RJ Scaringe, a Rivian alapítója, mielőtt az elektromos kalandautókat gyártó vállalatot elindította volna, egy egészen más közlekedési ötlet körül forgott a gondolata: kerékpárok és pedálhajtású, hibrid mikrojárművek. Bár végül nem ezen az úton indult el, az alternatív, fenntartható és kalandvágyó mobilitás iránti szenvedélye megmaradt – ez vezetett az Also nevű startup létrejöttéhez, amely most bemutatta első termékeit.
A kezdetek: a pedálhajtású mikrojárművek ötlete
Körülbelül három évvel a Rivian alapítása előtt Scaringe azon gondolkodott, hogy milyen lenne egy pedálhajtású, hibrid mikrojárművet vagy más, szokatlan alternatív közlekedési eszközt létrehozni. Végül azonban úgy döntött, hogy a piac túl kicsi lenne, csak egy szűk rajongói réteget érne el – hasonlóan önmagához.
„Egy Rivian által tervezett miniautó igazán menő lett volna,” emlékszik vissza Scaringe egy interjúban a The Verge magazinnak.
Az Also megalakulása: újraértelmezett kerékpárok és mikromobilitás
Körülbelül négy évvel ezelőtt Scaringe felvette a kapcsolatot a Specialized technológiai igazgatójával, Chris Yu-val, hogy közösen hozzanak létre egy innovációs műhelyt (skunkworks), amely különféle pedálhajtású ötleteket fejleszt ki. Ebből született meg az Also, amely most bemutatta első termékeit:
- egy moduláris e-kerékpárt (TM-B),
- egy pedálhajtású négykerekű járművet (TM-Q),
- és egy innovatív kerékpáros sisakot (Alpha Wave Helmet), amely jelentősen csökkenti a fejsérülések kockázatát.
Kihívások és lehetőségek: miért most az Also?
A Rivian jelenleg nehéz időszakon megy keresztül: az Egyesült Államokban lejárt az állami 7 500 dolláros elektromos autó adókedvezmény, ami visszavetette az EV-eladások volumenét. Emellett jövőre indul a kulcsfontosságú R2 modell gyártása, amely fordulatot hozhat a cég életében. Bár még sosem volt nyereséges negyedéve, és komoly aggodalmak vannak a piaci visszaesés miatt, az Also jól finanszírozott startupként indul – 105 millió dollárt gyűjtött be az Eclipse Ventures-től –, így van mozgástere.
Az Also filozófiája: újragondolt kerékpárplatform
„Első elvekből kiindulva teljesen újra akartuk gondolni a kerékpárt,” mondja Scaringe. Az Also nem csupán e-kerékpárokat készít, hanem egy olyan platformot fejleszt, amely különböző formátumokat kínál az autóknál kisebb járművek piacán.
A TM-B moduláris e-kerékpár részletei
A TM-B (Transcendent Mobility – Bike) zászlóshajó modell moduláris felső vázzal rendelkezik, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy háromféle ülést váltsanak:
- hagyományos nyeregszéket,
- hasznosítási ülést csomagtartóval,
- és motoros stílusú padot.
A nyereg elektromosan rögzített és eltávolítható eszközök nélkül, egyszerűen a kijelző beállításaiban történő feloldással. Chris Yu szerint ez mindössze három másodpercet vesz igénybe.
Dream Ride hajtásrendszer – sci-fi technológia a valóságban
A TM-B hajtásrendszere egy innovatív „pedál-by-wire” rendszer, amely teljesen eltér a hagyományos mechanikus lánchajtástól. A kerékpáros pedálozása egy generátor motort hajt meg a hajtókaron keresztül, amely tölti az akkumulátort; míg egy különálló hátsó kerék meghajtó motort szoftver vezérel Gates Carbon szíjhajtással.
Ezzel a rendszerrel akár tízszeres rásegítés is elérhető (180 Nm nyomatékkal), ami messze meghaladja még a legerősebb elektromos mountain bike-ok teljesítményét is. Ez különösen hasznos nehéz terhek szállításakor vagy meredek emelkedők leküzdésénél.
Szoftveres funkciók és vezetési élmény
- Nincs hagyományos sebességváltás – csak „könnyű” vagy „nehéz” rásegítés választható.
- A rendszer automatikusan alkalmazkodik a kívánt pedálfordulatszámhoz.
- Több vezetési mód érhető el: például trail mód fix áttételekkel és precíz váltásokkal.
- A fékezés több mint 90%-a regeneratív fékezés révén történik, növelve az akkumulátor hatékonyságát és csökkentve a fékbetétek kopását.
