A sportvilágban mindig keresik azokat az innovációkat, amelyek segítenek a sportolóknak jobb teljesítményt nyújtani. A Nike legújabb fejlesztése egyedülálló módon közelíti meg ezt a célt: az agykutatás eredményeire alapozva alkotta meg új lábbelijeit, amelyek célja, hogy már a mérkőzés előtt és után is aktiválják az atléták agyát.
A Nike „neuroscience-based footwear” koncepciója
A Nike két új modellt mutatott be, amelyek különleges kialakításukkal tűnnek ki:
- Mind 001: egy 95 dolláros, papucs stílusú cipő (mule), amely szürke és piros színekben érhető el.
- Mind 002: egy 145 dolláros fűzős sneaker, kizárólag szürke színben.
Ezeket a cipőket a Nike „pregame” kategóriába sorolja, vagyis kifejezetten a mérkőzés előtti és utáni használatra tervezték. A különlegességük egyedi talpszerkezetükben rejlik: mindkét modell talpában 22 narancssárga habból készült csomó található, amelyek egymástól függetlenül mozognak fel-le, mintha „dugattyúk és gimbalok” lennének.
Hogyan működnek a habcsomók?
A Nike szerint ezek a mozgó csomók úgy stimulálják a talpat, hogy az hasonló érzést kelt, mintha természetes talajon járnánk. Ez pedig tudományosan bizonyított módon serkenti a láb érzékelő területeit, ami közvetlenül hat az agy szenzoros központjaira.
Graeme Moffat, a Mind Science kutatócsoport vezetője elmondta, hogy a csomók egymástól olyan távolságra helyezkednek el, hogy viselőjük képes legyen mindegyiket külön-külön érzékelni. Ez magyarázza azt is, hogy a saroknál nagyobb távolságra vannak egymástól, míg a lábfej elülső részén – ahol több érzékelés zajlik – szorosabb az elrendezés.
A tudományos háttér és kutatás
Bár a Nike még nem tette közzé azokat a tudományos anyagokat, amelyek bizonyítják a Mind 001 és Mind 002 cipők hatékonyságát az atléták fókuszának javításában, Jay Paavonpera szóvivő ígéretet tett arra, hogy néhány héten belül megjelenik egy részletes fehér könyv (white paper) erről a technológiáról.
A cipők fejlesztése során több száz sportoló bevonásával és több ezer óra teszteléssel dolgozott a Nike Sport Research Lab Mind Science csapata. A fejlesztéshez egyike voltak azoknak a világon nagyon kevés mobil agy- és testdiagnosztikai laboratóriumoknak, amelyek lehetővé tették az élő mozgás közbeni vizsgálatokat.
Miben különböznek ezek a cipők más Nike modellektől?
Az elmúlt években sok Nike modell elsősorban párnázottságra fókuszált – például a jól ismert Nike Free sorozat –, amely válaszként született olyan minimalistább stílusú cipők kihívására, mint például a Vibram FiveFingers vagy akár a Crocs. Ezzel szemben az új Mind sorozat nem csak fizikai kényelmet kínál, hanem egy teljesen új érzékszervi élményt nyújt:
- Szenzoros stimuláció: A talpon lévő mozgó csomók aktiválják az idegrendszert.
- Agyi aktivitás növelése: Az érzékelés fokozása révén javítja az atléták mentális fókuszát.
- Új koncepció: Nem csupán cipőként funkcionálnak, hanem egy komplex érzékszervi eszközként is.
Mikor lesz elérhető és milyen színekben?
A Mind 001 papucs két színben – szürke és piros –, míg a Mind 002 sneaker kizárólag szürke árnyalatban lesz elérhető. Mindkét modell várhatóan 2026 januárjától kerül forgalomba világszerte.
Összegzés
A Nike új „neuroscience-based footwear” termékcsaládja izgalmas újdonságot hoz a sportcipők piacára. Az innovatív talpszerkezet révén nem csak kényelmet biztosítanak, hanem aktívan stimulálják viselőjük idegrendszerét is – ezzel támogatva az atléták mentális felkészültségét és fókuszát. Bár még várjuk a tudományos bizonyítékokat is tartalmazó részletes publikációt, már most látszik, hogy ez az irány jelentős előrelépést jelenthet mindazok számára, akik nemcsak testileg, hanem lelkileg is maximális teljesítményt szeretnének nyújtani.
Forrás: https://www.theverge.com/news/806259/nike-mind-neuroscience-footwear-foam-nodes