Kína fejleszti a világ legnagyobb, tórium-alapú nukleáris meghajtású konténerszállítóját

nov 8, 2025 | Tech

Kína nemrégiben nyilvánosságra hozta a fejlesztés alatt álló, a világ legnagyobb nukleáris meghajtású konténerszállító hajójának kritikus műszaki specifikációit. A hajót egy forradalmian új, tórium-alapú olvasztott só reaktor (Thorium Molten Salt Reactor – TMSR) fogja hajtani, amelynek hőteljesítménye 200 megawatt. Ez az innovatív erőforrás lehetővé teszi, hogy a hajó akár 14 000 szabványos konténert szállítson, miközben hosszú éveken át üzemelhet újratöltés nélkül.

A reaktor és a hajtásrendszer műszaki részletei

A Jiangnan Hajógyártó Csoport vezető mérnöke, Hu Keyi osztotta meg a részleteket. A 200 MW-os hőteljesítmény megegyezik az Egyesült Államok haditengerészetének fejlett Seawolf-osztályú nukleáris tengeralattjáróiban használt S6W reaktorok teljesítményével.

Ellentétben a hagyományos közvetlen hőmeghajtással, Hu elmagyarázta, hogy a 200 MW hőteljesítményt egy szuperkritikus szén-dioxid (sCO2) generátor fogja hasznosítani a rendkívül hatékony Brayton-ciklus segítségével. Ez a rendszer 50 MW elektromos energiát termel, amely elegendő a hajó hosszú távú meghajtásához anélkül, hogy újratöltésre lenne szükség.

A sCO2 ciklus termikus-elektromos átalakítási hatékonysága 45-50 százalék között mozog, ami jelentős előrelépés a hagyományos gőzalapú reaktorok körülbelül 33 százalékos hatékonyságához képest.

Biztonság és környezetbarát működés

A tervezés egyik legfontosabb előnye az inherent biztonságosság, amely elsősorban a tórium használatából ered. A tórium jóval gyakoribb elem, mint az urán, és a reaktor kialakítása nem igényel vízhűtést. Ez lehetővé teszi egy kisebb, csendesebb és biztonságosabb rendszer létrehozását.

Hu több biztonsági mechanizmust is ismertetett:

  • A reaktor légköri nyomáson működik, így kizárt az esetleges robbanásveszélyes nyomásnövekedés.
  • Erős negatív hőmérsékleti együtthatóval rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a nukleáris reakció természetesen lassul magasabb hőmérsékleten, megelőzve az ellenőrizetlen reakciót.
  • Két passzív hőelvonó rendszer gondoskodik a túlmelegedés elleni védelemről.
  • Vészhelyzet esetén az olvasztott só üzemanyag egy biztonsági kamrába esik és megszilárdul, így csapdába ejti a radioaktív anyagokat.
  • A teljes reaktor egy zárt, moduláris egységként működik, amelynek élettartama tíz év.

A modul tíz év után cserélhető, nem pedig helyszíni újratöltést igényel, ami jelentősen csökkenti a szivárgások és emberi hibák kockázatát. Vészhelyzet esetére egy 10 MWe teljesítményű dízelgenerátor is rendelkezésre áll.

Kína nukleáris energia irányába tett lépései

Ez a konténerszállító kulcsfontosságú része Kína szélesebb körű törekvéseinek az előremutató nukleáris energia területén. Az ország 2025-ben mérföldkőhöz érkezett: kísérleti tóriumreaktora a Góbi-sivatagban lett az első olyan reaktor a világon, amely hosszútávon stabil működést ért el – ezzel bizonyítva a technológia életképességét.

Érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Államok már az 1960-as években feladta saját tóriumreaktor-programját. Ezzel szemben Kína kihasználja hatalmas tóriumkészleteit – különösen Belső-Mongóliában –, hogy táplálja ezt az új generációs reaktortípust.

Hu Keyi további tervekről is beszámolt: Kína más nukleáris hajók fejlesztését is vizsgálja, például egy Suezmax méretű olajszállító tanker építését ólom-bizmut hűtésű gyorsreaktorral és egy úszó atomerőmű telepítését.

Új áttörések a tóriumtechnológiában

Egy friss áttörés tovább erősíti Kína elkötelezettségét a tóriumtechnológia iránt: az ország bejelentette az első sikeres tórium-urán átalakítást egy TMSR-ben (Thorium Molten Salt Reactor). Ez az eredmény az első kézzelfogható bizonyíték arra, hogy technikailag megvalósítható tóriumot használni olvasztott só reaktor-rendszerben.

