Kreatív kockázatvállalás és a Microsoft Gaming jövője – Phil Spencer és Tim Schafer gondolatai

okt 25, 2025 | Üzlet

A videojáték-ipar egyik legfontosabb kérdése, hogy miként lehet megőrizni a kreativitást és az innovációt egy olyan nagyvállalat keretein belül, mint a Microsoft. Ezt a témát járta körül Phil Spencer, a Microsoft Gaming vezérigazgatója, aki a Paley International Council Summit rendezvényén beszélt Tim Schaferrel, a Double Fine alapítójával együtt. A beszélgetés fókuszában a kreatív kockázatvállalás értéke állt, amelyet Spencer kiemelten fontosnak tart a játékfejlesztő csapatok számára.

A kreativitás megőrzése és támogatása

Phil Spencer hangsúlyozta, hogy szerinte a csapatok kreativitása a legfontosabb tényező, amit védeni és ápolni kell. Ez nem csupán egy szlogen, hanem egy valódi elv, amely mentén a Microsoft igyekszik működni. A moderált beszélgetés során elmondta, hogy az alkotói szabadság megadása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy igazán különleges játékok szülessenek.

Tim Schafer tapasztalatai a Microsofttal

Tim Schafer, akinek kalandjáték-stúdióját 2019-ben vásárolta meg a Microsoft, megerősítette ezt az álláspontot saját tapasztalata alapján. „Amikor arról beszéltünk, hogy felvásárolnak minket, nagy kérdés volt számomra: hogyan tudjuk megőrizni a kultúránkat?” – mondta Schafer. „Mindenki azt mondta: ‘Nem akarjuk, hogy megváltozzatok.’ És ez az elmúlt években igaznak bizonyult.”

„Kreatívan azt mondhatjuk: ‘Szeretnénk egy olyan játékot készíteni, ami egy sétáló világítótornyról szól’, és ők csak annyit mondanak: ‘Szuper. Ez jól hangzik.’”

A „sétáló világítótorony” – Keeper sikere

A szóban forgó játék, a Keeper, amely nemrég jelent meg, máris nagy sikert aratott: mi is 90%-os értékelést adtunk neki. Schafer szerint a Microsoft felvásárlása felszabadította őket attól az állandó pénzügyi bizonytalanságtól, amely korábban jellemezte munkájukat. Ez az anyagi stabilitás lehetővé tette számukra, hogy bátrabban tegyék fel maguknak a kérdést: „Mit tennénk, ha nem félnénk folyamatosan?”

Az egyének fontossága és vezetői fejlesztés

Schafer továbbá kiemelte az egyéni tehetségekbe vetett hitet is. Korábbi tapasztalataiból tanulva – például LucasArtsnál – megtanulta, hogy nem csak ötletekre érdemes fogadni, hanem emberekre is. Fontosnak tartja olyan vezetők kinevelését és támogatását, akik később önálló projekteket irányíthatnak.

Kihívások és ellentmondások a Microsoft Gamingnél

Mindezek az optimista gondolatok azonban árnyaltabb képet kapnak, ha figyelembe vesszük az elmúlt években végrehajtott jelentős leépítéseket és stúdióbezárásokat. A Microsoft gyors bővülési időszaka után – amely során többek között olyan nagynevű cégeket vásároltak fel, mint a Bethesda vagy az Activision Blizzard – komoly átszervezések következtek.

Phil Spencer elismerte ugyanakkor, hogy nem mindig sikerült tökéletesen megvédeniük azokat a kreatív csapatokat, akik kockázatot vállalnak. „Szerintem ez az egyik legbátrabb dolog egy alkotócsapattól – legyen szó filmről vagy tévéműsorról –, hogy kiálljanak az internet elé kritikára és véleményezésre,” mondta Spencer. Hozzátette azonban azt is, hogy az internet nem mindig kedves hely ezekhez az alkotásokhoz.

Double Fine és Obsidian helyzete

A Double Fine esetében úgy tűnik, hogy a Microsofttal kötött megállapodás pozitív hatással volt: megszűnt az állandó finanszírozási bizonytalanság és támogatókeresés terhe. Hasonlóan jól teljesít az Obsidian is, amelyet 2018-ban vásároltak meg. Az idei évben három jelentős játékot adtak ki (Avowed, Grounded 2 és The Outer Worlds 2), amelyek közül utóbbit mi is pozitívan értékeltük.

Az Obsidian hosszú távú terveiben szerepel az alacsony munkavállalói fluktuáció fenntartása és inkább kisebb sikerek elérése helyett nem törekednek túlzott profitokra – ez egy meglehetősen szerény stratégia egy ilyen nagy iparágban.

A nyomás alatt álló Microsoft Gaming divízió

Ezzel szemben azonban hírek szerint az egész Microsoft Gaming divíziót jelentős nyomás alatt tartják magas profitcélok elérése érdekében. Ez magyarázatot adhat arra is, miért kellett több ezer dolgozót elbocsátaniuk, miért töröltek nagy projekteket (például egy Blizzard túlélőjátékot vagy egy Zenimax MMO-t), illetve miért zártak be stúdiókat.

Ezek az intézkedések nem igazán illenek össze azzal a képpel, amelyet Spencer festett a kreatív kockázatvállalásról és annak támogatásáról.

Az alkalmazottak aggodalmai és stúdióbezárások

Kelly Yeo, a Diablo 4 producere így fogalmazott: „Minden újabb leépítés után erősödik bennünk a félelem érzése, mert úgy tűnik, semmilyen kemény munka nem elég ahhoz, hogy megvédjen minket.” Ez sajnos egyre gyakoribb érzés az iparágban.

