Ha az elmúlt napokban követted a filmes világ híreit, biztosan hallottál arról a hatalmas üzletről, ami Hollywoodot ismét felforgathatja. A Netflix társelnöke, Ted Sarandos hétfőn egy váratlan gesztust tett a mozitulajdonosok felé, miközben riválisa, David Ellison és apja, Larry Ellison egy elképesztő, 108,4 milliárd dolláros ellenséges ajánlattal próbálta megakadályozni a Netflix 82,7 milliárd dolláros Warner Bros.-felvásárlását. Ez az ügylet nem csupán egy üzleti tranzakció – ez egy újabb fejezet Hollywood történetében, amelyben a streaming szolgáltatók és a hagyományos mozik közötti feszültség új szintre lép.
Ted Sarandos és a mozik: Egy váratlan békeajánlat
New Yorkban tartott befektetői konferencián Sarandos világossá tette: ha lezárul az üzlet, a Warner Bros. továbbra is fog moziban bemutatni filmeket. Ez talán elsőre furcsának tűnik azok után, hogy a Netflix eddig inkább az otthoni premierre fókuszált – de Sarandos szerint ez más lesz. „Nem azért vettük meg ezt a céget, hogy leromboljuk annak értékét” – mondta. Szerinte olyan filmek, mint az idei Minecraft Movie, Weapons vagy Sinners nem érnének annyit megfelelő mozis bemutató nélkül.
Ez engem személy szerint meglepett. Hiszen eddig úgy tűnt, hogy a Netflix inkább elkerüli a hagyományos moziélményt, főleg azért, mert nem szeretnek nagy marketingköltségeket vállalni. Most viszont Sarandos azt ígéri: ha megveszik a Warner Bros.-ot, akkor komolyan veszik majd a mozis premierek fontosságát is.
A mozis ablakok és az iparág átalakulása
Sarandos régóta bonyolult viszonyban áll a mozitulajdonosokkal. A Netflix filozófiája mindig is az volt, hogy elsősorban előfizetőit szolgálja ki – még akkor is, ha ez néha szembe megy a hagyományos mozis modellel. A streamer néhány filmjének adott ugyan rövid exkluzív mozis futamot (például Martin Scorsese Oscar-esélyes The Irishman című alkotása négy hétig ment csak mozikban), de általában csak egy-két hétig tartanak ilyen bemutatókat.
Emlékszem, amikor Sarandos korábban azt mondta, hogy sokak számára már elavult szórakozás moziba járni – ez sokakat felháborított. De valljuk be: tényleg változnak az idők. Az emberek otthonról néznek filmeket, kényelmesen és olcsóbban. Ugyanakkor idén már 30 Netflix-film került mozikba világszerte – köztük olyan sikerfilmek is, mint a KPop: Demon Hunters, amely két hétvége alatt több mint 24 millió dollárt hozott össze (bár hivatalosan nem közlik az adatokat).
A Warner Bros. felvásárlásának háttere és következményei
A Warner Bros. megvásárlása hatalmas lépés lenne: ez az egyik utolsó ikonikus hollywoodi stúdió, amely még önállóan működik. Az elmúlt években azonban látványosan csökkent az új filmek száma és ezzel együtt a mozilátogatók száma is.
A pandémia után például drasztikusan zsugorodtak a mozis ablakok – vagyis az az időszak, amikor egy film kizárólag mozikban fut –, ráadásul a 2023-as sztrájkok miatt rengeteg produkció késik vagy csúszik. A nézők pedig egyszerűen nem tértek vissza olyan tömegesen: becslések szerint 15-20 százalékkal kevesebben járnak rendszeresen moziba, mint korábban.
Egy érdekes adat: míg COVID előtt évente átlagosan 11 milliárd dollár volt a hazai jegybevétel Hollywood-filmekből, most alig éri el a 9 milliárdot – idén pedig várhatóan nagyjából annyi lesz, mint tavaly (8,8 milliárd). Ez nem csak számok kérdése; ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb pénz jut arra is, hogy új filmeket készítsenek vagy támogassanak.
