Nick Ritacco New Yorkban kezdte színészi pályafutását, ahol olyan népszerű sorozatokban tűnt fel, mint a Law & Order: SVU vagy a Homeland. Azonban Los Angelesbe költözve karrierje váratlan irányt vett, és az elmúlt két évben már több mint 40 mikrodráma főszereplőjeként vált ismertté.
A mikrodrámák térhódítása és jellemzői
A mikrodrámák – rövid, függővé tevő, általában két percnél rövidebb epizódokból álló sorozatok – az utóbbi években robbantak be Ázsiában, majd csak most kezdenek igazán elterjedni Hollywoodban. Ezeket a produkciókat gyorsan forgatják, alacsony költségvetéssel: egy egész estés film elkészítése 150 000 és 200 000 dollár között mozog, amelyet aztán kis epizódokra bontva terjesztenek.
A történetek gyakran melodramatikusak, például egy női főszereplőt elbűvöl egy sármos vámpír vagy egy sikeres vezérigazgató. Nick Ritacco például játszott olyan címekben, mint a Fated to My Forbidden Vampire, ahol ő maga a vámpír, vagy a The CEO Trap, ahol vezérigazgatót alakít.
“Ez egy olyan közönséget ragad meg, amelyről úgy érzem, hogy korábban nem érezte magát látottnak vagy hallottnak,” mondja Ritacco.
A mikrodrámák iparági helyzete és munkaerőpiaci hatásai
A pandémia és az iparági sztrájkok idején ezek a rövid formátumú sorozatok rengeteg munkalehetőséget biztosítanak. Ritacco szerint ez egy gyönyörű jelenség, hiszen sok olyan szakembernek ad munkát, akik nehéz időszakon mennek keresztül.
Azonban ezek a produkciók teljes mértékben nem szakszervezeti alapon működnek. A nagyobb szakszervezetekhez tartozó írók és színészek hivatalosan nem dolgozhatnak ilyen projektekben. Ennek ellenére sokan mégis vállalják ezeket a munkákat, kockáztatva ezzel a fegyelmi eljárásokat.
“Ismerek sok SAG-tag színészt, akik titokban dolgoznak vertikális szappanoperákon, mert fizetniük kell a számláikat,” mondja Adriana Vecchioli, aki olyan produkciókban szerepelt, mint a Farewell to My Three Time Failing Ex. “A szakszervezeti munkák mostanában nagyon megcsappantak.”
A Writers Guild of America (WGA) figyelmeztetése és kreatív megoldások
Szeptemberben a WGA figyelmeztette tagjait arra, hogy ne dolgozzanak nem aláíró cégeknél vertikális tartalmakon, mert ez szabályszegésnek minősül. Ennek ellenére néhány író kreatív megoldásokat talál: álneveket használnak vagy más módon rejtik el valódi személyazonosságukat.
Adrion Trujillo, korábbi DramaBox belsős írója így mesél erről:
“Voltunk többen is a csapatban, akik nem használták valódi nevüket. Én magam is onnan jutottam el odáig, hogy ‘Game of Thrones’ írókkal dolgozhattam együtt.”
Kereseti lehetőségek és munkakörülmények
- Írók: Egy forgatókönyvet havonta kell leadniuk, éves keresetük körülbelül 80 000 dollár lehet – ez jóval alacsonyabb a WGA által megszabott tarifáknál.
- Főszereplő színészek: Napidíjuk akár 500 dollár vagy annál több is lehet, ráadásul folyamatosan dolgozhatnak.
- SAG-AFTRA tagok: Néhányan kiléptek a szakszervezetből (ún. Financial Core státusz), hogy nonunion produkciókban vállaljanak munkát.
“Ebben a térben kétségtelenül sok Fi-Core tag van,” erősíti meg Ritacco is.
A szakszervezetek válasza: új szerződés-tervezet mikrodrámákhoz
SAG-AFTRA nemrégiben kidolgozott egy szerződés-tervezetet, amely lehetővé tenné mikrodráma-produkciók számára az uniós színészek alkalmazását. Duncan Crabtree-Ireland, az egyesület ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:
“Sok tagunk érdeklődik ezek iránt a projektek iránt. Nem akarunk akadályt gördíteni az eléjük kerülő lehetőségek elé.”