Ez az áttörés kulcsfontosságú mérföldkő Kína számára: lehetőséget ad arra, hogy kihasználja bőséges hazai tóriumkészleteit és jelentős előrelépést jelent a globális következő generációs nukleáris energiafejlesztések terén.

Forrás: https://interestingengineering.com/transportation/thorium-powered-nuclear-cargo-ship

Elemzés: Az X (korábbi Twitter) algoritmusának politikai torzítása 2025-ben

Az Elon Musk tulajdonában álló közösségi média platform, az X (korábban Twitter) algoritmusának működése és politikai elfogultsága régóta vita tárgya. A theSky Newsteam 2025-ben egy átfogó vizsgálatot végzett, amely során kilenc új X-fiókot hoztak létre – három...

Lengyelország elnöke új törvényjavaslatot nyújtott be az áramdíjak csökkentésére

Lengyelország jelenlegi helyzetében kiemelten fontos a lakosság és a vállalkozások energiaárainak kezelése. Karol Nawrocki elnök egy olyan törvényjavaslatot mutatott be, amely jelentős, akár egyharmados árcsökkenést ígér a háztartások számára, és ötödével mérsékelné a...

Nexperia chip-szállítások újraindulása: enyhülés a globális autóipari chiphiányban

Berlin/Tokió – A félvezetőgyártó Nexperia részleges chip-szállításainak újraindulásáról számoltak be az autóipari vezetők pénteken, ami Németországban is üdvözölt jele annak, hogy enyhül a vállalat feletti kontrollért folytatott harc, amely jelentős bizonytalanságot...

Az amerikai kormányzati leállás hatása a légi és űrforgalomra – FAA ideiglenes korlátozásai

Az Egyesült Államokban már 38 napja tartó szövetségi kormányzati leállás jelentős hatással van az ország légiközlekedésére és az űrkutatási tevékenységekre. Ennek következtében a Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) csütörtökön ideiglenes...

Az Mesterséges Intelligencia Hatása a Munka Jövőjére: Emberközpontú Vezetés és Készségfejlesztés

A mesterséges intelligencia (AI) rohamos fejlődése alapjaiban változtatja meg a munka világát. Azonban nem csupán az algoritmusok vagy technológiai újítások határozzák meg a jövőt, hanem elsősorban a vezetői döntések és stratégiák. Nickle LaMoreaux, az IBM humán...

Wendy’s étteremlánc bezárások: Több száz helyszín szűnik meg 2026-ig

Wendy’s, az ikonikus gyorsétterem-hálózat, amely évtizedeken át stabil növekedéséről és hűséges vásárlói bázisáról volt ismert, jelentős átalakulás előtt áll. A vállalat bejelentette, hogy 2026-ig mintegy 200-350 éttermét bezárja az Egyesült Államokban, ami komoly...

XPENG IRON: Az élethű humanoid robot, amelyet színpadon vágtak fel, hogy bizonyítsák valódiságát

A kínai elektromos járműgyártó cég, az XPENG nemrégiben egy új, rendkívül élethű humanoid robotot mutatott be, amely annyira emberi mozgásokat képes produkálni, hogy a cég képviselői kénytelenek voltak nyilvánosan felvágni a robotot a színpadon, hogy bebizonyítsák:...

Olivia Rodrigo elítéli a Homeland Security rasszista propagandájában való zenehasználatot

Olivia Rodrigo, a 2020-as évek egyik legnépszerűbb fiatal énekesnője, nemrégiben határozottan reagált arra, hogy az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security, DHS) egy videóban engedély nélkül használta egyik dalát, az „All-American...

Dwayne ‘The Rock’ Johnson elárulta, hogyan tudta meg Osama bin Laden halálát először

Dwayne ‘The Rock’ Johnson, a hollywoodi színész és egykori profi pankrátor, végre feltárta, miként értesült arról a történelmi hírről, hogy Osama bin Laden, az Al-Kaida vezetője meghalt – még a világ többi része előtt. A váratlan Twitter-bejegyzés 2011-ből 2011. május...

Hatékony projektmenedzsment és számlázás Zoho megoldásokkal – Az AppsTech Soft sikertörténete

Projektcsúszásokból gyakran számlázási késedelmek lesznek a tanácsadók, ügynökségek és professzionális szolgáltató cégek esetében. Amennyiben nincs egy integrált rendszer, amely egyszerre kezeli az időkövetést, a projektfeladatokat és a számlázást, a pénzáramlás...