A Nijmegenben működő Nexperia chipgyártó vállalat körül kialakult konfliktus jelentős hatással van szinte valamennyi európai autógyártóra – állítja az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). A helyzet azután vált kritikusabbá, hogy a gyártók és beszállítóik múlt héten értesítést kaptak arról, hogy a Nexperia nem tudja garantálni a chipek időbeni szállítását.
A konfliktus háttere: Kínai exportkorlátozások és holland kormányzati lépések
Az események láncolata akkor indult el, amikor Kína exportkorlátozásokat vezetett be a Nexperia felé. Ez a döntés közvetlen összefüggésben áll a holland kormány és az elsőfokú bírósági ítéletek lépéseivel, amelyek lehetővé tették, hogy a holland állam eltávolítsa a Nexperia vezérigazgatóját, valamint korlátozza a cég kínai anyavállalata, a Wingtech befolyását.
A Nexperia az egyik vezető alapchip-gyártó Európában, amelynek termékei nélkülözhetetlenek az autókban és fogyasztói elektronikai eszközökben egyaránt. Ezeket a chipeket leggyakrabban az elektronikus vezérlőegységekben (ECU-kban) használják, amelyek számos funkciót irányítanak a modern járművekben.
Az európai autógyártók helyzete és válaszlépései
Az ACEA tájékoztatása szerint az európai autógyártók már megkezdték chipbeszerzésük diverzifikálását több beszállító között. Ez azonban nem egyszerű folyamat: az új gyártókhoz való átállás gyakran hónapokat vesz igénybe, ami komoly kihívást jelent a termelés folyamatossága szempontjából.
A szövetség figyelmeztet, hogy a jelenlegi Nexperia-chip készletek néhány héten belül kimerülhetnek, ami további fennakadásokat okozhat az autóipari gyártásban.
Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója így fogalmazott: „Váratlanul egy kritikus helyzetbe kerültünk, és most gyors, gyakorlati megoldásokra van szükség minden érintett országtól.” Hozzátette, hogy a Nexperia körüli vita nem csupán egy-egy iparágat érint, hanem szélesebb gazdasági és politikai problémát jelent.
A holland-kínai feszültség mélyülése
A feszültség akkor fokozódott jelentősen, amikor a holland átmeneti kormány felügyelet alá helyezte a Nijmegenben működő Nexperiát. Az intézkedés célja az volt, hogy megakadályozza a kínai tulajdonos Wingtech esetleges tevékenységkivonását Hollandiából vagy Európából.
Ezt követően az amszterdami Vállalati Kamara előtt indított per nyomán eltávolították Zhang Xuezhenget, a Wingtech vezérigazgatóját a Nexperia éléről. Emellett a holland kormány megtiltotta a cégnek, hogy jelentős változtatásokat hajtson végre eszközeiben, munkaerejében vagy szellemi tulajdonában.
Kínai válaszlépések és nemzetközi vonatkozások
Erre válaszul Kína bejelentette, hogy ideiglenesen megtiltja a Nexperiának chipek exportját Kínából. A vállalatnak Dongguanban található egy jelentős gyára, ahol elsősorban autókhoz és fogyasztói elektronikai termékekhez gyártanak chipeket.
Ezen túlmenően arról is beszámoltak ezen a héten, hogy az Egyesült Államok júniusban figyelmeztette a holland kormányt: ha Zhang Xuezheng marad a Nexperia élén, akkor elveszíthetik hozzáférésüket az amerikai piachoz. Az USA már korábban felvette Wingtechet azon cégek listájára, amelyeket biztonsági kockázatként kezelnek.
Kína álláspontja és fenyegetései
Kína „határozottan ellenzi” a holland kormány beavatkozását a Nexperia ügyében. A kínai Kereskedelmi Minisztérium szerint ez az intézkedés „szerződéses megállapodások és piaci elvek megsértése”.
A minisztérium közleménye szerint „erőteljesen ellenállnak annak a holland törekvésnek, hogy nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva közvetlenül beavatkozzanak vállalatok belügyeibe”.
A szóvivő, He Yongqian egy sajtótájékoztatón hangsúlyozta: ez a döntés sérti a szerződéses megállapodások szellemét és piaci elveket, továbbá súlyosan károsíthatja Hollandia üzleti környezetét is. A minisztérium kijelentette: Kína minden szükséges lépést megtesz annak érdekében, hogy megvédje kínai vállalatok jogait és érdekeit.
Összegzés: Egy komplex geopolitikai és gazdasági kihívás
A Nexperia körüli konfliktus jól példázza azt, hogyan fonódik össze napjainkban egyetlen vállalat ügye egy szélesebb geopolitikai játszmával. Az európai autóipar számára kulcsfontosságú alapanyagok ellátásának bizonytalansága komoly fenyegetést jelent mind rövid-, mind hosszútávon.
Az ACEA sürgeti az érintett országokat és szereplőket gyors és hatékony megoldások kidolgozására, hiszen csak így biztosítható az európai járműgyártás zavartalan működése és versenyképessége egy olyan globális piacon, ahol egyre inkább előtérbe kerülnek a nemzetbiztonsági szempontok is.