Mike Ybarra, a Blizzard Entertainment egykori elnöke és korábbi Xbox vállalati alelnöke, aki 2024-ben távozott az Xboxtól, nem rejti véka alá véleményét az Xbox legutóbbi döntéseivel kapcsolatban. Ybarra eredetileg 2019-ben hagyta el a Microsoftot, hogy csatlakozzon a Blizzardhoz, amelyet később a Microsoft felvásárolt. Azóta is aktívan kommentálja az Xbox irányvonalát, különösen a legújabb hardverek és platformstratégiák kapcsán.
„A konzolod halott” – Ybarra kemény kijelentése
Nemrégiben egy Xbox-felhasználó kérdésére válaszolva Ybarra kijelentette: „a konzolod halott”. Ez a provokatív megjegyzés jól tükrözi azt a nézetét, hogy az Xbox jelenlegi irányvonala nem a hagyományos konzolgyártásra fókuszál, hanem inkább a játékok több platformon való elérhetőségére helyezi a hangsúlyt.
A ROG Xbox Ally X és az operációs rendszer kérdése
Egy rajongó rákérdezett arra, hogy miért használja a ROG Xbox Ally X Windows operációs rendszert az Xbox OS helyett. Ybarra válasza szerint ez logikus lépés, hiszen az Xbox már nem rendelkezik saját hardverrel és exkluzív játékokkal:
„Ez számomra érthető, mivel már nincsenek saját hardvereik és exkluzív játékaik.”
Ez a megközelítés jól illeszkedik az Xbox azon stratégiájába, hogy játékaikat minél több platformra eljuttassák, így nem ragaszkodnak kizárólag saját konzoljaikhoz.
Az exkluzív játékok elvesztése és következményei
Az elmúlt időszakban az Xbox egyre több játékát portolta más platformokra is. Például 2024-ben az Indiana Jones című játék néhány hónappal később jelent meg PlayStation 5-re is. Emellett 2025 nagy exkluzív címei – mint például a Doom: The Dark Ages, The Outer Worlds 2 és Ninja Gaiden 4 – egyszerre érkeznek majd korábban rivális platformokra is.
Ybarra szerint ez a tendencia azt jelenti, hogy:
„Csak egy ostoba folytatná konzolhardver gyártását, ha minden játék harmadik félre kerül (vagy kerülni fog).”
A visszatérés lehetősége: exkluzivitás és versenyképes hardver
A szakember úgy véli, hogy ha az Xbox vissza akar térni a hagyományos konzolgyártók közé, akkor három dolgot kell tennie:
- Exkluzív játékokat kell fejleszteniük.
- Kiváló minőségű hardvert kell gyártaniuk veszteségek árán is.
- Célba kell venniük a nappalit, vagyis meg kell nyerniük a felhasználók otthoni szórakoztatását.
Ugyanakkor Ybarra kiemeli, hogy jelenleg ez nem az Xbox stratégiája:
„Ez nem az ő stratégiájuk.”
A köztes út problémái: első- és harmadik fél között lavírozás
Az egyik legnagyobb kihívásnak azt látja, hogy az Xbox próbál egyszerre első- és harmadik félként is működni. Ez azonban zavaros helyzetet teremt:
„Ezer alkalommal mondtam már: legyen világos stratégia, tépjék le gyorsan a sebtapaszt, és koncentráljanak a végrehajtásra. Ellenkező esetben ez ezer tű általi halál lesz.”
A „This is an Xbox” kampány kritikája
Ybarra élesen bírálta azt a marketingkampányt is, amelyben különféle eszközökön – televíziókon, telefonokon, autókon – mutatják be az Xbox Cloud Streaming lehetőségeit. Szerinte ez rossz ötlet rossz időben:
„Rossz ötlet, rossz időben. Az Xbox a játékokról szól – és mindig is erről szólt. Ha nincs paritás (egyenlőség) a konzol és bármely más ‘eszköz’ között… akkor az egyszerűen nem Xbox.”
Továbbá hozzátette:
„Aki ezt kitalálta, nyilvánvalóan nem játszik videojátékokkal.”
Következtetés
Mike Ybarra véleménye szerint az Xbox jelenlegi irányvonala komoly kihívásokkal néz szembe. A hardvergyártás háttérbe szorulása és az exkluzív tartalmak elvesztése miatt nehéz lesz visszaszerezniük pozíciójukat a konzolpiacon. A ROG Xbox Ally X Windows-alapú megközelítése jól mutatja ezt az új stratégiát, amely inkább multiplatformos jelenlétre épít.
Az igazi kérdés azonban továbbra is nyitott: képes lesz-e az Xbox újra egyértelműen meghatározni magát mint konzolgyártó vagy végleg átadja helyét egy sokkal szélesebb platformstratégiának?