Privát jetek és környezetszennyezés: Az olasz fiatalok harca a luxusrepülések ellen

dec 5, 2025

“Senki sem igényel magának privát jetet, pláne nem a gazdagok.” Ez a mondat talán elsőre keményen hangzik, de ha belegondolsz, mennyire igaz lehet. Egy csoport fiatal Olaszország-szerte, mind 30 év alattiak, összefogott, hogy feltérképezzék: valójában mennyi szennyezést okoznak ezek az egyéni repülőutak. A projekt neve nem véletlenül Jet dei Ricchi, vagyis „a gazdagok repülője”.

Honnan indult ez az egész?

A kezdeményezés 2023. június 24-én indult, és azóta aktív Instagramon és Twitteren is. A céljuk egyszerű, mégis radikális: megmutatni a közvéleménynek, hogy milyen hatalmas ökológiai lábnyomot hagynak maguk után a hírességek, politikusok és vállalkozók privát járatai. Olyan neveket követnek, mint Diego Della Valle, Matteo Renzi, Ferragnez, Gianluca Vacchi, Sfera Ebbasta vagy Elettra Lamborghini.

Nem csak egy egyszerű adatgyűjtésről van szó: a Jet dei Ricchi posztjai és címkéi már beépültek az olasz választási vitákba is. Az Europa Verde és a Sinistra Italiana támogatásával pedig egyre hangosabbá válik az igény a privát jetek környezetvédelmi hatásainak nyilvános megvitatására.

A francia példa: Avion de Bernard

A Jet dei Ricchi nem az első ilyen kezdeményezés Európában. Franciaországban már létezik az Avion de Bernard, amely Bernard Arnault – a világ harmadik leggazdagabb embere és az LVMH luxuscégcsoport tulajdonosa – repülőgépeinek szennyezését követi nyomon. Arnault neve alatt olyan márkák sorakoznak, mint Louis Vuitton vagy Christian Dior.

Ezzel szemben az olasz csapat nem egyetlen személyre fókuszál. Inkább egy szélesebb képet szeretnének adni arról, hogyan járul hozzá a legvagyonosabb 40-50 ember Olaszországban ehhez a problémához. Ez szerintem sokkal hatásosabb stratégia: nem egy bűnbakot keresnek, hanem rendszerszintű változásra hívnak fel.

Környezeti igazságtalanság a gazdagok és átlagemberek között

A privát jetek nem csak kényelmi eszközök – ezek egyben szimbólumai is annak az éghajlati egyenlőtlenségnek, ami ma Olaszországban (és világszerte) tapasztalható. Ha azt mondom neked, hogy a Föld leggazdagabb 10%-a felelős az üvegházhatású gázok feléért, az talán elvont adatnak tűnik.

De ha azt hallod például Gianluca Vacchi egyik rövid, mindössze 57 perces privát repülőútjáról Bologna és Taranto között – ami annyi CO2-t bocsát ki, mint két ember egy év alatt –, akkor már érthetőbbé válik a helyzet. Képzeld el: két ember egész éves karbonlábnyoma egyetlen repülőút alatt!

Ezek az összehasonlítások teszik érthetővé azt a súlyt, amit néhány kiváltságos ember környezeti terhe jelent. És itt jön be az egyik legfontosabb üzenetük: sokan írnak nekik csalódottan, hogy hiába próbálnak tudatosan élni, ha ezek a gazdagok ilyen mértékben szennyeznek. A Jet dei Ricchi csapata azonban mindig hangsúlyozza – ez nem felmentés arra, hogy mi ne tegyünk meg mindent –, hanem inkább arra hívják fel a figyelmet, hogy az igazi változás akkor jön el, ha ez az elit réteg is felelősséget vállal.

Hogyan mérik a privát jetek környezeti hatását?

Most biztos kíváncsi vagy: hogyan lehet ezt pontosan nyomon követni? A módszer meglepően egyszerű és átlátható. Minden adat nyilvános forrásból származik.

