Meta, a világ egyik legnagyobb közösségi média vállalata, jelentős változásokat hajt végre kockázatkezelési szervezetében. A cég bejelentette, hogy egy nem nyilvános számú alkalmazottjától válik meg, miközben mesterséges intelligencia (MI) alapú automatizálási megoldásokat vezet be a megfelelőségi felülvizsgálatok területén. Ez az átalakulás része annak a szélesebb körű szervezeti átszervezésnek, amelyet a vállalat az utóbbi időszakban folytat.
A kockázatkezelési szervezet szerepe és átalakulása
A Meta kockázatkezelési szervezete felelős azért, hogy felmérje és dokumentálja a termékekkel és funkciókkal kapcsolatos különféle kockázatokat, valamint biztosítsa a vállalat megfelelőségét a világ különböző szabályozó hatóságainak előírásai szerint. Ez a szervezet jött létre annak következtében, hogy a Facebookként ismert cég 5 milliárd dolláros bírságot kapott az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságától (FTC), amely egyben kötelezte a vállalatot arra is, hogy újragondolja adatvédelmi és megfelelőségi stratégiáját.
Michel Protti, a Meta termékekért felelős adatvédelmi és megfelelőségi vezetője szerdán tájékoztatta a kockázatkezelési szervezet tagjait az elbocsátásokról. Protti 2019-ben került ebbe a pozícióba, közvetlenül az FTC-vel kötött egyezség után, amely a Cambridge Analytica adatvédelmi botrány kapcsán született.
Az MI-alapú automatizáció előretörése
A Meta az elmúlt évben jelentős erőforrásokat fordított arra, hogy mesterséges intelligencia technológiákat fejlesszen ki és alkalmazzon a kockázatkezelés egyszerűsítésére és hatékonyabbá tételére. A vállalat szóvivője elmondta, hogy az új rendszer inkább alapvető automatizációra épül, nem pedig olyan fejlett MI-megoldásokra, amelyek képesek komplex szövegek generálására írott utasítások alapján.
Rob Sherman, a Meta politikai ügyekért felelős alelnöke egy júniusi LinkedIn-bejegyzésében részletezte, hogy a cég egy olyan eszközt fejlesztett ki, amely automatikusan felismeri, mikor kell jogi és szabályozási követelményeket alkalmazni egy adott termékre vagy funkcióra.
„Nem használunk MI-t arra, hogy döntéseket hozzunk a kockázatokkal kapcsolatban,” írta Sherman. „Ehelyett automatizált szabályrendszert alkalmazunk, amely csökkenti az emberi szakértők által igényelt időt és növeli a megbízhatóságot az emberi hibák minimalizálásával.”
Szervezeti átalakítások és elbocsátások
A mostani leépítések részei annak a szélesebb körű átszervezésnek is, amely során a Meta mintegy 600 alkalmazottját bocsátotta el a Superintelligence Labs mesterséges intelligencia egységéből. Fontos megjegyezni azonban, hogy ezek az intézkedések nem érintették a cég AI egységének legmagasabb szintű részlegét, a TBD Labs-ot.
A Meta szóvivője hangsúlyozta: „Termék-kockázati és megfelelőségi csapatunk segítségével az iparág egyik legfejlettebb megfelelőségi programját építettük fel. Rendszeresen végzünk szervezeti változtatásokat annak érdekében, hogy programunk érettségét tükrözzük és gyorsabban tudjunk innoválni úgy, hogy közben magas szintű megfelelőségi normákat tartunk fenn.”
Összegzés
A Meta lépései jól mutatják azt az irányvonalat, amelyet sok nagy technológiai vállalat követ: az emberi munkaerő helyettesítése automatizált rendszerekkel és mesterséges intelligenciával annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegyék működésüket és csökkentsék költségeiket. Azonban ez egyben komoly kihívásokat is jelent mind az alkalmazottak számára, mind pedig az adatvédelem és szabályozói megfelelőség terén.
Az új MI-alapú megoldások bevezetése lehetővé teszi a Meta számára, hogy gyorsabban reagáljon a szabályozói követelményekre és minimalizálja az emberi hibákból eredő kockázatokat. Ugyanakkor érdemes figyelemmel kísérni, hogyan alakul tovább ez az átalakulás mind technológiai, mind társadalmi szempontból.
Forrás: https://www.cnbc.com/2025/10/23/meta-replacing-humans-with-ai-for-ftc-mandated-privacy-reviews.html