A modern városi élet egyik legfontosabb szempontja a könnyű és gyors közlekedés. Nem véletlen, hogy az ingatlanpiac is egyre inkább tükrözi ezt a trendet: a tömegközlekedési lehetőségek közelsége jelentős hatással van az ingatlanok értékére. Egy átfogó elemzés szerint az Egyesült Államok több nagyvárosi területén, így Bostonban, Eugene-ben (Oregon), Hartfordban (Connecticut), Los Angelesben, Minneapolis-St. Paulban, Phoenixben és Seattle-ben a 2012 és 2016 közötti időszakban a tömegközlekedési csomópontoktól fél mérföldön belül fekvő lakóingatlanok medián eladási ára 4%-tól akár 24%-ig magasabb volt, mint az adott piac egészének átlaga.
A tömegközlekedés hatása Chicago környékén
Az Inland Real Estate blogbejegyzése kiemeli, hogy Chicago térségében a tömegközlekedéshez való hozzáférés alapvető tényező az ingatlanérték meghatározásában. Azok az ingatlanok, amelyek közel helyezkednek el a CTA L vonalaihoz vagy a Metra elővárosi vasútállomásaihoz, magasabb árakon kelnek el. Ennek oka a város különböző negyedeihez és üzleti központjaihoz való könnyű hozzáférés iránti kereslet.
„A tömegközlekedés közelsége csökkenti az ingázási időt, több közlekedési lehetőséget kínál, és általában kényelmesebbé teszi az életet” – állítja az Inland Real Estate. „Sok lakos számára, különösen azoknak, akik a belvárosban dolgoznak vagy gyakran utaznak üzleti vagy szabadidős céllal, prioritás élni egy tömegközlekedési állomás közelében. Ez a preferencia magasabb árakat eredményez az ilyen kényelmet nyújtó ingatlanok esetében.”
A szakma véleménye: Tömegközlekedés = értéknövelő tényező
A real estate iparág is tisztában van ezzel a ténnyel. A Fulton Grace Realty például kifejezetten támogatja a tömegközlekedést: „Chicago-ban élők vagy oda ingázók számára a Metra elővárosi vasúthálózat életfonalat jelent, amely hatékony összeköttetést biztosít a külvárosok és a belváros között.”
A Trulia nevű ingatlanportál pedig jelentős növekedést tapasztalt azon hirdetések számában Los Angelesben, amelyek kiemelik a tömegközlekedési lehetőségeket mint értéknövelő tényezőt.
Dél-Florida példája: A vonatállomások körüli áremelkedések
A Wall Street Journal beszámolója szerint Dél-Floridában azok az ingatlanok értéke emelkedik leginkább, amelyek közel vannak vasútállomásokhoz. Fort Lauderdale-ben például 2018 és 2022 között – amikor megnyílt az állomás – az adott irányítószámú területen lévő lakóingatlanok értéke 67%-kal nőtt, míg Broward megye egészében ez az emelkedés csak 33% volt.
West Palm Beach esetében 37%-os növekedést mértek az állomás környékén lévő otthonoknál szemben a megyei 30%-kal. Miami pedig még látványosabb példát mutat: itt az állomás közelében lévő ingatlanok értéke 83%-kal nőtt ugyanebben az időszakban, miközben Miami egész területén csak 38%-os volt az átlagos áremelkedés.
Metra állomások és elővárosi fejlesztések Chicagóban
Chicagóban a Metra elővárosi vasútállomások körül egyre több olyan fejlesztés valósul meg, amely kifejezetten a tömegközlekedésre alapozott életstílust támogatja. Drew Mitchell, a Holladay Properties fejlesztési igazgatója elmondta egy Metropolitan Planning Council által szervezett webináriumon, hogy cégük 2018 óta vegyes funkciójú projekteket épít ezek közelében annak érdekében, hogy kielégítsék a gyalogosan is jól elérhető, összekapcsolt közösségek iránti növekvő igényt.
„A régió lakosságának háromnegyede külvárosokban él” – hangsúlyozta Mitchell. „A tömegközlekedési lehetőségek választása javítja az életminőséget és ösztönzi a gazdasági növekedést.”
Ugyanakkor figyelmeztetett arra is, hogy ha elveszik vagy csökkentik ezeket a forrásokat, akkor visszafordíthatatlan károk keletkezhetnek: „Tragikus lenne, ha elveszítenénk ezt a finanszírozást – ugyanez tette lehetővé Chicagó külvárosainak fejlődését és népszerűségét.”
A fenyegető veszély: Tömegközlekedési finanszírozás csökkenése és következményei
Philadelphia térségében már megtapasztalták ennek súlyos következményeit. Amikor ideiglenesen átcsoportosították a tőkefinanszírozást működési célokra, komoly szolgáltatáscsökkenések következtek be. Egy gazdasági elemzés szerint ha tartósan megszüntetnék vagy csökkentenék a tömegközlekedési szolgáltatásokat, akkor akár 19,9 milliárd dollárnyi lakóingatlan-érték veszne el – ebből 7,7 milliárd Philadelphia városában és 12,2 milliárd pedig a külvárosokban.
Vita Illinois államban: Ingatlanszakma kontra törvényhozók
Mindezek fényében különösen érthetetlennek tűnik Illinois államban az Illinois Realtors csoport kampánya, amely félmillió dollárt költött arra, hogy támadja azon törvényhozók személyét, akik tavasszal megszavazták a tömegközlekedési finanszírozás növelését – beleértve egy ingatlanátruházási adó emelést is.
A kampány weboldalán egy CTA L vonat képe mellett Chicago polgármesterének fotói szerepelnek, mintha azt sugallnák volna, hogy csak Chicago városa profitálna ebből a finanszírozásból – ezzel próbálva meggyőzni a külvárosi lakosokat arról, hogy nekik nincs szükségük erre.
Laura Ellman szenátor (Naperville) szerint ez félrevezető kampány: „Közlekedési hálózataink tartják mozgásban külvárosi gazdaságunkat; ha megszüntetik vagy csökkentik vonat- és buszjáratokat, akkor lakásaink értéke összeomlik” – nyilatkozta Crain’s Chicago Business számára.
„Komoly és átgondolt párbeszédre van szükség DuPage és Will megyékben valamint egész régiónkban arról, hogyan tovább közlekedés ügyében. Csalódott vagyok amiatt, hogy ez az egyesület inkább támadó kampányba kezdett helyett hogy velünk együtt keresse megoldásokat.”
Összegzés
A tömegközlekedési infrastruktúrához való hozzáférés nem csupán kényelmi kérdés: alapvetően befolyásolja az ingatlanpiacot és ezzel együtt egy-egy régió gazdasági fejlődését is. Az adatok világosan mutatják: ahol jó minőségű és könnyen elérhető tömegközlekedési lehetőségek vannak, ott magasabbak az ingatlanárak és élhetőbbek a közösségek.
Ezzel szemben minden olyan lépés vagy kampány veszélyezteti ezt az előnyt, amely csökkenti vagy ellehetetleníti ezen szolgáltatások fenntartását. A jövőbeni városfejlesztések sikeressége ezért szorosan összekapcsolódik majd azokkal a döntésekkel is, amelyek meghatározzák tömegközlekedési rendszereink sorsát.
Forrás: https://www.hsrail.org/blog/transit-makes-keeps-homes-valuable/