Ha azt hitted, hogy a streaming háború már lefutott, akkor kapaszkodj meg: a Netflix most egy olyan lépést tett, ami nemcsak megerősíti pozícióját az underdogból világelsővé váló szórakoztatóóriásként, hanem gyakorlatilag átírja az egész iparág szabályait. A cég ugyanis 83 milliárd dollárért megvásárolta a legendás Warner Bros.-ot – persze csak annak filmes részlegét, mert a Discovery-szál még külön mozog.
Miért meglepő ez az üzlet?
Az East Coast még csak most ébred rá erre a bombahírre, de ha belegondolsz, elég furcsa ez az egész. A Warner Bros. ugyanis nem egy új szereplő: egy igazi klasszikus, amely már 1923-ban is létezett – vagyis jóval azelőtt, hogy bárki is gondolt volna arra, hogy egyszer majd otthonról nézzük a filmeket streaming szolgáltatásokon keresztül.
A Netflix pont azzal robbant be a piacra, hogy elfeledtette velünk a DVD-ket és elhozta az online videózást olyan sorozatokkal, mint a Lilyhammer, House of Cards vagy az Orange Is the New Black. Most pedig itt állunk, és azt látjuk, hogy ez az új techóriás bekebelezi azt az óriást, amelynek filmjei generációkat szórakoztattak moziban.
Ted Sarandos lelkesedése és a klasszikusok varázsa
A Netflix társelnöke és korábbi tartalomfelelőse, Ted Sarandos péntek reggeli bejelentésében először három filmet emelt ki: Casablanca, Citizen Kane és Harry Potter. Ezek mind olyan alkotások, amelyek hagyományosan moziban debütáltak – pont az ellenkezője annak, amit Netflix eddig csinált.
Sarandos így fogalmazott: „A küldetésünk mindig is az volt, hogy szórakoztassuk a világot. A Warner Bros. elképesztő film- és sorozatarchívumával – legyen szó időtlen klasszikusokról vagy modern kedvencekről – együtt még jobban tudjuk ezt csinálni. Együtt több tartalmat adhatunk azoknak, akik szeretik őket, és segíthetünk meghatározni a következő száz év történetmesélését.”
A mozik sorsa: maradnak vagy eltűnnek?
A sajtóközleményben Netflix azt is hangsúlyozza, hogy elkötelezett amellett, hogy továbbra is moziban mutassák be Warner Bros. filmjeit. Csakhogy itt egy érdekes szóhasználat bukkant fel: „elvárjuk, hogy fenntartsuk a jelenlegi működést” – vagyis nem ígérnek vasbeton garanciát arra, hogy nem változtatnak majd ezen.
Ezzel kapcsolatban David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezetője is igyekezett megnyugtatóan fogalmazni: „Ez két legendás történetmesélő cég összeolvadása, amely még több emberhez juttatja el kedvenc szórakozásukat.” De vajon tényleg így lesz?
A Paramount és mozik aggódó hangjai
Miközben Netflix ünnepel, addig mások nem ilyen lelkesek. A Paramount Skydance például elvesztette ezt a licitháborút, és nem titkolták csalódottságukat. Ügyvédeik egy levélben keményen bírálták az üzletet:
„A Netflixnek nincs ugyanaz az ösztönzése arra, hogy moziban mutassa be filmjeit. Inkább arra használja majd Warner Bros. világszínvonalú IP-könyvtárát, hogy megerősítse streaming dominanciáját – miközben árt a moziknak, alkotóknak és nézőknek.”
Ezzel nem vagyok egyedül abban az érzésben: sokan félnek attól, hogy kevesebb film kerül majd széles körű mozis bemutatóra. Ez pedig tovább tolhatja az embereket otthoni képernyők elé – ami már így is kihívások elé állítja a hagyományos mozitermek üzemeltetőit.
Cinema United figyelmeztetései
A Cinema United nevű szervezet (korábban Nemzeti Mozi Tulajdonosok Szövetsége) sem rejti véka alá aggodalmait. Michael O’Leary elnök-vezérigazgató szerint ez az akvizíció „példátlan fenyegetést jelent” világszerte minden mozitermek számára – legyen szó nagy multiplexről vagy kisvárosi egyszemélyes moziházról.
O’Leary szerint:
- a Warner Bros. éves hazai jegybevételének akár negyedét is elveszíthetik;
- a Netflix modellje nem támogatja igazán a mozis bemutatókat;
- a mozik gazdasági és kulturális központjai közösségeknek;
- a helyi mozijegy vásárlása további pénzköltést generál éttermekben és boltokban;
- a kevesebb mozifilm pedig bezárásokhoz és munkahelyek elvesztéséhez vezethet.
Milyen jövőt vetít előre ez az üzlet?
Nehéz túlbecsülni ennek az akvizíciónak a hatását. Egyfelől ott van egy streamingóriás, amely már most is uralja a piacot és rengeteg saját tartalommal rendelkezik. Másfelől pedig egy több mint száz éves filmes hagyományokat őrző stúdió könyvtára kerül hozzájuk.
Szerinted merre billen majd a mérleg? Vajon tényleg képes lesz Netflix megtartani azt a bizonyos „mozis élményt”, vagy inkább tovább erősíti majd azt az irányt, amit már eddig is láttunk: kevesebb premier mozikban és több otthoni stream?
Az biztos, hogy ez nem csak egy üzleti tranzakció – ez egy kulturális fordulópont is lehet. A filmrajongók számára pedig izgalmas (és talán kicsit ijesztő) időszak kezdődött el.