- A rendszer valós idejű erő-visszacsatolást ad, így olyan érzést kelt mintha tökéletesen működő hagyományos kerékpárt hajtanánk.
Akkumulátor és töltési lehetőségek
Kétféle akkumulátorral érkezik:
- 538 Wh kapacitású standard akkumulátor akár 60 mérföld hatótávval (0–80% töltés 2 óra alatt).
- 808 Wh nagyobb akkumulátor akár 100 mérföld hatótávval (0–80% töltés 2,5 óra alatt).
Minden akkumulátor két USB-C PD 3.1 szabványú porttal rendelkezik 240W kétirányú teljesítménnyel. Az E Ink kijelző energiatakarékosan mutatja az akkumulátor töltöttségi szintjét.
Zónás architektúra és okos funkciók
A TM-B zónás architektúrája hasonló a Rivian autókéhoz: okostelefon használható digitális kulcsként. Amikor párosított telefon közelít, a kerékpár felismeri a felhasználót, üdvözli név szerint és betölti személyes beállításait. Az ellopás elleni védelem automatikusan blokkolja a kerekeket ha távolodik a tulajdonos.
Kijelző és kezelőszervek
A kormányon található 5 hüvelykes kör alakú érintőképernyő (Portal) mutatja az összes fontos információt: navigációt, akkumulátor állapotát és rásegítési szinteket. A telefon Bluetooth kapcsolaton keresztül vezérelhető zenelejátszás is kezelhető biztonságosan egy bal oldali gombbal és görgővel.
Műszaki adatok és vezetési élmény
- Class 3 e-bike kategória – maximális sebesség 45 km/h (28 mph).
- Domborzati szabályozás automatikusan segíti az emelkedők leküzdését.
- Teljes felfüggesztés – elöl fordított villa biztosít kényelmes utazást még nagy sebességű úthibákon is.
- Kormányon található hüvelykujj gázkar engedélyezett helyeken akár 32 km/h sebességet is lehetővé tesz.
További termékek: TM-Q négykerekű jármű és Alpha Wave sisak
TM-Q: sokoldalú pedál-asszisztált négykerekű
A TM-Q két változatban érkezik:
- Kereskedelmi verzió: hasonlít az elektromos áruszállító kerékpárokhoz (pl. UPS vagy DHL használatában), amelyek városi áruszállításban terjednek.
- Fogyasztói verzió: nyitott tetős golfautószerű jármű alacsony sebességű közösségi használatra.
Ezzel az Also belép az alacsony sebességű elektromos járművek piacára versenyképes áron, megcélozva azok vásárlóit is, akik számára egy bakfiets-stílusú teherkerékpár túl bonyolult lenne.
Alpha Wave Helmet: forradalmi kerékpáros sisak
Az Alpha Wave sisak speciális Release Layer System technológiával csökkenti jelentősen – akár 60%-kal – az agyi traumák kockázatát ütközéskor. A sisak beépített világítással, mikrofonokkal és hangszórókkal rendelkezik biztonságos kihangosított hívásokhoz vagy zenehallgatáshoz.
Mennyibe kerül? Piaci kilátások és kihívások
A TM-B induló ára prémium kategóriában lesz: az első kiadás várhatóan 4500 dollárba kerül majd (2026 tavaszi megjelenés). Egy alapmodell ára 4000 dollár alatt várható később ugyanabban az évben. Ez jelentős összeg egy már telített e-bike piacon – ahol sok vásárló inkább olcsóbb (~1000 dolláros) összecsukható vagy fat tire modelleket választ –, így kérdéses lehet széles körben való elfogadottsága.
Scaringe víziója: mikromobilitás új korszakban
„Célunk átalakítani a mikromobilitást,” mondja Scaringe. Szerinte eddig ez a terület fragmentált volt kis projektekből állva; ő viszont egy jól finanszírozott iparágat szeretne létrehozni Rivian támogatásával. Az Also nem csak kísérleti vállalkozás akar lenni nagy autógyártók számára, hanem komoly szereplővé kíván válni sub-car mobilitási megoldásokkal.
„Ha valaki csak silány minőségű elektromos járműveket vezetett eddig, rögtön érezni fogja ennek a csomagnak teljességét,” teszi hozzá Scaringe. Reméli, hogy sokan kipróbálják majd a TM-B-t és ráébrednek arra: bár eddig nem is tudták hogy akarnak e-bike-ot, most már igen.
Forrás: https://www.theverge.com/transportation/804163/rivian-also-tm-b-ebike-specs-price