Miért szól rosszul az autók gyári hangrendszere? – A hangzás titkai és megoldások

okt 21, 2025 | Tech

„Milyen lenne, ha nem szólna rosszul?” – ezt a kérdést tettem fel Ken Wardnak, az Elettromedia műszaki marketing menedzserének, aki nap mint nap autóhifi termékekkel foglalkozik, és kereskedőket, beszerelőket oktat. 2025-ben járunk, és bár egyes prémium autókban már lenyűgöző a gyári hangrendszer (például a Lincoln Nautilus vagy a Mercedes E350), ezek az autók több tízezer dollárba kerülnek. De miért szólnak sokkal rosszabbul az olcsóbb autók hangrendszerei, miközben ma már sokan hajlandóak 400 dollárt is kiadni egy jó fejhallgatóra?

A hangzás két alappillére: tónus és tér

Ward szerint azok, akik törődnek az autójuk hangzásával, két dolgot tartanak igazán fontosnak:

  • Térbeli megjelenítés: hogyan helyezkednek el a hangok a térben, milyen irányból érkeznek;
  • Tónus: a hangok relatív szintjei, amelyek kellemesek a hallgató számára.

Érdekes módon az emberek többsége hasonló frekvencia- és hangerőeloszlást kedvel – ezt már az 1970-es években végzett kutatások is alátámasztják. Matt Figiola, a New York-i Ai Design autóhifi stúdió alapítója kiegészítette ezt azzal, hogy a magas frekvenciák irányítottabbak, míg az alacsony frekvenciák kevésbé irányítottak.

Ezért helyezik például a mélynyomót általában a csomagtartóba, míg a magas sugárzókat (tweeter) magasan és előre irányítva szerelik be. Az emberek fülének frekvencia-érzékenysége miatt pedig jellemzően egy U-alakú equalizer-beállítást alkalmaznak: közép tartományban völgyet hagynak, míg magas és mély tartományban emelnek.

A kis tér kihívásai: miért nehéz jó basszust hallani az autóban?

Bár a mélyhangok kevésbé irányítottak, az autó belső tere kicsi és zárt, ami megnehezíti a basszus megfelelő érzékelését. Ward elmagyarázta: minél kisebb egy helyiség vagy tér, annál nehezebb úgy hallani a mélyeket, hogy azok kellemesek legyenek.

Ezen túlmenően az autóban sosem ülünk ideálisan középen vagy optimális pozícióban – ellentétben egy otthoni házimozi rendszerrel –, így a közel- és távolabbi hangszórókból érkező jelek időben nem érkeznek egyszerre. Ez bizonyos hangokat felerősít vagy elnyom, amit EQ-val nem lehet korrigálni.

A gyári rendszerek kompromisszumai: miért spórolnak a gyártók?

A Porsche 911 például különösen nehéz akusztikai környezetet jelent: a műszerfalba szorított magas sugárzó közvetlenül az ablaküveg felé néz, ami kellemetlen visszhangot okoz. De nem csak ez okozza a problémát.

Matt Figiola szerint a legnagyobb gond az, hogy az autógyártók hatalmas nyomást gyakorolnak beszállítóikra, hogy minél könnyebb és olcsóbb alkatrészeket használjanak. Az átlagos gyári hangszórók legtöbbször műanyagból készülnek, annyira könnyűek és gyengék, hogy nem tudják visszaadni egy igazi minőségi hangsugárzó tulajdonságait.

Ezért alkalmaznak digitális jelfeldolgozást (DSP), amely szoftveresen próbálja korrigálni ezeket a hiányosságokat. A DSP elemzi például egy adott frekvencia torzulási pontját magas hangerőnél, majd csökkenti azt, hogy elkerülje a torzítást.

A DSP szerepe és korlátai

A DSP nélkül ma már elképzelhetetlen egy modern autóhangrendszer. Ez az „láthatatlan” technológia manipulálja a zene három alapvető összetevőjét: frekvenciát, amplitúdót (hangerőt) és időt. Így próbálják maximalizálni a gyenge hardver teljesítményét.

