A Rivian, az elektromos járművek feltörekvő startupja, csütörtökön bejelentette, hogy peren kívüli egyezséget kötött néhány befektetőjével. Bár a vállalat továbbra is tagadja azokat a vádakat, miszerint „lényegesen hamis” nyilatkozatokat tett volna az első nyilvános részvénykibocsátása (IPO) során, úgy döntött, hogy 250 millió dollárt fizet annak érdekében, hogy megszabaduljon a zavaró tényezőktől, és teljes figyelmét az új, tömeggyártású elektromos járművének fejlesztésére összpontosíthassa.
A per háttere: árnövekedés és befektetői elégedetlenség
A Rivian-t először 2022-ben perelte be egy részvényes, aki azt állította, hogy a startup már az IPO előtt tudta, hogy az egyes R1T elektromos pickupok és R1S elektromos SUV-k gyártása jóval többe fog kerülni, mint az eredetileg hirdetett árak – 67 500 illetve 70 000 dollár. A kereset szerint egy jelentős áremelés súlyosan rontaná az akkor még fiatal autógyártó hírnevét, és akár több tízezer előrendelés törléséhez vezethet.
Az első nyilvános részvénykibocsátás után mindössze néhány hónappal, 2021 novemberében a cég valóban jelentős áremelést hajtott végre: az R1T ára 79 500 dollárra, míg az R1S SUV-é 84 500 dollárra nőtt. Ez nagy felháborodást váltott ki a vásárlók körében. A vállalat végül bejelentette, hogy a korábbi előrendelések esetében megtartja az eredeti árakat.
Ennek ellenére a kár már megtörtént: a kereset szerint az áremelés hírére a cég piaci értékének több mint egyharmada pár nap alatt elveszett. Ez komoly csapást jelentett a Rivian számára, amely még csak most próbált meg megerősödni az elektromos járművek piacán.
A peren kívüli egyezség jelentősége és a vállalat jövője
A mostani megállapodás értelmében a Rivian 250 millió dollárt fizet ki befektetőinek. Bár ez jelentős összegnek számít, a vállalat számára fontosabb volt, hogy lezárja ezt a jogi vitát és visszanyerje fókuszát.
A Rivian közleménye hangsúlyozza: továbbra is tagadják a „lényegesen hamis” állításokkal kapcsolatos vádakat, azonban úgy vélik, hogy az egyezség lehetővé teszi számukra, hogy zavartalanul koncentráljanak legújabb projektjükre – az R2 modellre.
Az R2: A tömeggyártású elektromos jármű érkezése
Az R2 modell várhatóan a következő évben kerül piacra, és célja, hogy elérhetőbb áron kínáljon minőségi elektromos autót a szélesebb közönség számára. Ez kulcsfontosságú lépés lehet Rivian számára abban, hogy versenyképes maradjon az egyre zsúfoltabb elektromos járműpiacon.
A vállalat fejlesztési stratégiája egyértelmű: míg korábban főként prémium kategóriás pickupokra és SUV-kra fókuszáltak (R1T és R1S), addig most egy megfizethetőbb modell bevezetésével szeretnék bővíteni ügyfélkörüket és növelni piaci részesedésüket.
Összegzés
A Rivian esete jól mutatja, milyen kihívásokkal kell szembenézniük az újonnan induló elektromos autógyártóknak. A peren kívüli egyezség lezárta egy fontos jogi vitát, amely komoly figyelmet vont el a vállalattól. Most azonban minden energiáját arra fordíthatja, hogy sikeresen piacra dobja az R2 modellt – egy olyan autót, amely potenciálisan szélesebb körben is népszerűvé teheti a márkát.
Az iparági szakértők szerint ez a lépés kulcsfontosságú lehet Rivian hosszú távú fennmaradása és növekedése szempontjából. Az elkövetkező hónapokban érdemes lesz figyelemmel kísérni a vállalat fejleményeit és az új modell piaci fogadtatását.