Ontario miniszterelnöke, Doug Ford bejelentette, hogy hétfőn felfüggeszti tartományának az Egyesült Államokban futó vámellenes reklámkampányát, miután az kampány Donald Trump amerikai elnök haragját váltotta ki, aki ennek hatására megszakította a Kanada és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi tárgyalásokat.
A reklámkampány és annak hatása
Doug Ford, aki Kanada egyik leghangosabb kritikusa az amerikai vámokkal szemben, pénteken Mark Carney kanadai miniszterelnökkel folytatott megbeszélés után döntött a reklámkampány felfüggesztéséről. A televíziós hirdetés hétvégén még fut az amerikai hálózatokon, például a Major League Baseball World Series közvetítései alatt, de hétfőtől szünetelni fog, hogy a kereskedelmi tárgyalások újraindulhassanak.
Mark Carney korábban pénteken azt nyilatkozta, hogy Kanada készen áll a kereskedelmi tárgyalások folytatására, amint az Egyesült Államok is erre hajlandó lesz.
Donald Trump reakciója és a vita kirobbanása
Donald Trump csütörtök éjszaka egy Truth Social posztban bírálta a reklámot, hamisnak („FAKE”) és sértőnek („egregious”) nevezve azt. Ezzel egy időben bejelentette: „a kereskedelmi tárgyalások MEGSZAKADTAK”.
A kampányt Ontario kormánya finanszírozta, és a videóban Ronald Reagan volt amerikai elnök szavait idézik, aki konzervatív republikánusként 1987-ben egy rádióbeszédében hangsúlyozta, hogy a vámok minden amerikai polgárt károsítanak. A reklám részleteket használ fel ebből a beszédből.
Azonban a Ronald Reagan Alapítvány – amely Reagan örökségének megőrzéséért felelős – közleményt adott ki, amelyben azt állította, hogy a reklám szelektíven használta fel Reagan hang- és képfelvételeit, félrevezetve ezzel a közönséget. Az alapítvány azt is kifogásolta, hogy Ontario kormánya nem kérte engedélyüket az anyag használatához.
Ford szándékai és Kanadán belüli viták
Ford pénteken hangsúlyozta, hogy a reklám célja egy párbeszéd kezdeményezése volt arról, milyen gazdaságot szeretnének az amerikaiak építeni és milyen hatással vannak rájuk a vámok. „Elértük célunkat azzal, hogy magas szinten eljutottunk az amerikai közönséghez” – mondta.
Trump reakciója azonban Kanadában heves vitákat váltott ki arról, vajon Ford konfrontatív megközelítése helyes volt-e az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi tárgyalások során, vagy inkább barátságosabb hangnemmel kellett volna közelíteni legfontosabb szomszédjukhoz és kereskedelmi partnerükhöz.
Kanada és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi helyzet
Kanada továbbra is az egyetlen G7 ország, amely nem kötött kereskedelmi megállapodást az Egyesült Államokkal Trump elnöksége alatt bevezetett széles körű vámintézkedések miatt. Az USA 35%-os vámot vetett ki minden kanadai árura – bár ezek többsége mentesül egy meglévő szabadkereskedelmi megállapodás alapján –, valamint ágazati vámokat is bevezetett: 50%-os vámot a fémekre és 25%-ost az autókra.
Ezek az ágazati vámok különösen Ontariót sújtják érzékenyen, ahol Kanada autóiparának nagy része található. Mark Carney hónapokon át próbált megállapodást kötni a vámok enyhítéséről barátságos személyes találkozók és üzenetváltások révén Donald Trumppal.
Ford keményebb fellépése
Ezzel szemben Doug Ford keményebb álláspontot képviselt: kivonta az amerikai alkoholt Ontarióból és rövid ideig fenyegetőzött energiaexport-felfüggesztéssel is. Nemrégiben kijelentette: „Elegem van abból, hogy csak tétlenül ülünk”, miután a Stellantis autógyártó bejelentette termelésének részleges áthelyezését Bramptonból az Egyesült Államokba. „Vissza kell vágnunk” – mondta Ford akkor.
Következő nap indította el azt a reklámkampányt, amely végül kiváltotta Trump haragját.
Kereskedelmi tárgyalások jövője és szakértői vélemények
Mahmood Nanji, a Western University Ivey Üzleti Iskolájának kutatója és korábbi ontariói pénzügyi helyettes államtitkár szerint Trump hirtelen döntése nem meglepő Kanadában. Az elnök korábban is tett hasonló fenyegetéseket például akkor, amikor Ottawa digitális szolgáltatási adót vezetett be amerikai technológiai cégekre.
„Trump posztjai gyakran tele vannak színházi elemekkel és túlzásokkal” – mondta Nanji. Bár egyesek értékelhetik Ford kiállását Ontariót leginkább sújtó iparágak mellett, Nanji szerint a kampány időzítése és hangvétele inkább hátráltatta Kanada ügyét és szükségtelen figyelemelterelést okozott.
Egyelőre nem világos, hogy valóban újraindulnak-e a kereskedelmi tárgyalások Ford reklámjának visszavonása után; Trump még nem reagált erre a bejelentésre.
A Fehér Ház álláspontja és további fejlemények
A Fehér Ház pénteken csalódottságát fejezte ki Kanada „régi keletű igazságtalan kereskedelmi akadályai” miatt, hozzátéve, hogy ezek kezelése eddig nem vezetett konstruktív előrelépéshez. Carney néhány engedményt tett annak érdekében, hogy fenntartsa a tárgyalásokat: eltörölte a megtorló vámokat és visszavonta Kanada digitális szolgáltatási adóját. Ugyanakkor többször hangsúlyozta: „a legjobb megállapodást keresem Kanadának”.
Mind Trump, mind Carney pénteken Ázsiába utazik Kuala Lumpurba az ASEAN-csúcsra. A kanadai miniszterelnök elmondta: utazásának fókusza új partnerségek és lehetőségek kialakítása lesz Ázsia gazdasági óriásaival. Ugyanakkor nyitva hagyta annak lehetőségét is, hogy folytassák a kereskedelmi tárgyalásokat az Egyesült Államokkal.
Kihívások Kanadának: változó amerikai kereskedelempolitika
Nanji szerint ez az egész reklámsaga emlékeztet arra, hogy Kanadának nehéz út áll előttük egy megállapodás felé – függetlenül attól, milyen tárgyalási módszereket alkalmaznak. Utalt Mark Carney azon kijelentésére is, amelyben hangsúlyozta: „az Egyesült Államok alapvetően megváltoztatta kereskedelempolitikáját”, így Kanada eddigi szoros kapcsolata sebezhetővé vált.
„Magunkról kell gondoskodnunk, mert nem támaszkodhatunk kizárólag egyetlen külföldi partnerre” – mondta Carney egy november 4-én bemutatandó kormányzati költségvetési beszédében. Nanji szerint ez a beszéd figyelmeztetésként is szolgált arra nézve, hogy Kanada számára rögös út várható Amerikával való viszonyában.