Ha autótechnológiáról van szó, az utóbbi években szinte minden gyártó az önvezető rendszerek fejlesztésére fókuszál. De amikor a Rivian bejelentette legújabb fejlesztését, az Universal Hands-Free (UHF) rendszert, ami több mint 3,5 millió mérföldnyi úton lesz elérhető Észak-Amerikában, azonnal felkaptam a fejem. Ez nem valami sci-fi álom többé – ez a valóság, ami már idén decemberben megérkezik a második generációs R1 modellekre.
Mi is az a Universal Hands-Free rendszer?
A Rivian jelenlegi kéz nélküli vezetést segítő rendszere, az Enhanced Highway Assist, eddig “csak” körülbelül 135 ezer mérföldnyi autópályán működött az USA-ban és Kanadában. Ez a rendszer térképadatokra támaszkodott, és csak előre feltérképezett utakra volt korlátozva. Aztán jött az UHF, ami gyakorlatilag egy teljesen új szintre emeli a dolgot.
Az UHF nem csak autópályákon használható majd, hanem bármilyen jól felfestett úton – legyen szó városi utcákról vagy vidéki főutakról. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nem térképadatokra épít, hanem valós időben érzékeli és értelmezi az útviszonyokat. Egy Rivian szóvivője szerint a több mint 3,5 millió mérföldes lefedettség egy harmadik fél által szolgáltatott adatbázison alapul, amely a jól felfestett utakra koncentrál.
Hogyan működik majd?
A használat egyszerű lesz: ahogy eddig is, kétszer kell hátrahúzni a sebességváltó kart a vezető felé, és máris aktiválódik a kéz nélküli vezetés. Az új rendszer azonban sokkal kifinomultabb hardveres háttérrel rendelkezik – ez pedig kulcsfontosságú a megbízhatóság szempontjából.
Milyen hardverek dolgoznak az UHF mögött?
A második generációs R1T és R1S modellek mind megkapják ezt az ingyenes szoftverfrissítést, amely aktiválja az UHF képességeit. Fontos tudni, hogy az első generációs R1 modellek nem lesznek kompatibilisek ezzel az új rendszerrel.
A technológiai háttér lenyűgöző: a Rivian saját fejlesztésű RTK GNSS rendszere (Real-Time Kinematic Global Navigation Satellite System) GPS és földi állomás jeleket kombinálva képes akár 20 centiméter pontossággal meghatározni az autó helyzetét. Ezen felül:
- 10 külső kamera
- 12 ultrahangos érzékelő
- 5 radar egység
- egy nagy pontosságú GPS vevő
Ezek együttese biztosítja majd azt a valós idejű környezetfelismerést és helymeghatározást, amire az UHF épül.
Mennyibe fog kerülni? És mikor érkezik?
A jó hír: idén decembertől érkezik az ingyenes frissítés a második generációs R1 tulajdonosoknak. Jelenleg még ingyenesen használhatják az Autonomy+ csomagot – amely tartalmazza az Enhanced Highway Assist funkciót – egészen 2025 végéig.
Az UHF bevezetése után is folytatódik ez az ingyenes próbaidőszak egy darabig. Viszont jövőre már fizetős lesz a szolgáltatás: havi 49,99 dollárért vagy egyszeri 2500 dolláros díjért lehet majd hozzáférni. Ha valaki egyszer kifizeti ezt az összeget, akkor élettartamra szóló hozzáférést kap – még akkor is, ha eladja vagy továbbadja az autót.
Mire számíthatunk a jövőben?
A Rivian nem áll meg itt. A cég szóvivője szerint hamarosan további funkciók érkeznek majd: például stoplámpa- és stop-tábla felismerés is bekerül a rendszerbe. Ez mind azt mutatja, hogy egy folyamatosan fejlődő platformról beszélünk.
A végső cél pedig nem kevesebb, mint egy teljesen önálló Level 4-es vezetési élmény megteremtése – ahol már tényleg “szem nélkül”, “kéz nélkül” lehet közlekedni pont-pont között. Ehhez új hardverek is kellenek majd: egy saját fejlesztésű szilícium chip és Lidar technológia beépítése várható, amit először a később érkező R2 modelleken láthatunk majd megvalósulni várhatóan 2026 végén.
Kinek érdemes figyelnie erre?
Ha te is azon gondolkodsz, hogy milyen irányba fejlődnek mostanában az elektromos pickupok és SUV-k önvezető rendszerei, akkor ez egy nagyon izgalmas fejlemény. A Rivian nem csak hogy versenyben marad ebben a rohamtempóban fejlődő szegmensben, de komoly lépést tett afelé is, hogy valóban használható és széles körben elérhető önvezető technológiát kínáljon.
Személy szerint engem meglepett ez a hatalmas ugrás: több mint húszorosára nőtt azoknak az utaknak a száma, ahol kéz nélküli vezetés lehetséges lesz! Ez tényleg azt jelenti, hogy hamarosan sokkal többet fogunk hallani arról, hogy miként válhatnak hétköznapi eszközzé ezek a high-tech megoldások.
Zárásként
Az UHF bevezetése egyértelműen azt mutatja: nem csak álmodozunk már arról, hogy milyen lehet egy valóban önállóan közlekedő autó – hanem lépésről lépésre közelebb kerülünk hozzá. Ha érdekelnek további részletek vagy jövőbeli tech újdonságok, érdemes figyelni ezt a területet – mert hamarosan még izgalmasabb dolgok jönnek!
Forrás: https://www.thedrive.com/news/rivians-hands-free-driving-is-about-to-get-2492-better