  1. Azonosítás: Először megkeresik a repülőgép lajstromjelét – ezt akár újságfotókról vagy magukról a hírességektől származó közösségi média posztokból is ki tudják bogarászni.
  2. Követés: Ezután olyan nyílt forráskódú alkalmazásokkal keresik meg a gépet, mint például a Flightradar vagy Adsbexchange.
  3. Adatok elemzése: Ezekből kiderül az útvonal és a repülési idő hossza.
  4. Kibocsátás számítása: A technikai specifikációkból kinyerik az adott géptípus üzemanyag-fogyasztását percenként. Ezt megszorozzák az út időtartamával és egy kibocsátási tényezővel (ami például kerozin esetén literenként kb. 3,06 kg CO2). Így kapják meg az adott járat által kibocsátott szén-dioxid mennyiségét.

Ezen túlmenően rengeteg háttérmunka zajlik: információk keresése és ellenőrzése arról is, hogy valóban az adott személy utazott-e azon a gépen – különösen fontos ez charterjáratok esetében, amiket gyakran „égbolti taxiként” emlegetnek.

A chartergépek különös problémája

A chartergépek ugyanis gyakran üresen repülnek oda-vissza – pont úgy működnek, mint egy taxi. A francia Le Figaro adatai szerint akár 40%-uk ilyen üresjáratokat teljesít. Ez pedig óriási pazarlás és környezeti terhelés egy olyan világban, ahol mindenki fenntarthatóságról beszél.

Ezeket a charterjáratokat általában olyan emberek veszik igénybe Európában, akik megengedhetik maguknak az utazást, de mégsem vásárolnak saját gépet – így ez egyfajta „luxustaxi” szolgáltatásként működik.

Név szerint megnevezve: „name and shame” taktika

A Jet dei Ricchi munkájának utolsó lépcsője maga az adatok publikálása: posztokat és sztorikat készítenek arról az adott hírességről vagy politikusról, akinek épp követik a repüléseit – természetesen őket is megjelölve (tagelve). Ez remélhetőleg eléri őket is személyesen.

A „névvel és arccal” való megszégyenítés módszere nem újkeletű – Greenpeace már az ’80-as években alkalmazta hasonlóan radikális eszközöket –, de érdekes módon legtöbbször senki sem reagált rájuk. Kivéve Gianluca Vacchit: ő háromszor is meglepődött posztjaikon – ezt viccesen „életjelként” értékelik maguk között.

Kik használják valójában ezeket a gépeket?

Sokan azt gondolják (vagy legalábbis ezt vádolják), hogy ezekkel a kampányokkal inkább dolgozó embereket támadnak meg – akik esetleg tényleg üzleti célból utaznak gyorsan nemzetközi vonalon.

Azonban egy friss jelentés (Transport & Environment NGO) rávilágít arra: sok privát járat valójában szórakozásból történik. Az Európai Üzleti Repülési Szövetség (EBAA) adatai alapján jelentős részük nem üzleti célú utazás.

Kiemelik továbbá azt is, hogy nyáron ugrásszerűen megnő ezeknek a járatoknak száma – főleg napos országok repterein –, valamint hogy ezeknek akár 70%-a EU-n belüli rövid távú út (500 km alatt). Ez azért érdekes adat szerintem is: mutatja mennyire luxus-élményként használják ezeket a gépeket inkább mint szükséges eszközként.

Záró gondolatok

A Jet dei Ricchi projekt számomra azért izgalmas és fontos kezdeményezés, mert végre láthatóvá teszi azt az elképesztő környezeti terhet, amit néhány kiváltságos ember okoz saját kényelméért cserébe. Nem arról van szó, hogy ne tegyünk mi magunk semmit – épp ellenkezőleg –, hanem arról is beszélni kell végre nyíltan ezekről az igazságtalanságokról.

Szerinted meddig lehet még eltűrni ezt a fajta pazarlást? Vajon mikor jön el végre Magyarországon is hasonló mozgalom? Egy biztos: ha nem beszélünk róla hangosan és következetesen, akkor sosem lesz változás.

Forrás: https://www.balkanweb.com/en/me-te-pasurit-e-planetit-pergjegjes-per-50-te-gazeve-sere-kush-qendron-pas-jet-dei-ricchi-llogaria-ne-instagram-qe-zbulon-se-sa-shume-ndotin-ambientin-vip-at/#gsc.tab=0

MacKenzie Scott 7,1 milliárd dolláros adományai 2025-ben – az önzetlen jótékonyság új szintje

Ha azt hitted, a jótékonykodás csak apró gesztusokból áll, akkor készülj fel: MacKenzie Scott idén ismét megdöbbentő összeget, 7,1 milliárd dollárt adott nonprofit szervezeteknek. Ez nemcsak egy hatalmas szám, hanem egy olyan példa is, ami újraírja a filantrópia...