Egyik áldozata volt ennek a folyamatnak a Tango Gameworks stúdió is; utolsó Microsoft alatti játékuk 2023-ban jelent meg Hi-Fi Rush címmel – egy kisebb méretű kreatív alkotás –, mégis bezárták őket. Érdekesség azonban, hogy ezt követően egy másik nagy kiadó, a dél-koreai Krafton újraindította a stúdiót.

Összegzés

A Paley International Council Summiton elhangzottak alapján jól láthatóak azok az értékek és kihívások is, amelyekkel napjainkban szembesülnek a videojáték-ipar nagy szereplői. Phil Spencer és Tim Schafer példája rámutat arra, milyen fontos lenne megőrizni és támogatni a kreatív kockázatvállalást annak érdekében, hogy valóban különleges alkotások születhessenek.

Ugyanakkor az iparági nyomás és gazdasági elvárások gyakran nehezítik ezt a folyamatot – ami jól látható például a leépítésekben vagy stúdióbezárásokban. A jövő kihívása tehát kettős: miként lehet egyszerre fenntartani anyagi stabilitást és biztosítani az alkotói szabadságot?

Forrás: https://www.pcgamer.com/gaming-industry/xbox-boss-phil-spencer-says-nurturing-and-protecting-creative-teams-that-want-to-go-take-risks-is-the-priority-admits-we-dont-always-succeed-at-that/

Fehér Ház felújítása: Ki fizeti valójában a 300 millió dolláros báltermet?

A Fehér Ház legújabb, csillogó felújítási projektje – amelynek központi eleme a világ legpompásabb bálterme lesz – hivatalosan „nulla költséggel” valósul meg az amerikai adófizetők számára. De vajon tényleg így van ez? Brett Arends, a MarketWatch újságírója utánajárt...

Az AI kihívásai az EA játékiparban – Mi várható a jövőben?

A mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb szerepet kap a videojátékok fejlesztésében, és a legnagyobb szereplők sem titkolják, hogy kísérleteznek ezzel a technológiával. Az AI alkalmazása lehetőséget kínálhat arra, hogy gyorsabban és olcsóbban készüljenek el...

Prémium előfizetés és FT Weekend nyomtatott kiadás egy áráért – Teljes digitális hozzáférés

Fedezze fel a legjobb hírek és elemzések kombinációját az FT Weekend nyomtatott kiadásával, amely most elérhető a Prémium előfizetés áráért! Ez az egyedülálló ajánlat lehetővé teszi, hogy ne csak a legfrissebb digitális tartalmakhoz férjen hozzá, hanem kézbe vehesse...

Trump 10%-os vámemelést tervez Kanadai importokra az ontariói reklám miatt

Donald Trump amerikai elnök szombaton bejelentette, hogy további 10%-kal megemeli a kanadai árukra kivetett vámokat, miután az Ontario tartomány egy televíziós reklámban bírálta az Egyesült Államok vámpolitikáját. Az eset újabb feszültséget szít a két ország...

JavaScript engedélyezése: Hogyan futtathatod az alkalmazásokat zökkenőmentesen

JavaScript engedélyezése nélkül sok modern webalkalmazás nem működik megfelelően, vagy egyáltalán nem indul el. Ha találkoztál már azzal az üzenettel, hogy „You need to enable JavaScript to run this app”, akkor ez a cikk neked szól. Részletesen bemutatjuk, miért...

Marine Geoengineering: A tengeri kísérletek veszélyei és globális hatásai

LONDON / WASHINGTON, DC, 2025. október 16. – Egy új jelentés jelent meg, amely részletesen feltérképezi a magas kockázatú tengeri geo-mérnöki kísérletek potenciális helyszíneit, rávilágítva a tervezett beavatkozások aggasztó méretére. A „A Gathering Storm: How Marine...

Twitch biztonsági incidens: Twitch CEO bocsánatkérése és a jövőbeni fejlesztések

A múlt hétvégi TwitchCon eseményen történt támadás streamer Emiruat érintette mélyen a közösséget és a platform vezetőségét egyaránt. A Twitch vezérigazgatója, Dan Clancy hivatalos bocsánatkérést tett közzé a streaming szolgáltatás hivatalos X (korábban Twitter)...

AI inbreeding és az AI-piac jövője: Veszélyben az innováció és a befektetések?

Az egész új gazdaságok és digitális infrastruktúrák épülnek a mesterséges intelligencia (MI) ígéretére, azonban egyre több szakértő, köztük Elon Musk Grok nevű MI rendszere is figyelmeztet arra, hogy olyan cégek, mint az OpenAI, kezdik kimeríteni a magas minőségű...

Robotok a munkaerőpiacon: hogyan változtatják meg a fiatalok munkalehetőségeit az automatizált technológiák?

Jelenleg Japánban robotok töltik fel a kényelmi üzletek polcait, egy olyan technológia, amelyet az Egyesült Államokban még nem fogadtak el széles körben. Azonban nehéz elképzelni, hogy olyan nagy láncok, mint a 7-11 vagy a Walmart ne kísérleteznének vele hamarosan....

Kotak Mahindra Bank Ltd 2025 Q2 pénzügyi eredményei és vezetői változások

2025. október 25. – A Kotak Mahindra Bank Ltd bejelentette a 2025. szeptember 30-ával zárult második negyedév pénzügyi eredményeit, amelyek árnyalt képet mutatnak a bank teljesítményéről. A jelentés szerint a bank önálló nettó nyeresége 3%-kal csökkent az előző év...