Ha te is követed a Pluribus első évadát, akkor bizonyára nem kerülte el a figyelmedet, hogy az események egyre inkább felpörögnek, főleg az ötödik epizód, a „Got Milk” kapcsán. Gordon Smith, aki eddig íróként és rendezőként is jegyezte a sorozatot, most először egy más által írt forgatókönyvet dirigált – Ariel Levine munkáját vitte vászonra. És hogy mit hozott ez az új szemlélet? Egy olyan epizódot, ami egyszerre látványos, érzelmileg megterhelő és morálisan provokatív.
Carol Sturka: hős vagy antihős?
Carol Sturka (akit Rhea Seehorn alakít) karaktere már az első részekben sem volt egyszerű eset, de az utóbbi epizódokban igazán megmutatkozott a komplexitása. A harmadik részben például egy élő kézigránátot kezelve hibázott, ami miatt Zosia (Karolina Wydra) életveszélyes helyzetbe került – sőt, kórházba is került sérülései miatt. Mégis, a Joined, vagyis az összekapcsolt tudatok kollektívája továbbra is bizalmat szavazott neki, még akkor is, amikor Carol két érzelmi kitörése milliók halálát okozta világszerte.
Ez engem személy szerint eléggé meglepett: hogyan lehetséges, hogy egy ilyen veszélyes figura még mindig megkapja a lehetőséget arra, hogy akár atomfegyvert vagy bazookát kérjen? A válasz talán abban rejlik, hogy a kollektív tudat nemcsak őszinte, de szinte bármilyen kívánságot teljesít – még akkor is, ha az veszélyes lehet rájuk nézve.
A „Please, Carol” és az igazság keresése
A negyedik részben Carol még tovább ment: nátrium-tiopentált adott Zosiának – egyfajta igazságügyi szerként –, abban bízva, hogy így megtudhatja, hogyan lehet visszacsinálni az összekapcsolódást. Csakhogy ez nem várt következményekkel járt: Zosia és a Joined tömeges pszichés összeomlásba kerültek, Zosia pedig szívmegállást kapott – immár negyedszer került életveszélybe Carol miatt.
Itt jön be egy érdekes párhuzam: a nő, aki újraélesztette Zosiát egy defibrillátorral (AED), nem más volt, mint Rosa Estrada, aki korábban a Better Call Saul egészségügyi és biztonsági felügyelője volt. Ő segített Bob Odenkirknak is túlélni egy szívrohamos epizódot a sorozat utolsó évadában. Ez a kis filmes összekacsintás nekem nagyon tetszett – mintha egy rejtett kapocs lenne Vince Gilligan univerzumában.
„Got Milk”: Az elmenekülés Albuquerque-ből
A mostani ötödik epizódban Smith rendezőként mutatta meg magát egy másik író munkáján keresztül. A történet középpontjában Carol veszélyes terve állt az emberiség megmentésére – ami végül tömeges kivonuláshoz vezetett Albuquerque-ből. A sorozat egyik leglátványosabb jelenete egy panorámafelvétel volt az autók hátsó lámpáiról az ABQ autópályáin – elképesztően ambiciózus és hangulatos képsor.
Egy másik érdekesség: Carol már nem élő személyes kapcsolattartót hall telefonon, hanem egy automata hangüzenetet kap válaszként. Ez az üzenet így szól: „Az érzéseink irántad nem változtak, Carol. De minden történt után szükségünk van egy kis térre.” Ha pedig azt gondolnád, hogy ez csak egy random hangfelvétel – tévedsz! A hangot Patrick Fabian adja kölcsön, akit leginkább Howard Hamlinként ismerhetsz a Better Call Saul-ból.
Patrick Fabian visszatérése és Rhea Seehorn reakciója
A választás zseniális: Fabian híres arról, hogy képes cukormázzal bevonni rossz híreket – pont olyan szerepet játszik itt is. Smith elmesélte a The Hollywood Reporter-nek, hogy Seehornnak nem szóltak előre erről a cameo-ról; kíváncsiak voltak rá, vajon megtöri-e karakterét Fabian hangjának hallatán. Nos, Rhea profi módon végigcsinálta a jelenetet anélkül, hogy kibillent volna – de utána viccesen reagált: „Ez Patrick volt? Senki sem mondta!”
