Az EU ma megerősítette, hogy hatalmas új vámokat vet ki a Kínából importált elektromos járművekre.
Péntektől 17,4% és 37,6% közötti ideiglenes díjat vetnek ki a járművekre.
A legalacsonyabb szint a BYD-re vonatkozik, amely egy sencseni székhelyű autógyártó. A Geelyre, amely a Volvo, a Polestar és a Lotus tulajdonosa, 19,9%-os vámot kell fizetnie. A SAIC kínai állami autógyártó kapja meg a maximális 37,6%-ot.
A többi társaságra új, súlyozott átlag 20,8%-os tarifák vonatkoznak.
A legújabb dübörgés az EU technológiai szcénájáról, egy történet bölcs alapítónktól, Boristól, és néhány megkérdőjelezhető mesterséges intelligencia. Minden héten ingyenes, a postaládájában. Iratkozz fel most!
Ezeket a díjakat a már érvényben lévő 10%-os vámon felül kell fizetni. Ennek eredményeként emelkedhetnek az elektromos járművek árai Európában.
Peking megtorló intézkedéseket is bevezethet. Ennek ellenére az EU azzal érvel, hogy a beavatkozás elengedhetetlen.
Miért vezeti be az EU az új vámokat?
A vádakkal az EU autóipart próbálják megvédeni. Pekinget azzal vádolják, hogy tisztességtelen versenyt teremt a kínai elektromos járműgyártók „ illegális támogatásával” .
Tavaly októberben az EU vizsgálatot indított az ügyben.
„Az elektromos járművek ágazata hatalmas potenciált rejt magában Európa jövőbeli versenyképessége és zöld ipari vezető szerepe szempontjából” – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a szonda indításakor.
„Az uniós autógyártók és a kapcsolódó ágazatok már most is befektetnek és újítanak, hogy teljes mértékben kiaknázzák ezt a potenciált. Ha bizonyítékot találunk arra, hogy erőfeszítéseiket a piaci torzulások és a tisztességtelen verseny akadályozzák, határozottan fel fogunk lépni.”
Az EU most arra a következtetésre jutott, hogy a támogatások valóban igazságtalanok. Mivel hozzáfértek ehhez az állami támogatáshoz, a kínai elektromos járművek gyártóit azzal vádolják, hogy mesterségesen csökkentették az árakat.
Brüsszel szerint ez „gazdasági kárral” fenyegeti a blokk autógyártóit. Ennek ellenére az EU-ban nem mindenki támogatja a vádakat.
Reakciók az EU-ban
Kormányzati tisztviselők és autógyártók több kifogást emeltek a tarifák ellen.
Svédország miniszterelnöke attól tart, hogy a vámok „egy szélesebb körű kereskedelmi háborút” fognak eszkalálni. Németország kancellárja arra figyelmeztetett, hogy az intézkedések a Kínából elektromos járműveket importáló uniós vállalatokat is károsan érintik.
A Pekinggel erős kereskedelmi partnerséget építő Magyarország szigorúbb szemrehányásokat fogalmazott meg. „Nem értünk egyet a kínai elektromosautó-gyártók brutális európai büntetésével büntetővámokkal” – közölte az ország gazdasági minisztériuma a múlt hónapban . „A protekcionizmus nem megoldás.”
Egy másik kritikus a német Volkswagen autóóriás. „A döntés negatív hatásai felülmúlják az európai, és különösen a német autóipar minden előnyét” – mondta ma a cég szóvivője.
Iparági elemzők is megkérdőjelezték az EU terveit. James Edmondson, az IDTechEx piaci intelligenciacég EV-szakértője attól tart, hogy a terv visszaüt.
„A Kínával folytatott kereskedelem általános korlátozásának hosszú távú hatása káros lehet az uniós gyártókra és az elektromos járművek elfogadására, különösen akkor, ha az EU még mindig annyira Kínára támaszkodik az olyan alkatrészek tekintetében, mint az elektromos járművek akkumulátorai” – mondta a múlt hónapban a TNW-nek .
A tárgyalások folytatódnak
Az EU elkerülhetetlenül lekicsinyelte az aggodalmakat. A blokk kereskedelmi főnöke, Valdis Dombrovskis szerint a Pekinggel folytatott megbeszélések még mindig kölcsönösen előnyös eredményt hozhatnak.
„Célunk, hogy… tisztességes versenyt és egyenlő versenyfeltételeket biztosítsunk” – mondta ma Dombrovskis a Bloomberg Newsnak . „Ezért még egyszer nem látjuk alapot a megtorlásra.
„A Kínával folytatott tárgyalások folyamatban vannak, és valóban, ha kölcsönösen előnyös megoldás születik, akkor arra is módot találhatunk, hogy a nap végén ne alkalmazzuk a vámokat.”