Az Xbox márkát ismerők számára az elmúlt két évben hozott Microsoft-döntések sokszor érthetetlennek tűntek. Stúdiók bezárása, árak emelése, exkluzív játékok más platformokra engedése és a hardveres üzletág stagnálása – mindezek mögött azonban egy közös nevező húzódik meg: a 30%-os profitkövetelmény.
Az Xbox és a 30%-os profitkövetelmény: miért számít ez ennyire?
A Bloomberg értesülései szerint a Microsoft pénzügyi igazgatója, Amy Hood, egy iparágvezető, 30%-os profitmarzs elérését írta elő az Xbox márka minden tevékenységére. Ez az elvárás jelentősen meghaladja az átlagos videojáték-ipari profitmarzsokat, amelyek általában 17-22% között mozognak, sőt, sok vállalat esetében ennél alacsonyabbak.
Fontos megjegyezni, hogy az Xbox korábbi pénzügyi adatai is alátámasztják ezt a kihívást: a 2023-as FTC-vel folytatott jogi vitából kiszivárgott adatok szerint az Xbox 2022 első kilenc hónapjában mindössze 12%-os profitmarzzsal működött.
A 30% nem új keletű követelmény
Ez a szám többször felbukkant már korábban is. Jez Cordon (Windows Central) és Mat Piscatella (Circana) elemzők is beszámoltak arról, hogy a Microsoft magas profitcélokat tűzött ki. Piscatella például korábban 15%-os profitcélt tartott reálisnak egy-egy új játék esetében, amit már akkor is rendkívül nehéz volt teljesíteni.
A videojáték-ipar művészetet alkot, amely soha nem fogja hozni a legmagasabb megtérülést, még akkor sem, ha ez az iparág ma a világ egyik legdominánsabb szórakoztatóipari ágazata. Úgy tűnik, hogy a Microsoft vezetősége ezt nem vette figyelembe.
Áremelések és költségnövekedés: hogyan jelenik meg a gyakorlatban?
Az elmúlt hónapok döntései egyre érthetőbbé válnak, ha figyelembe vesszük ezt a 30%-os elvárást. Az Xbox konzolok ára például mintegy 30%-kal emelkedett: míg 2020-ban egy Xbox Series X lemezes változata 500 dollárba került, ma már 650 dollárért kapható. Az áremelést az Xbox a makrogazdasági környezetre hivatkozva indokolta.
A PlayStation is emelte PS5 áraát, de csak 550 dollárig, vélhetően Donald Trump vámintézkedéseire reagálva. Ezzel szemben az Xbox Game Pass Ultimate előfizetésének ára mintegy 33%-kal nőtt, havi 20-ról 30 dollárra.
Egy friss jelentés szerint az Xbox fejlesztői eszközeinek ára is emelkedett: az eddigi 1500 dollárról 2000 dollárra nőtt, ami szintén mintegy harmadával magasabb költséget jelent.
Az Activision Blizzard felvásárlás és annak hatásai
A Microsoft több mint 68 milliárd dollárt fizetett az Activision Blizzardért, amely üzletet 2023-ban zárták le nemzetközi vizsgálatok közepette. Az Xbox vezetősége valószínűleg abban bízott, hogy olyan sikeres franchise-okkal, mint a Call of Duty, World of Warcraft vagy Diablo, könnyebben teljesíthetik majd a magas profitcélokat.
Bár ígéretet tettek arra, hogy ezek a játékok bekerülnek a Game Pass előfizetésbe, a premier napján való hozzáférést csak a legmagasabb szintű előfizetők kapták meg. Egy Bloomberg-jelentés szerint az Xbox kiszámolta, hogy több mint 300 millió dollárt veszített el azért, mert Call of Duty: Black Ops 6-ot Game Pass-en kínáltak – ez komoly anyagi áldozatot jelentett.
Stúdióbezárások és fejlesztési irányváltások
Az elmúlt két évben számos nagy költségvetésű játék fejlesztését végző stúdiót zárt be az Xbox. Ilyen volt például a régóta várt Perfect Dark újragondolása is. Több fejlesztőnek is bemutatták ezt a szigorú 30%-os profitcélt.
Ez azt jelenti, hogy az Xbox kénytelen lesz kevésbé kockázatos és olcsóbb játékokat készíttetni, miközben sürgető szükség van egy új Halo-szintű sikerre.
Az Xbox szóvivője szerint „a siker nem minden projekt vagy prioritás esetében ugyanúgy néz ki”, és hozzátette, hogy egy kreatív iparágban „nehéz döntéseket kell hozni”, amelyek magukban foglalhatják stúdiók bezárását vagy nagy projektek leállítását.
Következő generációs hardverek és jövőkép
A Microsoft következő hardveres lépései még inkább meglepetést okoznak ebben a helyzetben. Számos szivárogtatás alapján az új generációs Xbox egy rendkívül erős AMD processzorral felszerelt konzol lesz – talán egy konzol és PC hibrid –, amely hasonló élményt nyújt majd, mint az Asus ROG Xbox Ally X hordozható eszköz.
Egyes források szerint ennek ára akár meghaladhatja az 1000 dollárt is, ami kétszerese lehet majd a PlayStation 6 várható árának. Hogy miként tudná ezt a Microsoft úgy értékesíteni, hogy közben teljesítse a 30%-os profitkövetelményt, rejtély marad.
Az Xbox szerepe és jövője az iparban
Bár nehézségek vannak, az Xbox továbbra is fontos szereplője a videojáték-iparnak. Például az FRPG Clair Obscur: Expedition 33 című játékot népszerűsítette nagy sikerrel a 2024-es Xbox Games Showcase-en és kiemelten kezelte Game Pass-en.
Az Xbox képes összekötni játékosokat és fejlesztőket, azonban jelenleg nehéz elképzelni azt, hogy javuljon a helyzet mindaddig, amíg Microsoft ilyen szigorú nyomást gyakorol rájuk. A rajongók és játékosok csalódottsága ugyanis tovább rontja az egész márka megítélését.
Összegzés: szükség van változásra
Mindenki találkozott már olyan helyzettel egy cégnél, amikor irreális elvárásokkal kell szembenézniük az alkalmazottaknak – ez pedig gyakran erőforrások kíméletlen kihasználásához vezet. Az Xbox esetében úgy tűnik, hogy ez zajlik most is.
Ha az Xbox túl akar élni és fejlődni akar ezen a piacon, akkor szükség lesz arra, hogy a Microsoft enyhítsen ezen kemény követelményeken és terheken. Csak így lehet újra visszaállítani azt az innovációt és kreativitást, amely miatt sokan megszerették ezt a márkát.
Forrás: https://gizmodo.com/xbox-is-suffering-for-the-dumbest-reason-possible-2000676268