Rivian Also: Az új kaland-orientált e-kerékpár és mikromobilitási forradalom

okt 23, 2025 | Tech

RJ Scaringe, a Rivian alapítója, mielőtt az elektromos kalandautókat gyártó vállalatot elindította volna, egy egészen más közlekedési ötlet körül forgott a gondolata: kerékpárok és pedálhajtású, hibrid mikrojárművek. Bár végül nem ezen az úton indult el, az alternatív, fenntartható és kalandvágyó mobilitás iránti szenvedélye megmaradt – ez vezetett az Also nevű startup létrejöttéhez, amely most bemutatta első termékeit.

A kezdetek: a pedálhajtású mikrojárművek ötlete

Körülbelül három évvel a Rivian alapítása előtt Scaringe azon gondolkodott, hogy milyen lenne egy pedálhajtású, hibrid mikrojárművet vagy más, szokatlan alternatív közlekedési eszközt létrehozni. Végül azonban úgy döntött, hogy a piac túl kicsi lenne, csak egy szűk rajongói réteget érne el – hasonlóan önmagához.

„Egy Rivian által tervezett miniautó igazán menő lett volna,” emlékszik vissza Scaringe egy interjúban a The Verge magazinnak.

Az Also megalakulása: újraértelmezett kerékpárok és mikromobilitás

Körülbelül négy évvel ezelőtt Scaringe felvette a kapcsolatot a Specialized technológiai igazgatójával, Chris Yu-val, hogy közösen hozzanak létre egy innovációs műhelyt (skunkworks), amely különféle pedálhajtású ötleteket fejleszt ki. Ebből született meg az Also, amely most bemutatta első termékeit:

  • egy moduláris e-kerékpárt (TM-B),
  • egy pedálhajtású négykerekű járművet (TM-Q),
  • és egy innovatív kerékpáros sisakot (Alpha Wave Helmet), amely jelentősen csökkenti a fejsérülések kockázatát.

Kihívások és lehetőségek: miért most az Also?

A Rivian jelenleg nehéz időszakon megy keresztül: az Egyesült Államokban lejárt az állami 7 500 dolláros elektromos autó adókedvezmény, ami visszavetette az EV-eladások volumenét. Emellett jövőre indul a kulcsfontosságú R2 modell gyártása, amely fordulatot hozhat a cég életében. Bár még sosem volt nyereséges negyedéve, és komoly aggodalmak vannak a piaci visszaesés miatt, az Also jól finanszírozott startupként indul – 105 millió dollárt gyűjtött be az Eclipse Ventures-től –, így van mozgástere.

Az Also filozófiája: újragondolt kerékpárplatform

„Első elvekből kiindulva teljesen újra akartuk gondolni a kerékpárt,” mondja Scaringe. Az Also nem csupán e-kerékpárokat készít, hanem egy olyan platformot fejleszt, amely különböző formátumokat kínál az autóknál kisebb járművek piacán.

A TM-B moduláris e-kerékpár részletei

A TM-B (Transcendent Mobility – Bike) zászlóshajó modell moduláris felső vázzal rendelkezik, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy háromféle ülést váltsanak:

  • hagyományos nyeregszéket,
  • hasznosítási ülést csomagtartóval,
  • és motoros stílusú padot.

A nyereg elektromosan rögzített és eltávolítható eszközök nélkül, egyszerűen a kijelző beállításaiban történő feloldással. Chris Yu szerint ez mindössze három másodpercet vesz igénybe.

Dream Ride hajtásrendszer – sci-fi technológia a valóságban

A TM-B hajtásrendszere egy innovatív „pedál-by-wire” rendszer, amely teljesen eltér a hagyományos mechanikus lánchajtástól. A kerékpáros pedálozása egy generátor motort hajt meg a hajtókaron keresztül, amely tölti az akkumulátort; míg egy különálló hátsó kerék meghajtó motort szoftver vezérel Gates Carbon szíjhajtással.

Ezzel a rendszerrel akár tízszeres rásegítés is elérhető (180 Nm nyomatékkal), ami messze meghaladja még a legerősebb elektromos mountain bike-ok teljesítményét is. Ez különösen hasznos nehéz terhek szállításakor vagy meredek emelkedők leküzdésénél.

Szoftveres funkciók és vezetési élmény

  • Nincs hagyományos sebességváltás – csak „könnyű” vagy „nehéz” rásegítés választható.
  • A rendszer automatikusan alkalmazkodik a kívánt pedálfordulatszámhoz.
  • Több vezetési mód érhető el: például trail mód fix áttételekkel és precíz váltásokkal.
  • A fékezés több mint 90%-a regeneratív fékezés révén történik, növelve az akkumulátor hatékonyságát és csökkentve a fékbetétek kopását.
  • A rendszer valós idejű erő-visszacsatolást ad, így olyan érzést kelt mintha tökéletesen működő hagyományos kerékpárt hajtanánk.

