Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, közel két évtizeden át igyekezett cáfolni azokat a képeket, amelyeket David Fincher Oscar-díjas rendező 2010-es életrajzi drámája, A Social Network festett róla. Ugyanakkor van egy aspektus, amelyet Zuckerberg maga is elismer, hogy pontosan ábrázoltak a filmben: ez pedig az ő ruhatára.
A részletekre való odafigyelés – a ruhatár hitelessége
2010-ben, a film megjelenése után nem sokkal, Zuckerberg a Stanford Egyetem Startup Iskolájában tartott beszédében elismerte a filmesek aprólékos munkáját. „Érdekes, hogy mire fókuszáltak a pontos ábrázolás érdekében” – mondta. „Minden egyes ing és polárpulóver, amit a filmben viseltem, valójában az enyém is.”
A jelmeztervező, Jacqueline West munkáját különösen méltatta Zuckerberg. West alapos kutatómunkával rekonstruálta az alapító Harvard-kori ruhatárát. David Fincher rendező állítólag egy olyan tanácsadót is bevont a produkcióba, aki ugyanabban az időszakban járt Harvardra, mint Zuckerberg, hogy még autentikusabbá tegyék a megjelenést.
A filmben újraalkották Zuckerberg jellegzetes stílusát: egyszerű pólók, The North Face márkájú polárpulóverek és az ikonikus Adidas papucsok. Ezeket az utóbbiakat Jesse Eisenberg színész viselte végig a filmben – még az igazgatótanácsi üléseken és ügyvédi irodákban is.
A film narratívája és Zuckerberg kritikája
Bár a ruházatot pontosnak találta, Zuckerberg erősen kifogásolta Aaron Sorkin forgatókönyvírót, aki jelentős kreatív szabadságokat vett igénybe a történetmesélés során.
„A film kerete az, hogy egy olyan lánnyal vagyok együtt, aki valójában nem létezik, és aki elhagy engem – ami viszont sokszor megtörtént az életemben” – mondta Zuckerberg Stanfordban. „Alapvetően azt sugallja a film, hogy azért hoztam létre a Facebookot, mert lányokat akartam szerezni vagy be akartam kerülni valamilyen társadalmi körbe.”
A Meta vezérigazgatója 41 évesen tisztázta: már a Facebook indulása előtt együtt járt mostani feleségével, Priscilla Channal, így a romantikus motivációk inkább drámai túlzások.
Zuckerberg véleménye 2025-ben – egy „furcsa élmény”
2025 márciusában Zuckerberg ismét beszélt a filmről egy podcastban, a The Colin and Samir Show-ban. Elmondása szerint nézni A Social Networköt „furcsa élmény” volt számára.
„Pontosan megcsinálták azokat az apró részleteket, mint amit viseltem vagy amik körülöttem voltak, de az egész narratíva arról, hogy mi motivált engem, teljesen téves volt” – mondta.
A film ruhatárának megszerzése és személyes kötődés
Zuckerberg később legalább egy darabot megvásárolt a film jelmezei közül árverésen. Podcast-beli megjelenésekor egy kék „Ardsley Athletic” pólót viselt, amelyet Jesse Eisenberg hordott Zuckerberg megformálásakor.
A pólóért 4 095 dollárt fizetett (az árverési becslés 2 000 és 4 000 dollár között mozgott). „Igen, ez az ő pólója volt. Most már az enyém. De eredetileg az övé volt” – jegyezte meg nevetve.
Csapatával együtt nézte meg a filmet
Bár fenntartásai voltak a film pontosságával kapcsolatban, Zuckerberg elvitte egész Facebook-csapatát a premierre. „Furcsa volt” – mondta később a podcastban. Hozzátette: csak egyszer nézte meg az egészet.
A fő probléma: félreértelmezett motivációk
Zuckerberg szerint A Social Network legnagyobb hibája abban rejlik, hogy azt sugallja: Facebook létrehozásának fő oka az elfogadás keresése volt – nem pedig valódi technológiai érdeklődés vagy alkotói vágy.
„Ez óriási eltérés attól, ahogy a filmesek gondolkodnak arról, amit mi csinálunk Szilícium-völgyben – építünk dolgokat. Egyszerűen képtelenek felfogni azt az ötletet, hogy valaki azért hozhat létre valamit, mert szeret építeni dolgokat.”
Összegzés
Mark Zuckerberg tehát elismeri A Social Network aprólékos részleteinek hitelességét – különösen ruházata terén –, ugyanakkor határozottan cáfolja a film által bemutatott romantikus motivációkat és személyes narratívát. Bár a produkció számos ponton pontos képet fest róla és korai éveiről, Zuckerberg szerint alapvetően félreértelmezi azt az indíttatást és szenvedélyt, amely valóban vezérelte őt Facebook létrehozásakor.