A mozitulajdonosok aggodalmai
Mike Bowers, aki az egyik legnagyobb amerikai moziüzemeltető cég vezetője és a Cinema United igazgatótanácsának elnöke szerint ez az iparági konszolidáció komoly veszélyt jelent mindenkire – nem csak magukra a mozikra.
„Nem csak arról van szó, hogy kevesebb film készül majd,” mondta Bowers. „Ha elérünk egy bizonyos pontot, ahol már nem tudjuk fenntartani ezt az ökoszisztémát – ahol minden csak kisebb lesz –, akkor az egész rendszer összeomlik.” Ez pedig azt jelenti: kevesebb munkahelyet teremtő produkciótól kezdve egészen odáig vezethet, hogy eltűnnek azok az élmények és helyszínek, amiket mindannyian szeretünk.
Ellisonék kontra Netflix: Ki nyeri meg Hollywood következő nagy csatáját?
A rivális ajánlattevők között ott van David Ellison és apja Larry Ellison is – akik nemcsak pénzügyi erővel bírnak (Larry Ellison Oracle-alapító milliárdos), hanem politikai kapcsolatokkal is: például Donald Trump volt amerikai elnökhöz fűződő szoros viszonyukkal.
Érdekes módon Ted Sarandos is igyekezett csendben lobbizni: állítólag találkozott Trump-tal is Fehér Házban – de ő jóval visszafogottabb stílusban dolgozott azon, hogy megszerezze a Warner Bros.-ot.
A Cinema United reakciója
A bejelentést követően gyorsan reagáltak a mozitulajdonosok legnagyobb szervezetei is. Michael O’Leary, a Cinema United vezérigazgatója keményen fogalmazott:
„A Netflix felvásárlása példátlan fenyegetést jelent világszerte a moziiparra.”
O’Leary szerint fontos lenne olyan változásokat támogatni az iparban, amelyek több filmet eredményeznek és több lehetőséget adnak arra, hogy az emberek visszatérjenek a helyi mozikba. Ám szerinte Netflix üzleti modellje pont ennek ellenkezőjét támogatja.
Milyen jövő vár ránk? Marketing és exkluzivitás kérdései
Sarandos azt ígéri: „mély elkötelezettséggel” kezelik majd a Warner Bros. filmes portfólióját és megtartják azt az exkluzív mozis időszakot (ún. „ablakot”), amit ma is használnak. De egy névtelen iparági forrás szerint ez komoly marketingtámogatást igényel majd – amit eddig kevésbé láttunk Netflix részéről.
Egy stúdióvezető pedig arra figyelmeztetett: valójában ez az egész felvásárlás arról szólhat majd, hogy eltöröljék ezt az ablakot teljesen – vagyis megszüntessék azt az időszakot, amikor egy film kizárólag moziban fut.
Wall Street elemzők szerint ugyanakkor nincs közvetlen veszélye annak, hogy Warner Bros.-filmek ne kerüljenek be hamarosan moziba (hiszen szerződés köti őket erre egészen 2029-ig), de kérdéses marad mennyi pénzt fordít majd Netflix marketingre – ami kulcsfontosságú lehet egy-egy film sikeréhez.
Záró gondolatok: Az ipar átalakulása és mi nézők
Az elmúlt években Hollywood hatalmas változásokon ment keresztül: Disney-Fox fúziók sora csökkentette drasztikusan az új filmek számát; most pedig itt van ez az újabb nagy felvásárlási hullám. Vajon tényleg jobb lesz így nekünk nézőknek? Több választási lehetőség? Vagy csak kevesebb igazi mozis élmény?
Szerintem fontos szem előtt tartani: bár technológiailag kényelmesebb otthonról nézni filmeket (és ezt sokan imádják), semmi sem pótolja azt az élményt, amikor sötét teremben ülve együtt nevetünk vagy izgulunk másokkal. Ha pedig valóban csökkenni fog azoknak a filmeknek száma, amiket érdemes nagy vásznon látni… akkor valami nagyon hiányozni fog mindannyiunk életéből.
Az elkövetkező hónapok döntőek lesznek abban, hogyan alakul tovább Hollywood sorsa – és persze mi hogyan fogjuk ezt megélni mint nézők.
Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/warner-bros-merger-movie-theaters-1236444439/






