Ha azt mondom, hogy a Netflix hamarosan nem csak a nappalid képernyőjén lesz jelen, hanem akár egy vidámparkban is, elsőre talán furcsán hangzik. Pedig az 82,7 milliárd dolláros Warner Bros. Discovery felvásárlás pont ezt a lehetőséget veti fel – és nem is akárhogyan. Ez az üzlet nem csupán egy óriási hollywoodi sztori lesz, hanem egy potenciális fordulópont a szórakoztatóiparban, ahol a streaming óriásból egy komplex szórakoztató konglomerátum válhat.
A Netflix és a Warner Bros. Discovery összeolvadása: miért ekkora durranás?
A Netflix az elmúlt két évtizedben gyökeresen átalakította a film- és sorozatnézési szokásainkat. Az egykori DVD-kölcsönzőből mára globális streamingóriássá nőtte ki magát, amelynek hatása Hollywoodra megkérdőjelezhetetlen. Most viszont egy újabb nagy lépés előtt áll: ha sikerül véghezvinni az akvizíciót, akkor egy olyan klasszikus stúdió kerül a kezébe, amely több mint száz éve meghatározó szereplője az iparnak.
Ez nem csak arról szól, hogy több ezer filmet és sorozatot kapnak meg – bár ez önmagában is hatalmas érték –, hanem arról is, hogy hozzáférnek olyan ikonikus márkákhoz és intellektuális tulajdonokhoz (IP-khez), mint például a DC Comics vagy a Harry Potter univerzum.
De mi köze mindennek a vidámparkokhoz?
Nos, itt jön az igazán izgalmas rész. A Warner Bros.-nak ugyanis van egy jelentős „élményipari” lába is: stúdiótúrák Burbankban, Londonban és Tokióban, flagship üzletek világszerte, valamint – ami még érdekesebb – tematikus vidámparkokkal kapcsolatos licencmegállapodások.
Ezek közül azonban egyik sem hasonlítható Disney vagy Comcast parkjaihoz abban az értelemben, hogy a Warner Bros. nem birtokol saját nagy vidámparkokat. Inkább licenceli a márkáit külső üzemeltetőknek. Gondolj csak bele: a Harry Potter varázsvilága Hollywoodban, Orlandóban vagy épp Pekingben mind Universal partnerek által működtetett parkok részei.
A licencelés buktatói és lehetőségei
A Warner Bros. parkstratégiája tehát hosszú ideje arra épül, hogy más cégek használják fel az ő tartalmaikat – például a Six Flags-szel való együttműködésre –, ami egyszerre előnyös és kockázatos is lehet.
Ha belegondolsz, ez azt jelenti, hogy ha Netflix átveszi ezeket a licencszerződéseket, akkor komoly döntések előtt áll: megtartja-e ezeket az együttműködéseket vagy inkább saját utat jár be? Ez pedig nemcsak üzleti kérdés, hanem hatással lehet olyan parkokra is, mint például a Six Flags Fiesta Texas Superman Kryptonite hullámvasútja – ami nélkül már nem lenne ugyanaz az élmény.
Mi történik majd Six Flags-szel?
A Six Flags az elmúlt években nem volt éppen könnyű helyzetben: bezárásokkal és leépítésekkel küzdött, ráadásul befektetők támogatására szorult. Ha Netflix úgy döntene, hogy visszavonja vagy átalakítja a licencmegállapodásokat – például elvenné tőlük Looney Tunes vagy DC karakterek használati jogát –, az komoly csapást jelentene számukra.
Ezzel szemben viszont elképzelhető az is, hogy pont ez lesz Netflix első lépése afelé, hogy ne csak pop-up élményeket vagy kisebb tematikus helyszíneket üzemeltessen (mint például a jelenleg működő Netflix Houses), hanem valódi tematikus parkokat hozzon létre.
Netflix Houses vs. igazi vidámparkok
Lehet emlékszel rá: New Yorkban volt már Squid Game élmény vagy Philadelphia és Dallas környékén Netflix Houses – ezek kisebb léptékű helyszínek, ahol népszerű sorozatok tematikájára épülő attrakciókat próbálhat ki az ember. Ezek inkább marketingeszközök voltak eddig, mintsem komoly bevételi források.
Viszont ha belegondolsz: ezek csak kóstolók voltak arra, amit most akár sokkal nagyobb volumenben is megvalósíthatnak Warner Bros.-szal karöltve. A kérdés csupán az: akarják-e? És ha igen, milyen irányba indulnak el?
Kinek áll érdekében ez az egész?
A Comcast például biztosan nem adná fel Harry Pottert – hiszen az Universal parkjainak egyik legnagyobb vonzereje –, de vajon hajlandó lenne-e együttműködni Netflixszel? Vagy inkább hagyják őket saját útjukon járni? Egyelőre csak találgatni lehet.
Az viszont biztosnak tűnik, hogy ha Netflix valóban komolyan veszi ezt az irányt, akkor nem csupán egy streaming szolgáltató marad többé. Egy olyan szórakoztatóipari gigásszá válhatnak, amely vetekszik majd Disney-vel vagy Universal-lal.
Milyen jövőt vetít előre ez az akvizíció?
Szerintem ez az egész ügy tökéletes példa arra, hogyan változik át folyamatosan a szórakoztatóipar. A streaming már rég nem csak arról szól, hogy otthon nézzük kedvenc sorozatainkat – hanem arról is, hogy hogyan tudják ezekből az élményekből új bevételi forrásokat teremteni élő eseményekkel és tematikus helyszínekkel.
Ha pedig Netflix tényleg belevág ebbe a kalandba – akár saját parkokat építve –, akkor egy teljesen új korszak kezdődhet el náluk. Egy korszak, amikor már nem csak képernyőkön keresztül hatnak ránk, hanem személyesen is átélhetjük kedvenc történeteinket.
Záró gondolatok
Egy ilyen hatalmas üzlet mindig tele van kérdésekkel és bizonytalanságokkal. De azt hiszem, mindannyian izgatottan várjuk majd a fejleményeket. Vajon sikerül-e Netflixnek olyan élményt nyújtaniuk nekünk élőben is, mint amit eddig csak otthon láthattunk? És vajon milyen hatással lesz mindez Hollywoodra és a vidámparkokra világszerte?
Egy biztos: ha valaki képes lehet arra, hogy újradefiniálja ezt az iparágat – akkor az most éppen Netflix lehet.
Forrás: https://www.vulture.com/article/what-netflix-buying-warner-bros-means-for-wb-theme-parks.html