Például egy alap Honda Civic ma sokkal jobban szólhat mint 30 évvel ezelőtt részben ennek köszönhető. Ugyanakkor szoftverrel csak bizonyos határokig lehet javítani – előbb-utóbb elérjük azt a pontot, ahol már csak jobb hardverrel lehet tovább lépni.

Teljesítmény és hardver: miért nem kapunk erősebb erősítőt?

Ward szerint ha valaki azt mondja egy gyártónak: „Adjunk több teljesítményt!”, akkor általában elutasítják. Ennek oka egyrészt a nagyobb hűtésigény (nagyobb hűtőbordák), másrészt pedig az akkumulátorról felvehető áram korlátozása – mindez plusz költséget jelentene.

Figiola hozzáteszi: több teljesítmény nagyobb dinamikatartományt jelentene – vagyis tisztább és erőteljesebb hangot –, de ezt ritkán engedik meg OEM környezetben. Egy kísérlet során csak az erősítő cseréjével is drámai javulást értek el még akkor is, ha ugyanazokat a gyári hangszórókat használták tovább.

Hogyan javíthatjuk mégis?

A modern autók bonyolult elektronikai hálózatokkal rendelkeznek, így nem egyszerű utólagosan fejleszteni őket. Ward például említette a 2025-ös Chevy Silverado-t, amelybe mesterséges kipufogógáz-hangot építettek be – ezt nem lehet egyszerűen kikapcsolni vagy kikerülni egy utólagos mélynyomóval anélkül, hogy ne rontaná el az összhatást.

Egyre népszerűbbek azonban olyan külső előerősítők (pre-amp) is, amelyek képesek csatlakozni az autók digitális hálózatára (Ethernet vagy más protokoll), így tiszta jelként továbbítani a zenét egy utólagos rendszer felé. Ez visszahozza azt a szabadságot, amit régen egy cserélhető fejegység biztosított.

Ugyanakkor nem minden modell támogatja ezt – például egy Ford F-150 Bang & Olufsen rendszerrel rendelkezik speciális audio buszt (A2B), míg alapfelszereltség esetén nincs ilyen lehetőség.

Az utólagos piac fejlődése

Figiola meglepetésére ma már sokkal könnyebb dolgozni modern rendszereken mint 20 évvel ezelőtt volt. Akkoriban ezek nagyon zárt rendszerek voltak; ma viszont léteznek olyan utólagos megoldások, amelyek képesek integrálódni a gyári fejegységhez anélkül, hogy elveszítenénk például navigációs vagy hangvezérlési funkciókat.

Összegzés

Bármilyen autót is adunk szakemberek kezébe ma Magyarországon vagy világszerte, képesek lesznek jelentősen javítani annak hangminőségén – akár erősítővel, DSP-vel vagy jobb hangszórókkal kombinálva. Az autógyártók ugyan lenyűgözően optimalizálják szoftveresen az olcsó alkatrészeket, de ahogy Ken Ward fogalmazott:

„Senki sem törölte el a fizika törvényeit.”

Ha van tippje vagy kérdése autós hifi témában, írjon nekünk: tips@thedrive.com

Forrás: https://www.thedrive.com/news/why-do-some-new-car-audio-systems-just-plain-suck

Tylenol és az autizmus: tudományos tények és tévhitek

Az autizmus spektrumzavar (ASD) okai továbbra is rejtélyesek, és valószínűleg egy összetett genetikai és környezeti tényezők kölcsönhatásának eredményei. Azonban az utóbbi időben politikai szereplők, köztük Donald Trump volt amerikai elnök és Robert F. Kennedy Jr.,...

Az emberi szem felbontáskorlátja: Mennyi pixelt látunk valójában?

A modern technológia rohamos fejlődésével egyre nagyobb felbontású kijelzők jelennek meg a piacon, legyen szó televíziókról, okostelefonokról vagy virtuális valóság eszközökről. A gyártók versengenek, hogy minél nagyobb pixelszámot kínáljanak – Full HD, 4K, 8K –, és...

