Mark Zuckerberg, a Meta Platforms Inc. vezérigazgatója, 2025 szeptemberében a Fehér Házban, Washington DC-ben tartott vacsorán vett részt technológiai vezetőkkel együtt. Ezzel egy időben az Egyesült Államok akkori elnöke, Donald Trump, bejelentette, hogy hamarosan vámokat vet ki a félvezető-importokra, ugyanakkor kivételt tesz olyan vállalatokkal szemben, mint az Apple Inc., amelyek növelni ígérték amerikai beruházásaikat.
A Meta belső dokumentumai és a Reuters jelentése
A Reuters 2025 szeptemberében megjelent jelentése alapján a Meta becslése szerint 2024-ben összes hirdetési bevételének mintegy 10%-a, azaz körülbelül 16 milliárd dollár származott olyan online hirdetésekből, amelyek csalásokat vagy tiltott termékeket népszerűsítettek.
Ezek a hirdetések különféle kategóriákba tartoztak, többek között:
- Csaló e-kereskedelmi és befektetési sémák
- Illegális online kaszinók
- Tiltott orvosi termékek értékesítése
A Reuters jelentése a Meta belső dokumentumaira támaszkodott, amelyek feltárták a vállalat erőfeszítéseit a csaló hirdetések előfordulásának mérésére olyan alkalmazásokon, mint a Facebook és az Instagram.
Meta pénzügyi eredményei és mesterséges intelligencia beruházásai
A Meta 2024-ben összesen több mint 164,5 milliárd dollár bevételt ért el. A vállalat legutóbbi negyedéves jelentése szerint a harmadik negyedévben az éves összehasonlításban mért árbevétel 26%-kal nőtt, elérve az 51,24 milliárd dollárt.
Ezzel párhuzamosan a cég növelte éves költségvetésének alsó határát 2 milliárd dollárral, amelynek nagy részét mesterséges intelligencia fejlesztésekre fordítják. Ez is mutatja a vállalat elkötelezettségét az innováció iránt és a jövőbeni technológiai versenyben való helytállás érdekében.
Csaló hirdetések volumene és hatása
A Reuters által idézett 2024 decemberi dokumentum szerint a Meta évente körülbelül 7 milliárd dolláros árbevételt generál “magas kockázatú” csaló hirdetésekből. Ezek azok a reklámok, amelyek egyértelműen megtévesztőek vagy félrevezetők.
Minden nap mintegy 15 milliárd ilyen magas kockázatú csaló hirdetés jelenik meg a Meta platformjain – Facebookon és Instagramon –, ami jól mutatja ezen problémák méretét és súlyosságát.
A Meta hozzáállása és reagálása a csaló hirdetésekre
Bár egyes dokumentumok azt mutatják, hogy a Meta célja csökkenteni az ilyen hamis hirdetések számát platformjain, más belső anyagok arra utalnak, hogy a vállalat aggódik amiatt, hogy az ilyen reklámok hirtelen eltávolítása negatívan befolyásolhatja üzleti előrejelzéseit.
A Meta szóvivője hangsúlyozta, hogy a cég “agresszíven” lép fel a csaló és megtévesztő hirdetések ellen alkalmazásain. A szóvivő szerint az az állítás, miszerint 2024-ben az összes hirdetési bevételük 10%-a hamis reklámokból származna, egy durva és túlzó becslés volt, nem pedig végleges vagy pontos adat.
“Valójában további vizsgálatok kimutatták, hogy ezek közül sok hirdetés egyáltalán nem sértette meg szabályainkat” – tette hozzá. A szóvivő kiemelte továbbá, hogy a kiszivárogtatott dokumentumok szelektív képet festenek csak arról, hogyan kezeli a Meta a csalásokat és megtévesztéseket, hiszen ezek inkább csak azt mutatják be, milyen mértékben mérik fel ezt a kihívást, nem pedig azt, milyen intézkedéseket tettek annak kezelésére.
Kitekintés: A Wall Street véleménye és jövőbeli kilátások
A Wall Street elemzői vegyesen ítélik meg a mesterséges intelligencia területén elért eredményeket. Bár több technológiai cég is nyertesként került ki ebből az időszakból, úgy tűnik, hogy ebben a negyedévben a Meta nem tartozik közéjük.
Ez arra utalhat, hogy bár jelentős beruházásokat hajtanak végre AI fejlesztésekbe, még mindig kihívásokkal néznek szembe mind üzleti modelljük fenntarthatósága, mind pedig platformjuk tisztasága tekintetében.
Összegzés
A Meta belső dokumentumai és külső elemzések alapján világos képet kapunk arról, hogy milyen komplex problémával küzd jelenleg az egyik legnagyobb közösségi média vállalat. A csaló és tiltott termékeket népszerűsítő hirdetések jelentős bevételi forrást jelentenek ugyan számukra – becslések szerint akár 10%-ot is –, azonban ez komoly etikai és üzleti kihívásokat is felvet.
A cég ugyanakkor aktívan dolgozik ezen problémák kezelésén és mesterséges intelligenciába történő beruházásaival igyekszik javítani szolgáltatásainak minőségét és biztonságát. Az elkövetkező években kulcsfontosságú lesz számukra ezen törekvések sikeressége mind piaci pozíciójuk megtartása, mind pedig felhasználói bizalmuk erősítése érdekében.