Akkumulátor és töltési lehetőségek

Kétféle akkumulátorral érkezik:

  • 538 Wh kapacitású standard akkumulátor akár 60 mérföld hatótávval (0–80% töltés 2 óra alatt).
  • 808 Wh nagyobb akkumulátor akár 100 mérföld hatótávval (0–80% töltés 2,5 óra alatt).

Minden akkumulátor két USB-C PD 3.1 szabványú porttal rendelkezik 240W kétirányú teljesítménnyel. Az E Ink kijelző energiatakarékosan mutatja az akkumulátor töltöttségi szintjét.

Zónás architektúra és okos funkciók

A TM-B zónás architektúrája hasonló a Rivian autókéhoz: okostelefon használható digitális kulcsként. Amikor párosított telefon közelít, a kerékpár felismeri a felhasználót, üdvözli név szerint és betölti személyes beállításait. Az ellopás elleni védelem automatikusan blokkolja a kerekeket ha távolodik a tulajdonos.

Kijelző és kezelőszervek

A kormányon található 5 hüvelykes kör alakú érintőképernyő (Portal) mutatja az összes fontos információt: navigációt, akkumulátor állapotát és rásegítési szinteket. A telefon Bluetooth kapcsolaton keresztül vezérelhető zenelejátszás is kezelhető biztonságosan egy bal oldali gombbal és görgővel.

Műszaki adatok és vezetési élmény

  • Class 3 e-bike kategória – maximális sebesség 45 km/h (28 mph).
  • Domborzati szabályozás automatikusan segíti az emelkedők leküzdését.
  • Teljes felfüggesztés – elöl fordított villa biztosít kényelmes utazást még nagy sebességű úthibákon is.
  • Kormányon található hüvelykujj gázkar engedélyezett helyeken akár 32 km/h sebességet is lehetővé tesz.

További termékek: TM-Q négykerekű jármű és Alpha Wave sisak

TM-Q: sokoldalú pedál-asszisztált négykerekű

A TM-Q két változatban érkezik:

  • Kereskedelmi verzió: hasonlít az elektromos áruszállító kerékpárokhoz (pl. UPS vagy DHL használatában), amelyek városi áruszállításban terjednek.
  • Fogyasztói verzió: nyitott tetős golfautószerű jármű alacsony sebességű közösségi használatra.

Ezzel az Also belép az alacsony sebességű elektromos járművek piacára versenyképes áron, megcélozva azok vásárlóit is, akik számára egy bakfiets-stílusú teherkerékpár túl bonyolult lenne.

Alpha Wave Helmet: forradalmi kerékpáros sisak

Az Alpha Wave sisak speciális Release Layer System technológiával csökkenti jelentősen – akár 60%-kal – az agyi traumák kockázatát ütközéskor. A sisak beépített világítással, mikrofonokkal és hangszórókkal rendelkezik biztonságos kihangosított hívásokhoz vagy zenehallgatáshoz.

Mennyibe kerül? Piaci kilátások és kihívások

A TM-B induló ára prémium kategóriában lesz: az első kiadás várhatóan 4500 dollárba kerül majd (2026 tavaszi megjelenés). Egy alapmodell ára 4000 dollár alatt várható később ugyanabban az évben. Ez jelentős összeg egy már telített e-bike piacon – ahol sok vásárló inkább olcsóbb (~1000 dolláros) összecsukható vagy fat tire modelleket választ –, így kérdéses lehet széles körben való elfogadottsága.

Scaringe víziója: mikromobilitás új korszakban

„Célunk átalakítani a mikromobilitást,” mondja Scaringe. Szerinte eddig ez a terület fragmentált volt kis projektekből állva; ő viszont egy jól finanszírozott iparágat szeretne létrehozni Rivian támogatásával. Az Also nem csak kísérleti vállalkozás akar lenni nagy autógyártók számára, hanem komoly szereplővé kíván válni sub-car mobilitási megoldásokkal.

„Ha valaki csak silány minőségű elektromos járműveket vezetett eddig, rögtön érezni fogja ennek a csomagnak teljességét,” teszi hozzá Scaringe. Reméli, hogy sokan kipróbálják majd a TM-B-t és ráébrednek arra: bár eddig nem is tudták hogy akarnak e-bike-ot, most már igen.

Forrás: https://www.theverge.com/transportation/804163/rivian-also-tm-b-ebike-specs-price

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...