak ki vagy keresztezik a kerékpárutat forgalmi akadályok miatt – különösen zsúfolt időszakokban, amikor korlátozott a kilátás.
Járműtípusok szerepe és biztonsági kampányok hatása
A kutatás feltárta továbbá, hogy az esetek többségében személygépkocsik (52 eset) érintettek voltak majdnem balesetekben, ezt követték furgonok (13 eset) és gyalogosok (11 eset). Érdekes módon nehézgépjárművek nem szerepeltek ezekben az incidensekben – ezt a szerzők részben Transport for London biztonsági kampányainak és járműérzékelő rendszereinek sikerének tulajdonítják.
A kerékpározás növekvő népszerűsége és biztonsági kihívások
2004 és 2024 között Nagy-Britanniában 39%-kal nőtt a kerékpározási aktivitás – ezt részben annak tulajdonítják, hogy egyre többen választanak alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési módokat, illetve gyorsabb utazási időt keresnek zsúfolt városi környezetben.
Bár ebben az időszakban 35%-kal csökkent a kerékpáros halálesetek száma (2024-ben 82 haláleset), súlyos sérülések száma 16%-kal nőtt (3 822 eset). Ezek az adatok valószínűleg alulbecsülik azokat az eseteket is, amikor rossz útburkolat vagy gyalogosokkal, más kerékpárosokkal vagy állatokkal való ütközés miatt sérülnek meg biciklisek – mivel sok ilyen esemény nincs hivatalosan bejelentve.
Következtetések és jövőbeli irányok
Professor Christie
A kutatás megerősíti azt is, hogy a jól tervezett kerékpár-infrastruktúra védelmet nyújt a biciklisek számára. Transport for London biztonsági intézkedései már most is érezhető javulást hoznak.
Támogatók és további információk
A tanulmányt a Road Safety Trust finanszírozta, támogatói között szerepelnek többek között a London Road Safety Council, Transport for London valamint az All Party Parliamentary Group on Cycling.
Ruth Purdie OBE, a Road Safety Trust ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: „Fontos teljes körűen megérteni azokat az eseményeket és majdnem baleseteket, amelyeket a kerékpárosok átélnek ahhoz, hogy fejlesszük az úthálózatot biztonságosabb közlekedés érdekében. Örülök, hogy támogathattuk ezt az innovatív adatgyűjtési módszereket alkalmazó kutatást.”
Kapcsolat és további részletek
- Kapcsolattartó: Dr Matt Midgley
Telefon: +44 (0)20 7679 9064
Email: m.midgley@ucl.ac.uk - Kutatási publikáció:
Nicola Christie et al., „Spatiotemporal and Behavioural Correlates of Cycling Near Misses: Evidence from Helmet-Mounted Video Data”,
Accident Analysis and Prevention,
DOI: 10.1016/j.aap.2025.108272
Megjelenés dátuma: 2025. október 27. - További információk UCL-ről:
Az University College London egy világszínvonalú egyetem több mint 50 ezer hallgatóval világszerte.
Honlap: www.ucl.ac.uk
Hírportál: www.ucl.ac.uk/news/