Minden este, amikor Lady Gaga színpadra lép a jelenlegi turnéján, egy 14 láb magas, bíborvörös ruhába öltözve, Stefani Germanotta – az igazi neve – pillanatokra pánikba esik. Az operaház közepén álló díszlet két réteg függönye elhúzódik, felfedve azt a pompás, szinte túlzó, Clifford-méretű krinolin ruhát, amelyben a kis nő rejtőzik. Több tízezer rajongója, az úgynevezett Little Monsters, akik már felnőttek, üvöltve várják azt az irányt mutató fényt, aki akkor mondta nekik először: „Így születtél.” És még mindig szükségük van erre a fényre.
A kezdetek és a korai sikerek
Lady Gaga Los Angelesben készült fotója 2025 szeptemberében is tükrözi azt az energiát és feszültséget, amelyet a színpadon érez. Magasan a tömeg felett állva érzi szívverését és az izgalom hullámát. Amikor a ruha előre siklik és zenekara belecsap az első akkordokba, felkészül az adrenalinra, amely egykor életének értelme volt. „Amikor nem vagyok színpadon, halottnak érzem magam” – mondta nekem legutóbbi találkozásunkkor 14 évvel ezelőtt, még mielőtt terápiára járt volna. Akkoriban dicsekedett azzal, hogy nem alszik vagy eszik rendesen, „kávén és zenén” élt. Egy időben egy zord metálbárban dolgozó férfival járt, akit múzsájának tartottak körülötte mindenki.
Ekkoriban fejezte be második albumát, a Born This Way-t, amelyből 14 millió példány kelt el. Úgy tűnt, karrierje egyenletesen ível felfelé. Az ezt követő Artpop azonban már sokkal nehezebb időszakot hozott: bár rajongói később kedvenc albumukként emlegették, a kritikusok ellenségesek voltak, az eladások csökkentek, és Gaga először szembesült karrierje során negatív visszhanggal egy amúgy is törékeny időszakban.
A trauma és művészi küzdelmek
Gaga 19 éves korától kezdve elnyomott traumákat hordoz magában; elmondása szerint egy zenei producer megerőszakolta őt. Az Artpop korszakában ezek a traumák törtek felszínre. Megpróbált menekülni minden elől, miközben néhány legnagyobb slágerét rögzítette. Jazz albumokat készített barátjával, Tony Bennett-tel – például a Billy Strayhorn által írt „Lush Life” című számot is előadta –, amelyet Frank Sinatra túl nehéznek tartott énekelni.
Közben filmes karrierjében is kitűnt érzelmileg átlátható alakításokkal, amelyek nehezen egyeztethetők össze zenei alteregóival. Elkészítette az A Star Is Born kiváló filmzenéjét és kísérletezett az amerikai folkos hangzású Joanne albummal – mindez távol állt attól a tipikus Lady Gaga poptól.
Mentalitás és egészségügyi válságok
Bár fellépett a Super Bowl félidei show-ján és Golden Globe-ot valamint Oscart nyert, pszichéje szétesett. „Az A Star Is Born-t lítium mellett készítettem” – vallotta be lazán. A Joanne világturné alatt pedig pszichotikus törést élt át: „Volt egy nap, amikor a testvérem azt mondta nekem: ’Már nem látom a testvéremet.’ Ekkor lemondtam a turnét. Egy nap kórházba kerültem pszichiátriai ellátásra. Szünetet kellett tartanom. Teljesen összeomlottam.”
A szerelem gyógyító ereje
Visszatalált önmagához nagy segítséggel jegyesétől, Michael Polansky-tól – egy kedves, Harvardon végzett vállalkozótól –, aki soha nem hívta máshogy csak Stefaninak. „Az igazi énemmel való szerelem nagyon sokat jelentett” – mondja Gaga. Ez azonban azt is jelentette számára, hogy meg kellett tanulnia önmaga lenni valaki mellett: „Hogyan tanulod meg önmagad lenni valakivel akkor, ha senki előtt sem tudod igazán megmutatni magad?”
A Mayhem album és turné – új kezdet
Márciusban jelent meg legújabb albuma,Mayhem, amely karrierje egyik legnagyszerűbb munkája lett. Visszanyerte minden zenei sokszínűségét és kreativitását azok után az évek után, amikor inkább elkerülte saját stílusát. Az album hét Grammy-díjra jelölték többek között az Év Albuma kategóriában.