SK Hynix rekordbevétellel és nyereséggel erősíti pozícióját az AI memóriachipek piacán

Jung Yeon-Je | AFP | Getty Images Dél-Korea egyik vezető félvezetőgyártója, az SK Hynix 2021. január 29-én jelentette be, hogy a harmadik negyedévben rekordbevételt és nyereséget ért el, amit elsősorban a generatív mesterséges intelligencia (AI) chipkészletekhez...

Az alumínium eltávolítása az oltóanyagokból: a Trump-kormányzat terve és az egészségügyi szakértők véleménye

Az alumínium szerepe az oltóanyagokban régóta vita tárgya, különösen a közelmúltban, amikor a Trump-adminisztráció fontolóra vette annak eltávolítását a vakcinákból. Ez a lépés komoly aggodalmakat váltott ki a közegészségügyi szakértők körében, akik szerint az...

Tesla eladásai és Elon Musk politikai hatásai – Mélyreható elemzés

Elon Musk 2022-es Twitter-felvásárlása és a platform X-re való átnevezése óta végzett megosztó politikai tevékenységei drámai hatással voltak a Tesla amerikai autóeladásaira. Ez az összefüggés jól mutatja, milyen mélyen összefonódik a milliárdos személyisége a...

Dr. Phil Merit Street Media csődje: Chapter 7 felszámolás és jogi csatározások

Merit Street Media, Dr. Phil McGraw televíziós személyiség kudarcos hálózatépítési vállalkozása, a közelmúltban jelentős fordulópontot ért el az amerikai csődbíróság döntése nyomán. Egy szövetségi bíró elrendelte a társaság csődeljárásának átalakítását Chapter 7...

A Konzolháborúk Vége és a Mélyreható Halo Memek: Egy Új Korszak Kezdete

A konzolháborúk évtizedeken át meghatározták a videojátékok világát, ahol a különböző gyártók rajongói szenvedélyesen küzdöttek egymással. Azonban most úgy tűnik, hogy egy új korszak kezdődött: a Fehér Ház hivatalosan is jelezte a konzolháborúk végét, miközben az...

Az amerikai tőzsde fellendülése a globális kapitalizmus válsága közepette

Az elmúlt hónapokban egy különös, ellentmondásos helyzet bontakozott ki a világ szeme előtt. Egyrészt a globális kapitalizmus egy hosszabb távú válságba lépett, amely minden szinten megmutatkozik, másrészt az Egyesült Államok részvénypiaca rekordokat döntöget és...

YouTube új korhatár-besorolási szabályai a videojátékos tartalmakra – részletes áttekintés

A YouTube 2023. november 17-től szigorítja a videojátékos tartalmak korhatár-besorolását, különösen azokra a videókra, amelyek grafikus erőszakot ábrázolnak. Az új irányelvek célja, hogy megvédjék a fiatalabb nézőket, és felelősségteljesebb platformot biztosítsanak...

Elmo és barátai a 2026-os Téli Olimpián Milánóban és Cortinában

Napfényes napok, izgalmas kalandok! Elmo és kedves barátai meghívják a világot, hogy csatlakozzanak hozzájuk a 2026-os Téli Olimpiai Játékokon, melyeket Milánóban és Cortinában, Olaszországban rendeznek meg. Az NBCUniversal bejelentése szerint a piros szőrös kis...

Jesse Eisenberg visszatér a Now You See Me: Now You Don’t című film promóciójában

Jesse Eisenberg, a népszerű színész és a Now You See Me filmsorozat egyik ikonikus alakja, 2025. október 25-én rövid, ám annál figyelemfelkeltőbb nyilvános eseményen vett részt New York Cityben. Az alkalom célja a franchise harmadik részének, a Now You See Me: Now You...

Lanterns: Az HBO új Green Lantern sorozata – baráti nyomozás és intergalaktikus kalandok

Lanterns, az HBO készülő DC Comics alapú sorozata, amely a Green Lantern Corps karaktereit helyezi középpontba, izgalmas új megközelítést ígér a szuperhős műfajban. A sorozat showrunnere, Chris Mundy friss részleteket osztott meg a produkcióról, amelyben a két...