Morális kérdések és hősies viselkedés
Egy izgalmas téma merült fel Smith interjújában: vajon Carol tényleg hős-e? Hiszen drogolta Zosiát és veszélybe sodorta őt többször is. Smith szerint azonban a hősség nem mindig jelent kedves vagy hibátlan cselekedeteket. Carol őszintén hiszi azt, hogy amit tesz – még ha radikális is –, az helyes lépés az emberiség megmentése érdekében.
A sorozat egyik legérdekesebb aspektusa éppen ez: hogyan birkózik meg valaki azzal a felelősséggel és nyomással, hogy több milliárd ember sorsa múlik rajta? Carol nem kapott választási lehetőséget abban sem, hogy részt vegyen ebben az összekapcsolódásban (Joining), ezért küzd ellene minden eszközzel.
A kulisszák mögött: forgatás Albuquerque-ben
A sorozat egyik különlegessége Carol saját építésű zsákutcája (cul-de-sac), amelyet teljes egészében stúdióban hoztak létre Albuquerque-ben. Ez lehetővé tette olyan jelenetek leforgatását is éjszaka – drónokkal repülve vagy rendőrautóval kerítést áttörve –, amelyek egy valódi lakónegyedben elképzelhetetlenek lennének anélkül, hogy ne zavarnák a helyiek nyugalmát.
Smith elmondta: „Nem tudtuk volna ezt így megcsinálni máshogy. Fontos volt számunkra, hogy jó szomszédok maradjunk Albuquerque lakóival.” Ez számomra azt mutatja meg igazán jól, milyen aprólékosan tervezett produkcióról van szó – ahol nem csak a történet számít, hanem a környezet tisztelete is.
Carol önreflexiója és emberi oldala
A karakter egyik legszimpatikusabb vonása talán az önkritikája: amikor önmagának készít videófelvételeket arról, amit felfedezett a Joinedről (a sorozatban ez egyfajta tudományos naplózás), először törli az első próbálkozást. Nem akarja magát „a világ legnyomorultabb emberének” látni vagy annak tűnni.
Szerintem ez nagyon emberi pillanat – mindannyian átéljük azt az érzést néha, amikor félünk attól, mit gondolnak rólunk mások vagy mennyire vagyunk hitelesek önmagunk előtt. Carol küzd ezzel ugyanúgy.
Látványos filmes pillanatok és utalások
A „Got Milk” epizód egyik legemlékezetesebb képsora egy igazi filmes bravúr: egy naplementében készült 270 fokos panorámafelvétel Carol háztetőjéről – ami engem erősen emlékeztetett Indiana Jones legendás „Well of Souls” jelenetére. Smith elmesélte, milyen szerencse kellett ahhoz, hogy pontosan akkor tudják felvenni ezt a varázslatos fényt.
Ezen túlmenően pedig ott vannak azok az apró filmes összekacsintások Vince Gilligan univerzumából: például Carol első nyomozós lépéseihez használt Duke City Dairy tejkartonok vagy Rosa Estrada szereplése.
Mire számíthatunk tovább?
A sorozat alkotói szerint ha eddig tetszett neked Pluribus világa és történetei íve, akkor még izgalmasabb fordulatokra számíthatsz. Smith idézte Billy Wildert: „Hadd adja össze a közönség a kettőt meg kettőt.” Vagyis remélhetőleg mindenki maga rakja össze az eseményeket és következtetéseket – de ne számíts arra, hogy minden úgy alakul majd ahogy gondolnád!
Pluribus új részei péntekenként érkeznek az Apple TV+-ra; ha szereted a mélyen átgondolt karakterdrámákat vegyítve látványos sci-fi elemekkel és morális kérdésekkel teli történetekkel – ez kötelező darab!






