Lawrence alakítása egy olyan nő karakterét mutatja be, aki a házban cikázik, mintha egy állati ösztönök vezérelnék, miközben egyik kezével gyakran a rövidnadrágja elején matat. Ez a szereplő egy nyers, mosdatlan energiabomba, aki nem törődik a társadalmi udvariassággal vagy a nőies elvárásokkal. Az Oscar-díjas színésznő előadása rendkívül őszinte és önazonos, ami különösen figyelemre méltó.
A film és az eredeti mű kapcsolata
A film alapját Ariana Harwicz 2012-es, vékonyka, ám annál megrázóbb regénye adja, amely azonos címen jelent meg. Ramsay rendező több jelentős ponton eltér az eredeti műtől, ugyanakkor megőrzi annak központi gondolatát: egy kifejezetten női típusú mentális összeomlásról van szó, amelyet a társadalmi elvárások, a férfiak érzéketlensége és a mérgező heteroszexuális kapcsolatok forralnak ki.
A női mentális egészség támogatásának fontossága
Miranda Christophers, pszichoszexuális és párkapcsolati terapeuta a BBC-nek adott interjújában hangsúlyozza: „Fontos, hogy legyen mentális egészségügyi támogatás a nők számára különösen gyermekvállalás után. Egy nő életének bizonyos pontjain – terhesség alatt, szülés után vagy menopauza idején – másfajta támogatásra van szükségük, mint a férfiaknak. Személyre szabott segítségre van igény.”
Sajnos Grace nem részesül ilyen támogatásban.
Grace küzdelmei: az anyaság sötét oldala
Grace napjai céltalanul telnek vidéki otthonában Jackson munkahelyi távolléte alatt. Viselkedése egyre ingerlékenyebb és kiszámíthatatlanabb lesz: folyamatosan maszturbál, furcsa időpontokban ébreszti fel gyermekét, rendezetlen környezetben él, és állandóan lüktet benne egy makacs düh. Végül ez az állapot odáig fajul, hogy heves veszekedésekbe bonyolódik Jacksonnal, sőt önsértő magatartást is tanúsít.
A főszereplő komplex személyisége
Ramsay így jellemzi hősnőjét: „Nem mindig lehet vele együttérezni, de mellette vagyunk. Elviselhetetlen tud lenni, mégis szereti őt. Nem sajnáltatja magát; egy vadállat és egy punk egyszerre.” A könyvben is megjelenik ez a karakterjegy: nem bocsánatkérő, hanem inkább egy vadon élő, félelmetes állatként viselkedik.
A kapcsolatok és alkotói vágy feszültsége
Anna Bogutskaya szerint a film központi témája a kapcsolatok – különösen az alkotói kapcsolatok – feszültsége. A vágy és szükséglet az alkotásra szemben áll azokkal a felelősségekkel, amelyek egy házzal, gyerekkel és partnerrel járnak.
Grace környezetének reakciói
A film során Grace körül állandóan érkeznek hozzá tanácsok és vélemények („A babák nehezek”, „Ha sírós lesz…”), amelyeket ő teljes közönynel fogad. Még kedves anyósától is – akit Sissy Spacek alakít –, aki megpróbálja megértetni vele: „Az első évben mindannyian kicsit megőrülünk” –, nem tudja elfogadtatni magát. Grace nem illik bele a megszokott keretekbe.
A film értelmezése: több mint posztpartum pszichózis
Bár néhány kritikus úgy értelmezi a „Die My Love” című filmet, mint posztpartum pszichózis történetet, Ramsay határozottan elutasítja ezt az olvasatot. Számára a film témája tágabb annál, mint hogy pusztán az anyaságról szólna:
„Már nem élnek szexuális életet, ő nem ír többé – mindez összefügg ezzel a babával, aki mindent megváltoztat. De ugyanakkor jelen vannak jelenetek egy házasságból és egy kapcsolat széthullásából is. Szóval szerintem sok mindenről szól ez a történet.”
Összegzés
A film mélyen emberi képet fest egy nő belső küzdelmeiről az anyaság árnyoldalaival szemben. Grace alakja nemcsak az anyai szereppel járó nehézségeket mutatja be, hanem azt is érzékelteti, milyen komplex érzelmi vihart élhet át egy nő akkor, amikor társadalmi elvárásokkal és személyes vágyakkal kell egyszerre megbirkóznia. A történet rávilágít arra is, hogy mennyire fontos lenne személyre szabott mentális egészségügyi támogatást nyújtani nőknek életük kritikus időszakaiban.
Forrás: https://www.bbc.com/culture/article/20251104-the-power-of-jennifer-lawrences-extreme-new-role






