2024 októbere a mozik számára igazi csalódás volt, hiszen a nagy költségvetésű produkciók és az év végi díjszezonra esélyes filmek egyaránt gyengén teljesítettek a jegyeladások terén. Olyan címek, mint a Disney „Tron: Ares” című sci-fi folytatása vagy Dwayne Johnson „The Smashing Machine” című akciófilmje, nem tudták bevonzani a nézőket, így az összbevételek tragikusan alacsonyak maradtak.
Az októberi bevételek mélyrepülése
Az összes film bevétele októberben mindössze 425 millió dollár volt, ami a legrosszabb eredmény 1997 óta. Akkor olyan pszichológiai thrillerek és horrorok uralták a piacot, mint a „Kiss the Girls”, az „I Know What You Did Last Summer” vagy az „The Devil’s Advocate”, összesen 385 millió dolláros bevétellel (infláció nélkül számolva). Fontos megjegyezni, hogy ez az eredmény nem tartalmazza a 2020-as évet, amikor a pandémia miatt a mozik még nem tértek magukhoz, és a stúdiók sem mutattak be jelentős új filmeket.
„Egy baljós Halloween zárta le ezt a kihívásokkal teli októbert a mozipiacon” – nyilatkozta Paul Dergarabedian, a Comscore piaci trendekért felelős vezetője.
A Halloween hétvége katasztrófája
Különösen rosszul sikerült az október utolsó hétvégéje: péntektől vasárnapig mindössze 49 millió dollár folyt be, ami az egész év leggyengébb hétvégéje volt. A toplistát olyan visszatartott címek vezették, mint a Paramount által adaptált Colleen Hoover-regény „Regretting You” vagy az Universal félelmetes folytatása, a „Black Phone 2”.
A gyenge látogatottság mögött több ok is állt:
- Új filmek hiánya: kevés friss premier vonzotta volna be az érdeklődőket.
- Halloween péntekre esett: sok család inkább a csokit gyűjtötte, mintsem moziba ment.
- A Major League Baseball döntője: szombat este a Los Angeles Dodgers és a Toronto Blue Jays izgalmas hetedik meccse lekötötte a sportrajongók figyelmét.
A kevés fénylő pont és nagy bukások
Bár akadtak néhány kiemelkedő produkció is, mint Taylor Swift koncertfilmje, „The Release Party of a Showgirl”, vagy Sony és Crunchyroll közös animációs sikere, a „Chainsaw Man”, ezek nem tudták ellensúlyozni az olyan nagyobb volumenű kudarcokat, mint Luca Guadagnino „After the Hunt” című drámája (7,8 millió dollár), Disney és 20th Century dokumentumfilmje, a „Springsteen: Deliver Me From Nowhere” (20 millió dollár), illetve Jennifer Lopez zenés adaptációja, a „Kiss of the Spider Woman” (mindössze 1,6 millió dollár).
A költséges sci-fi folytatás, a „Tron: Ares” globálisan csak 126 millió dollárt hozott egy 180 milliós büdzsé mellett. Hasonlóan rosszul járt A24 stúdió „Smashing Machine” című filmje is, amelynek bevétele mindössze 19 millió dollár volt egy 50 milliós költségvetéshez képest. Ezek jelentős veszteségeket okoztak az érintett stúdióknak.
Minden műfajban nehézségek adódtak
A családi kalandfilmek sem tudtak kitörni: például „Gabby’s Dollhouse: The Movie” csak 68 milliót ért el. Channing Tatum dramedy-je, a „Roofman” is csak mérsékelt sikert aratott (27 millió), Aziz Ansari fantáziadús vígjátéka, a „Good Fortune” pedig mindössze 14 milliót hozott. Neon stúdió természetfeletti thrillere, a „Shelby Oaks” is csak szerényen teljesített (3,2 millió).
„A hónap nagy premierjei egyszerűen nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket”, mondta Jeff Bock box office elemző az Exhibitor Relations-tól. Kiemelte továbbá Hollywood hiányosságát is az ijesztő műfajban:
„A mérsékelten sikeres ‘Black Phone 2’-n kívül egyszerűen nem volt elég horrorfilm ahhoz, hogy vonzza a nézőket. Ez egyértelmű lenne.”
A mozipiac hullámzó éve
Az idei év eddig hullámzóan alakult: április meglepetésként hatalmas sikert hozott olyan produkciókkal, mint az „A Minecraft Movie” vagy a „Sinners”, míg március kifejezetten gyenge volt („Snow White”, „The Alto Knights”). Jelenleg az éves jegybevétel mintegy 2,9%-kal haladja meg az előző év hasonló időszakát – azonban ez az előny gyorsan csökken; nyáron még több mint 25%-kal vezettek tavalyhoz képest.
Ezzel szemben az Egyesült Államok belföldi bevételei még mindig több mint 22%-kal elmaradnak a pandémia előtti, 2019-es szinttől – derül ki Comscore adataiból.
Kitekintés: Mit várhatunk novembertől?
A szakértők szerint azonban nincs ok aggodalomra: november és december új bemutatói között olyan várakozások övezik majd például a „Zootopia 2”-t, a musical adaptációt „Wicked: For Good”-ot vagy James Cameron újabb epikus alkotását, az „Avatar: Fire and Ash”-t. Ezek várhatóan erős zárást biztosítanak majd az évnek.
„Nem kell aggódni,” zárta mondandóját Jeff Bock. „A karácsonyi szezon jövő hétvégén indul be igazán – Hollywood pedig hatalmas megkönnyebbülést fog érezni.”