A tervezet minimális napidíjai:
- Vezető szereplők: 250 dollár/nap
- Egyéb szereplők: 164 dollár/nap
Ezen felül tartalmazza az túlóradíjakat, nyugdíj- és egészségügyi hozzájárulásokat, valamint szabványos védelmi előírásokat kaszkadőr- és erotikus jelenetek esetén.
A mikrodráma-platformok visszajelzései és aggályai
Bár több cég nyitott arra, hogy fizessen nyugdíj- és egészségügyi hozzájárulást SAG-AFTRA-tagok után, nem értik miért kellene ezt megtenniük nem uniós szereplők esetében is. Amy Sullivan, a FlareFlow fejlesztési vezetője így fogalmaz:
“Csak akkor van értelme számunkra ezeket finanszírozni, ha beleférnek a költségvetésünkbe és megtérülést hoznak.”
További aggályok merültek fel az ötperces promóciós anyagokra vonatkozó korlátozás miatt is – ezt sokan félreértett üzleti modellként értelmezik –, de talán leginkább attól tartanak, hogy az uniós adminisztráció lelassítaná gyors tempójú munkájukat.
“A mikrodrámák világában nincs időnk várni,” mondja Alex Amsellem, a GoodShort casting vezetője. “Rengeteg tartalmat kell előállítanunk gyorsan. Az egyezményt csak akkor tudjuk használni, ha minden folyamat villámgyors.”
Kihívások mindkét oldalon: produceri és színészi szemszögből
A producerek számára csak akkor éri meg uniós művészekkel dolgozniuk, ha az extra költségek és adminisztratív terhek mellett is előnyös marad az együttműködés. Paul Ruddy (FlareFlow casting vezetője) szerint:
“Sok cég még soha nem dolgozott szakszervezetekkel. Nehéz lesz meggyőzni őket arról, hogy ez mindenkinek előnyös legyen.”
A színészek viszont jobb fizetésre, juttatásokra és biztonsági előírásokra számíthatnak uniós tagság mellett. Nick Ritacco szerint azonban a gyors tempó miatt néha kockázatosnak érződhetnek ezek a forgatások.
“Voltak olyan mikrodráma-forgatások is, ahol meglehetősen kizsákmányoló körülmények uralkodtak,” meséli Adriana Vecchioli. Egy ilyen produkcióban például 80%-uk kevesebbet keresett minimum bérnél.
A mikrodrámák legitimitása és jövője
A szakszervezeti figyelem növeli ezeknek az új formátumoknak a hitelességét. Ashley Ahlquist – aki többek között olyan produkciók gonosz karakterét alakítja mint a „The Billionaire’s Virgin Surrogate” – így vélekedik:
“Az hogy SAG foglalkozik velük azt mutatja: ezek nem múló divathullámok. Ez az új formátum népszerű és működik.”
Nick Ritacco személyes tapasztalatai és dilemmái
Bár sok mikrodráma-szereplő közönséget épít magának miközben továbbra is tévés vagy filmes meghallgatásokra jár, Ritaccónak nehézséget okoz választani:
- SAG-AFTRA tagságával elveszítené hozzáférését ezekhez a nonunion mikrodráma-munkákhoz.
- Eközben pedig pont itt kezdett igazán befutni.
“Egyszer Barcelonában voltam egy hotelben,” meséli Ritacco, “ahol valaki felismerte engem.”
Záró gondolatok
A mikrodrámák új korszakot nyitnak Hollywoodban: gyorsan készülnek alacsony költségvetéssel, de hatalmas közönséget érnek el. Ez új lehetőségeket kínál az alkotóknak és előadóknak egyaránt – ugyanakkor komoly kihívásokat jelent mind jogi mind anyagi téren. A szakszervezetek próbálják megtalálni az arany középutat annak érdekében, hogy tagjaik biztonságosan és méltányosan vehessenek részt ebben az izgalmas új műfajban.
Forrás: https://variety.com/2025/digital/news/microdramas-sag-aftra-contract-actors-union-1236580127/






