A Netflix napjaink egyik legnagyobb filmes forgalmazója, bár ezt sokan nem így gondolják. A streaming szolgáltatók királya több mint 300 millió előfizetővel rendelkezik világszerte, és évente tucatnyi eredeti filmet dob piacra. Érdekesség, hogy a Netflix bevételei már meghaladják az egész globális mozipénztárak összbevételét, miközben szinte kizárólag előfizetésekből származnak, nem pedig jegyeladásokból.
Miért változhat meg a Netflix eddigi stratégiája?
Az elmúlt időszakban azonban úgy tűnik, hogy a Netflix kénytelen lesz újragondolni eddigi álláspontját a mozis bemutatókkal kapcsolatban. Egy friss riport a The Wrap oldalán részletesen foglalkozik azzal a dilemmával, amivel a cég jelenleg szembesül.
A Netflix vezérigazgatója, Ted Sarandos korábban többször is hangsúlyozta, hogy a vállalat nem kíván részt venni a hagyományos mozipénztárak világában, és csak nagyon szelektíven használják a mozikat – főként díjszezonok miatt, hogy filmjeik jogosultak legyenek különböző elismerésekre.
Példaként említhető, hogy a “KPop Demon Hunters” című filmjük hónapokkal azután, hogy megjelent a platformon, mégis vezette a box office listákat, és mára ez lett a Netflix történetének legnézettebb filmje. Ez az eredmény is arra késztetheti Sarandost és csapatát, hogy újragondolják mozis stratégiájukat.
A “The Flood” esete: amikor elbukott egy mozis bemutató
A riport szerint egy sci-fi film, a “The Flood”, amelyet Zach Cregger rendezett volna (aki korábban olyan filmeket jegyzett, mint a “Weapons” vagy a “Barbarian”), meghiúsult, mert Sarandos elutasította Cregger kérését a mozis premierre. A Netflix nem engedett ebben az ügyben, így végül nem valósult meg a projekt.
Ez az eset jól mutatja azt az alapvető nézetkülönbséget, amely Sarandos korábbi nyilatkozatában is megjelent:
“Az emberek úgy nőttek fel, hogy azt gondolták: ‘Óriási vásznon akarok filmet készíteni, amit idegenek néznek majd meg két hónapon át a moziban, ahol emberek sírnak és telt házas előadások vannak.’ Ez egy elavult koncepció.”
A mozi jövője és az A-listás tehetségek igényei
Bár Sarandos szerint tehát elavult ez az elképzelés, valójában több tényező is arra utal, hogy a Netflix-nek muszáj lesz komolyabban belépnie a mozipiacra.
- A pandémia utáni nehézségek: A mozipénztárak még mindig küzdenek a 2020-as világjárvány utáni talpra állással.
- A streaming térnyerése: A streaming valóban Hollywood jövője lehet, miközben a kábeltelevízió lassan eltűnik.
- A-listás tehetségek igénye: Sok neves rendező és alkotó továbbra is szeretne mozifilmeket készíteni hagyományos vászonra.
Például Zach Cregger jelenleg Sony számára készíti el az új “Resident Evil” filmet mozis premierrel. Emellett Matt és Ross Duffer, a “Stranger Things” alkotói nemrég elhagyták a Netflixet azért, mert Paramountnál dolgozhatnak tovább – ott ugyanis lehetőségük van mozifilmek készítésére. A Netflix viszont ezt nem engedte meg nekik.
Az együttműködés kezdete: AMC Theatres és Netflix
Az iparági nyomás hatására azonban már láthatók jelek arra, hogy változás közeleg. Az AMC Theatres és Netflix hosszú évek után végre megállapodtak egymással az utóbbi időben zajló viták után. Ennek eredményeként például a “Stranger Things” sorozatzáró epizódja egyszerre kap majd mozis bemutatót is az online premierrel.
Továbbá Greta Gerwig rendezésében készülő “Narnia” film jövőre IMAX formátumban kerül majd mozikba. Ezek mind arra utalnak, hogy kezd repedezni Netflix eddigi merev álláspontja.
A Warner Bros. felvásárlási tervei és következményei
Az egyik legnagyobb bizonytalansági tényező jelenleg Paramount Warner Bros.-ra irányuló felvásárlási kísérlete. Ez ugyanis arra ösztönözheti a Netflixet is, hogy beszálljon az ajánlattételbe. Ha sikerrel járna ebben, akkor szinte biztosan vállalnia kellene komolyabb szerepet a mozis bemutatók terén – különösen azért, mert az állami szabályozók valószínűleg nem engednék meg egyetlen cégnek sem, hogy teljesen kivonja Warner Bros. filmjeit a mozikból.
Netflix saját szabályai szerint játszana
Hernan Lopez, az Owl & Co tanácsadó cég alapítója így fogalmazott:
“Ha Netflix megszerzi Warner Bros.-ot, akkor kétségtelenül be kell lépnie a mozipiacra. Ha viszont nem tesz ajánlatot vagy túllicitálják őket, akkor elképzelhető, hogy enyhítenek majd korábbi álláspontjukon – hasonlóan ahhoz, ahogy megtették az reklámokkal vagy sportközvetítésekkel.”
Tény ugyanis, hogy korábban Netflix teljesen ellenállt bármilyen reklámnak. 2022-ben azonban bevezettek egy reklám-támogatott előfizetési csomagot, ami gyorsan sikeressé vált. Ez jól mutatja: ha pénzről van szó és arról, hogy nagyobb filmekkel tartsák fenn előfizetőik elégedettségét, akkor hajlandóak kompromisszumokra.
Milyen lehetőségek várhatók?
A Warner Bros.-ügylet kapcsán ugyanakkor kérdéses marad például az exkluzív moziablak hossza – vagyis mennyi ideig marad egy film kizárólagosan csak mozikban. Más stúdiók általában 45 napot tartanak ezen időszaknak. A Netflix viszont már most is problémásnak tartja ezt az időtartamot.
Bármilyen döntés születik is tehát ezen ügyben vagy más területen: ha változás lesz is Netflix mozis stratégiájában, az biztosan saját feltételeik szerint történik majd.
Következtetés: változó idők várnak Hollywoodra
A mozik régóta sürgetik Netflixet arra, hogy jelentős mennyiségű filmet mutasson be hagyományos vásznon is. Jelenleg ugyanis az egyik legnagyobb gondja a mozipénztáraknak éppen az alacsony filmkínálat.
A Netflix pedig akár segíthetne ezen problémán – még ha nem is akarja ezt önként megtenni –, hiszen az iparág egészének érdeke lehet egy ilyen irányú nyitás. Hogy pontosan milyen formában fog ez megvalósulni és mikor? Ezt még nem tudni biztosan. Az viszont világos: az idők változnak és Hollywood sem maradhat érintetlenül ezek által.
Forrás: https://www.slashfilm.com/2023696/why-netflix-might-be-forced-put-movies-theaters/