Amerikaiak elutasítják a Trump-kormány tudományellenes intézkedéseit – Egészségügyi és kutatási támogatások visszaszorítása

Nem mindennapi eredmény született az Egyesült Államokban: egy friss, több mint 31 ezer fős országos felmérés szerint az amerikaiak több mint kétszeres arányban utasítják el a Trump-adminisztráció tudományt és egészségügyet érintő megszorító intézkedéseit. Ez engem is...

Jennifer Lawrence téli stílus titkai: hogyan dobd fel a hideg napokat power clashinggel?

Ha valaki igazán érti, hogyan kell évszakról évszakra frissíteni a ruhatárát úgy, hogy közben mindig egyedi maradjon, az Jennifer Lawrence. A színésznő, aki nemrégiben Golden Globe-jelölést kapott a Die My Love című filmjéért, most a hideg New York-i napokat is...

Pushing Daisies 3. évad: Visszatér a kedvenc pie-készítőnk? Bryan Fuller mesél a folytatásról

Ha te is rajongtál a Pushing Daisies varázslatos világáért, akkor most kapaszkodj meg, mert Bryan Fuller, a sorozat megálmodója friss hírekkel szolgált! A pie-készítő Ned kalandjai ugyanis nem érnek véget két évad után – legalábbis ezt ígéri Fuller, aki legutóbbi...

Kyle Cooke tisztázza a botrányos éjszakát – Summer House 10. évad premier és házassági feszültségek

Ha te is követed a Summer House valóságshow izgalmait, akkor biztosan hallottál már a legújabb évad előzetesében felcsapó feszültségekről, különösen Kyle Cooke és felesége, Amanda Batula között. A február 3-án induló tizedik szezon kapcsán most Kyle személyesen...

Autós kijelzők: Mikor működik jól a digitális kezelőfelület a kocsiban?

Ha autókról van szó, az egyik legmegosztóbb téma manapság a fedélzeti kijelzők használata. Sokan panaszkodnak, hogy túl sok a képernyő, túl bonyolultak az érintős menük, és hiányzik az az egyszerűség, amit a régi gombok adtak. Én is sokszor éreztem így – valahol azt...

Rivian saját fejlesztésű AI asszisztense: forradalom az autóiparban 2025-ben

Ha azt hitted, hogy az autós AI-asszisztensek csak a sci-fi filmekben léteznek, akkor készülj fel: a Rivian már majdnem két éve dolgozik egy teljesen saját fejlesztésű mesterséges intelligencián, ami nem csak egy egyszerű beszélgetőpartner lesz az autódban. Ez a...

Kevin Hassett és a Fed jövője: Mit gondolnak a szakértők a következő jegybankelnökről és az amerikai gazdaság kilátásairól?

Ha az elmúlt hetekben figyelemmel követted a pénzügyi híreket, biztosan találkoztál már azzal a pletykával, hogy Kevin Hassett, az amerikai Nemzeti Gazdasági Tanács (NEC) igazgatója lehet a következő Federal Reserve (Fed) elnöke. A piacok szinte biztosra veszik ezt a...

Glikolitikus enzimek és aktin hullámok kapcsolata: új megvilágítás a sejtmigráció és rákenergiatermelés terén

Ha valaha is gondolkodtál azon, hogyan képesek a sejtek olyan dinamikusan mozogni, alakot váltani vagy akár agresszíven terjedni a szervezetben, akkor most egy igazán izgalmas kutatási eredményről fogok mesélni. Egy friss tanulmányban kiderült, hogy a glikolízis –...

Ketamin vagy etomidát? Új kutatás az életmentő altatószerekről az intenzív osztályokon

Ha valaha is izgultál azon, hogy egy kritikus állapotban lévő beteg milyen gyógyszert kapjon altatáshoz sürgősségi intubáció során, akkor most figyelj! Egy friss, országos kutatás végre tiszta vizet öntött a pohárba arról, hogy a ketamin vagy az etomidát a jobb...