Ha az elmúlt napokban követted a filmes és streaming világ híreit, biztosan hallottál a Netflix legújabb, gigantikus lépéséről: az 83 milliárd dolláros Warner Bros. Discovery (WBD) felvásárlási ajánlat komoly hullámokat vetett az iparágban. De vajon tényleg ez a jövő? Vagy inkább egy rémálom, ami a kreatív szakemberek és a nézők számára is rossz hír lehet?
A Writers Guild of America tiltakozása: miért nem örülnek az írók?
A Writers Guild of America (WGA), vagyis az amerikai írók szakszervezete nem kertelt: határozottan ellenzi a Netflix-WBD üzletet. Szerintük ez a hatalmas összeolvadás nemcsak munkahelyeket szüntet meg, hanem a bérek csökkenéséhez és a tartalom sokszínűségének visszaszorulásához vezet.
Az írók szerint az antitröszt törvények pont arra valók, hogy megakadályozzák, hogy egyetlen cég lenyelje a versenytársait. A Netflix, mint a világ legnagyobb streaming szolgáltatója, ha bekebelezi a Warner Bros.-ot, gyakorlatilag kevesebb munkahelyet teremt majd, rosszabb feltételeket kínál az alkotóknak, és kevesebb választási lehetőséget hagy a nézőknek.
Nem véletlen, hogy a WGA már régóta kiáll a médiaipari koncentráció ellen: az elmúlt években több nagy összeolvadást is elleneztek, például a Comcast-NBCUniversal (2011), AT&T-Time Warner (2016), Disney-Fox (2017), Amazon-MGM (2021) és Warner Bros.-Discovery (2022) ügyleteket. Számukra ezek mind azt jelentették, hogy kevesebb hely marad az íróknak és alkotóknak.
Milyen veszélyeket lát még az írói szakszervezet?
A WGA szerint ha ilyen koncentráció jön létre, akkor nemcsak az alkotók járnak rosszul, hanem mi nézők is. A tartalomválaszték beszűkülhet, és az árak emelkedhetnek – hiszen kevesebb versenytárs marad, aki árversenyt folytatna. Ez pedig hosszú távon mindannyiunk szórakozását befolyásolja.
Más hollywoodi szervezetek is aggódnak
A WGA mellett más iparági csoportok is hangot adtak félelmeiknek. A Producers Guild of America (PGA) például kiemelte: a Warner Bros. nem csupán egy stúdió vagy tartalomgyűjtemény – ez egy kulturális örökség, amely több generáción át dolgozó emberek megélhetését biztosította.
A PGA szerint ebben a gyorsan változó gazdasági és technológiai környezetben fontos megtalálni azt az utat, amely védi a producerek munkáját és támogatja a valódi mozikultúrát. Ez pedig nem megy úgy, hogy egyetlen cég uralja az egész piacot.
A rendezők sem lelkesek
A Directors Guild of America (DGA) is aggodalmát fejezte ki. Szerintük egy élénk és versenyképes iparág nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a rendezők és csapataik megőrizhessék kreatív szabadságukat és karrierjüket.
Bár tárgyalnak jelenleg is a Netflix-szel, hogy tisztázzák az elképzeléseket, egyelőre nem kommentálnak többet – de világos, hogy nem fogják simán elfogadni ezt az óriási üzletet.
A mozik jövője veszélyben?
Egy különösen érzékeny pontja ennek az ügynek a mozik sorsa. A mozitermeket képviselő szervezet, a Cinema United (korábban National Association of Theater Owners) „példátlan fenyegetésnek” nevezte Netflix Warner Bros.-ra irányuló felvásárlását.
Michael O’Leary, a Cinema United vezérigazgatója szerint ez az üzlet súlyosan károsíthatja mind az óriás multiplexeket, mind pedig a kisvárosi független mozikat világszerte. A Netflix ugyanis híres arról, hogy nem kedveli a hagyományos mozis premierek rendszerét – inkább rögtön streamelésre teszi elérhetővé filmjeit.
Ez pedig alapvetően szembemegy azokkal az érdekekkel, amelyek támogatják a mozizást mint élményt és közösségi eseményt. O’Leary szerint ezért nagyon fontos lenne alaposan megvizsgálni ezt az ügyletet és annak hatásait minden érintettre nézve.
Mit mond maga a Netflix?
A Netflix persze igyekszik megnyugtatni mindenkit: bejelentették, hogy megtartják Warner Bros. jelenlegi működését, beleértve azt is, hogy továbbra is moziban mutatják be WB filmjeit. Az HBO Max szolgáltatás is megmarad legalább rövid távon különálló platformként.
Ted Sarandos társigazgató azonban hozzátette: szerinte idővel „a mozis bemutatók ablakai sokkal fogyasztóbarátabbá válnak”, vagyis gyorsabban elérhetővé teszik majd filmjeiket streaming platformon is – így jobban alkalmazkodva ahhoz, ahol éppen a közönség van.
Ezzel együtt hangsúlyozta: elsődleges céljuk továbbra is az elsőrangú premierfilmek eljuttatása előfizetőikhez – mert ez az, amit keresnek.
Mire számíthatunk?
Egy ilyen méretű üzlet mindig rengeteg kérdést vet fel: vajon tényleg jobb lesz-e így nekünk nézőknek? Megmarad-e a kreatív szabadság? És mi lesz azokkal az emberekkel, akik nap mint nap dolgoznak ezen filmeken és sorozatokon?
Szerintem érdemes nagyon figyelni arra, hogyan alakulnak majd ezek a tárgyalások és milyen feltételekkel engedik át ezt az ügyletet – mert nem csak egy cég története dől el itt, hanem egész iparágunk jövője.






