A Nestlé, a világ egyik legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó vállalata, jelentős változások elé néz. Az új vezérigazgató, Philipp Navratil bejelentette, hogy a cég 16 000 munkahelyet szüntet meg a működési hatékonyság növelése érdekében. Ez a lépés része annak a széleskörű átalakulási folyamatnak, amelynek célja a vállalat versenyképességének javítása egy kihívásokkal teli piaci környezetben.
A munkahelyek megszüntetésének részletei
Philipp Navratil csütörtökön jelentette be, hogy a Nestlé összesen 16 000 állást szüntet meg a következő két évben. Ebből 12 000 fehérgalléros pozíciót érint az átszervezés, míg további 4 000 munkakör megszűnik különböző területeken.
Az új vezérigazgató LinkedIn-bejegyzésében hangsúlyozta: „Átalakítjuk munkamódszereinket. Egyszerűsítjük szervezetünket és automatizáljuk folyamataikat.” Bár pontos részleteket nem közöltek arról, hogyan építik be az automatizálást a vállalat irodai működésébe, a cég szóvivője, Chiara Valsangiacomo elmondta a CNBC-nek, hogy ez az intézkedés sokkal szélesebb körű annál, minthogy egyszerűen mesterséges intelligenciával helyettesítsék az emberi munkaerőt.
Az automatizálás és az AI szerepe a munkaerőcsökkentésben
A technológiai szektorban már több vállalat is jelentős létszámleépítést hajtott végre az AI-alapú megoldások bevezetése miatt. Az idei évben több mint 17 000 állás megszűnését kötötték kifejezetten az AI térnyeréséhez egy friss jelentés szerint. A Nestlé azonban egy komplexebb stratégiát követ, amely nem csupán az AI-ra épül.
Részvényárfolyam és piaci reakciók
A bejelentést követően a Nestlé részvényei csütörtökön 9,3%-kal emelkedtek, ami jelentős lendületet adott az európai élelmiszer- és italipari szektornak is, amely a nap végére több mint 4,2%-os növekedést mutatott.
Költségcsökkentési programok és pénzügyi eredmények
Már korábban is zajlott egy költségmegtakarítási program Laurent Freixe előző vezérigazgató irányítása alatt, amelynek értéke 2,5 milliárd svájci frank volt (kb. 3,14 milliárd dollár). Ezt most felgyorsították és a célkitűzés 2027 végére eléri a 3 milliárd frankot.
A Nestlé harmadik negyedéves organikus növekedési rátája várakozáson felüli volt: 4,3%-os emelkedést ért el annak ellenére, hogy az amerikai vámok és az alapanyagárak – például kakaó és kávébab – emelkedése nehezítette a piaci helyzetet.
Valós belső növekedés (RIG) és régiós teljesítmény
Kiemelendő, hogy a valós belső növekedés (RIG) ismét pozitív tartományba került a harmadik negyedévben: +1,5%-kal nőtt. Ez részben annak köszönhető, hogy a Nespresso és KitKat márkákba fektetett növekedési beruházások megtérültek, valamint könnyebb összehasonlítási alapok is segítették ezt az eredményt.
A második negyedévben tapasztalt RIG-csökkenés miatt akkor jelentős részvényalulteljesítés volt tapasztalható. Az HSBC elemzői már előre jelezték azonban a RIG pozitív fordulatát „könnyebb összehasonlításoknak, Nestlé saját intézkedéseinek fokozódó hatásának és az árnövekedések miatti keresletérzékenység csökkenésének” köszönhetően.
Ugyanakkor Kína nagyobb régiójában továbbra is gyenge teljesítményt mutatott a vállalat: ez az organikus növekedést 80 bázisponttal rontotta és a RIG-et is 40 bázisponttal csökkentette. A Nestlé közölte, hogy új menedzsment állt fel ebben a régióban és aktívan dolgozik az üzlet átalakításán.
Stratégiai fókusz: nyertesek erősítése és vesztesek átalakítása
Jon Cox, a Kepler Cheuvreux európai fogyasztói részvényeinek vezetője szerint a vállalat stratégiája – amely fókuszálni kívánja erőforrásait sikeres üzletágaira és megpróbálja megfordítani gyengélkedő területeit – hozzájárult ahhoz, hogy a harmadik negyedévben jobb eladásokat érjen el a vártnál.
Cox kiemelte: „Összességében rendkívül pozitív kép rajzolódik ki; úgy tűnik, hogy operatív szempontból valóban fordulópontot ért el a cég. A nyári vezetőváltás okozta zavarok háttérbe szorulnak.” Elemzőként azt várja, hogy ez kedvezően fog hatni a részvények árfolyamára.
Zavaros év – vezetőváltások és befektetői nyomás
A svájci Vevey-ben székelő fogyasztási cikkóriás nehéz időszakon ment keresztül: működési eredményei és részvénypiaci teljesítménye elmaradt versenytársaitól. Részvényeinek árfolyama több mint 40%-kal esett vissza 2021 decemberi csúcsához képest, míg az elmúlt egy évben további 9%-os mínuszt könyvelhetett el.
Szeptember elsején távozott korábbi vezérigazgatója, Laurent Freixe egy titokban tartott romantikus kapcsolat miatt kialakult botrány nyomán. Utódja Philipp Navratil lett, aki korábban a Nespresso üzletágat vezette. Navratil ígéretet tett arra, hogy teljes mértékben támogatja majd a vállalat stratégiai irányvonalát és felgyorsítja annak végrehajtását.
Két héttel később Paul Bulcke elnököt is távozásra kényszerítették intézményi befektetők nyomására Freixe ügyének kezelése miatt. Bulcke korábban szintén vezérigazgatói pozíciót töltött be; helyét Pablo Isla vette át – ő korábban az Inditex vezérigazgatója volt –, aki hivatalosan csak 2026 áprilisában lett volna esedékes átvenni az elnöki tisztséget.
Elemzői vélemények és jövőbeli kilátások
A Deutsche Bank elemzői szerint az új vezetőségnek komoly feladata lesz visszaszerezni a befektetők bizalmát. „Sok hosszú távú befektetőnek még többet kell hallania olyan személyektől, akik viszonylag ismeretlenek eddig a piacon ahhoz, hogy pozitívabbá váljanak” – írták szeptemberi elemzésükben.
Az elsődleges fókusz most arra irányul majd, hogy helyreállítsák az értékesítési volumen növekedését és javítsák kínai üzletáguk teljesítményét. Hosszabb távon azonban fontos lesz tájékoztatást kapniuk arról is, hogyan haladnak előre vízüzletáguk részleges értékesítésével vagy vitamin üzletáguk átalakításával. Emellett figyelemmel kísérik majd L’Oréal-ban birtokolt mintegy 20%-os részesedésük jövőjét is.
Az új vezérigazgató üzenete
„Most többet kell tennünk és gyorsabban kell haladnunk növekedési lendületünk felgyorsítása érdekében” – mondta Navratil csütörtökön közzétett nyilatkozatában. Hozzátette: „Ahogy haladunk előre, szigorúan fogjuk kezelni erőforrásainkat; elsőbbséget adunk azoknak a lehetőségeknek és üzleteknek, amelyeknél legmagasabb megtérülést várhatunk.”
Forrás: https://www.cnbc.com/2025/10/16/nestle-3q-earnings-announces-16000-job-cuts.html