A hozzá kapcsolódó Mayhem Ball turné lenyűgöző látványosság lett egy olyan karrierben, amely tele van extravagáns produkciókkal. Az első előadások azonban egyértelművé tették mennyit változott Gaga: „Már nem vagyok adrenalinfüggő” – mondja –, „régen imádtam ezt az érzést.” Most inkább úgy reagál mint bármelyik kiegyensúlyozott ember: amikor hatalmas Lady Gaga jelmezbe bújva gördül ki egy zsúfolt aréna elé és hallja a dübörgő zenét, 90 másodpercig harcolnia kell egy pánikroham ellen.”
Többszörös Gaga-képződmények és belső dráma
A turné próbáin három különböző Lady Gaga jelenik meg egyszerre: az egyik hatalmas vörös ruhában várakozik; a másik leotárban próbál koreográfiát; míg a harmadik sötétben figyel mindent kívülről. Ez a többszörös megjelenítés része annak a pszichodrámának is, amelyben Gaga sötét oldalát (Mistress of Mayhem) és világos oldalát (Ethereal Gaga) is megformálja.
A turné kreatív igazgatói között jegyesével együtt szerepelnek; Polansky kulcsszerepet játszik abban is, hogy Gaga megtalálja belső békéjét és művészi kontrollját.
“Shallow” újragondolva – egy hajókázós kihívás
A turnén utolsó pillanatban bekerült az előadásba egy átdolgozott verziója Lady Gaga egyik legismertebb dalának, Shallow-nak. A stílusosan Andrew Lloyd Webber Phantom of the Opera-jára utaló jelenethez egy gondolát használnak majd – egyszerűen kerekeken gördítve –, ami új dimenziót ad ennek az ikonikus számnak.
Belső harcok és művészi önreflexiók
A koncert narratívája álomszerűen dolgozza fel Gaga valódi életútját és belső küzdelmeit. A Mayhem karaktere önző oldalát testesíti meg; ő az egocentrikus királynő, aki fiatalabb önmagát mély álomba taszítja tanításképpen – ám tervei nem úgy alakulnak ahogy szeretné.
Ezekben a történetekben erős önéletrajzi elemek rejlenek: Gaga korai karrierjének kemény munkája mellett fájdalmas élményei is megjelennek. Egykor hitt abban is, hogy szenvedni kell a művészetért – ma már tudja: ez nem egészséges hozzáállás.
A “Disease” videó és az önmagával vívott harc
A Disease című dalhoz készült videóban Gaga sötét oldalával küzd meg vizuálisan is; ez volt az első alkalom hogy ilyen mélységben mutatta be belső démonait. A klipben saját holttesteként kezd el énekelni majd rémálomszerű képsorok következnek.
Kritika és művészi lázadás – Joker: Folie à Deux hatása
Bár Joker című filmje művészileg elismert volt (különösen Joaquin Phoenix-szel közös alakítása miatt), maga a film megosztotta a közönséget és kritikusokat is. A negatív visszhang ellenére Gaga lázadó módon reagált erre alkotásaival.
Személyes élet: Michael Polansky és új kezdetek
2024-ben Michael Polansky megkérte Lady Gaga kezét egy meghitt pillanatban kertjükben; mára pedig már gyönyörű gyémántgyűrű díszíti ujját. Polansky volt az első ember aki látta őt Stefani-ként ismeretlenül – még mielőtt Lady Gagává vált volna teljesen.
Közös útjuk során Polansky segített neki visszaszerezni zenei kontrollját és egészségesebb életstílusát; együtt dolgoztak minden részleten akár zenéről akár turnéról volt szó.
Zárszó: Egy művész újra megtalálja önmagát
Lady Gaga története nem csupán egy sztár karrierjének krónikája; ez egy mélyreható utazás önmaga elfogadásához és gyógyulásához. A Mayhem album és turné ennek az útnak lenyomata – tele fájdalommal, küzdelemmel de végül reménnyel és újjászületéssel.
Minden rajongónak ajánljuk ezt az őszinte betekintést Lady Gaga életébe és művészetébe!






