Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit helyezik előtérbe a gyermekek biztonságával szemben. A per részletei és az ügy háttere rávilágítanak arra, milyen veszélyeket rejthet magában egy ilyen digitális közösség, ha nem megfelelően moderálják.
A tragédia háttere: Audree Heine esete
Audree Heine 2024-ben, mindössze 13 évesen követett el öngyilkosságot. A nyomozás során kiderült, hogy Audree online közösségi élete jelentős részben olyan csoportok köré szerveződött, amelyek a Discordon és Robloxon belül iskolai lövöldözőket, például Dylan Kleeboldot idealizáltak. Ezek a közösségek nemcsak erőszakot dicsőítettek, hanem fiatalokat is manipuláltak és érzelmileg nyomás alá helyeztek.
Seitz szerint lánya halála elkerülhető lett volna, ha a Roblox hatékonyabban moderálja platformját. A keresetben hangsúlyozzák: „Audree-t egy olyan online közösség taszította az öngyilkosságba, amely az erőszak dicsőítésére és hírhedt tömeggyilkosok utánzására épül – egy olyan közösség, amely csak azért tud virágozni és fiatal gyerekekre vadászni, mert az alperesek súlyosan jogsértő magatartást tanúsítottak.”
A kereset fő állításai: Profit mindenek felett
A 2023. október 20-án benyújtott 89 oldalas kereset szerint a Roblox problémái egyetlen okra vezethetők vissza: a vállalati kapzsiságra. „A Robloxot elárasztják a káros tartalmak és ragadozók, mert a cég a felhasználószám növelését, a bevételt és a profitot helyezi előtérbe a gyermekek biztonságával szemben” – áll a dokumentumban.
A kereset rámutat arra is, hogy évek óta tudatosan választotta a vállalat ezt az utat annak érdekében, hogy minél több felhasználót vonzzon be és monetizáljon, függetlenül annak következményeitől.
Befektetők szerepe: Kleiner Perkins és Andreessen Horowitz
A Roblox üzleti modellje jelentős kockázati tőkebefektetéseket vonzott be olyan neves cégektől, mint a Kleiner Perkins és az Andreessen Horowitz (a16z). Ezek az alapok összesen több száz millió dollárt fektettek be a vállalatba, ami óriási nyomást gyakorolt arra, hogy gyors növekedést és profitot érjen el.
Az Andreessen Horowitz korábbi befektetései között szerepelnek vitatott projektek is, például egy nem konszenzuális AI pornóval foglalkozó cég vagy olyan startupok, amelyek mesterséges influencereket használnak közvélemény-manipulációra. 2020-ban ez az alap vezette azt a finanszírozási kört is, amely során 150 millió dollárt gyűjtött be a Roblox.
„A Roblox egyike azoknak a ritka platformcégeknek, amelyek hatalmas lendülettel és organikus növekedési modellel rendelkeznek” – mondta David George, az alap általános partnere akkoriban.
A gyermekek kiszolgáltatottsága és kihasználása
A kereset rámutat arra is, hogy a Roblox tisztában van vele: a gyerekek könnyen manipulálhatók és kiszolgáltatottak az egyszerű monetizációs stratégiáknak. „Mivel tudják, hogy a gyerekek több szabadidővel rendelkeznek, kognitív képességeik fejletlenebbek és impulzuskontrolljuk gyengébb, ezért kihasználják sebezhetőségüket” – áll az iratban.
Évekig nem volt kötelező életkor-ellenőrzés vagy korlátozás a gyermekek és felnőttek közötti kommunikációban. Csak 2023 júliusában vezették be az arcfelismerésen alapuló életkor-ellenőrzést és korosztály-alapú kommunikációs rendszereket.
Biztonsági intézkedések hiányosságai
A kereset szerint ezek az alapvető biztonsági funkciók évekig várattak magukra. Ennek oka pedig nem más volt, mint hogy „a növekedés érdekében még inkább háttérbe szorították a biztonsági intézkedéseket annak érdekében, hogy jó eredményeket mutathassanak be Wall Streetnek.”
Például elutasították az alkalmazottak javaslatait szülői jóváhagyási követelmények bevezetésére. Az alkalmazottak arról számoltak be továbbá, hogy kifejezett nyomás alatt álltak annak érdekében, hogy ne vezessenek be olyan változtatásokat, amelyek csökkenthették volna a platform használati idejét vagy aktivitását – még akkor sem, ha ezek védték volna a gyerekeket káros interakcióktól.
További vizsgálatok és perek
A Roblox jelenleg több vizsgálat tárgya is világszerte. Számos újságírói riport rámutatott már platformja biztonsági hiányosságaira. Emellett több per is folyamatban van ellene; Jaimee Seitz ügye pedig már a tizenkettedik ilyen jellegű kereset az Anapol Weiss ügyvédi iroda képviseletében.
A „True Crime Community” veszélyei
Seitz interjúi és keresete szerint lánya belekeveredett egy úgynevezett „True Crime Community” (TCC) nevű alvilági kultúrába Robloxon és Discordon belül. Ez a közösség dicsőítette az iskolai lövöldözőket – például Columbine elkövetőit –, akikről úgy beszéltek mint félreértett társadalmi kitaszítottakról, akik bosszút álltak zaklatóikon.
Ezek az online csoportok érzelmi manipulációval és társadalmi nyomással ösztönözték tagjaikat önmaguk vagy mások elleni erőszakra.
Bizonyítékok: Columbine témájú játékok Robloxon
A 404 Media kutatásai szerint több olyan játék szerver is létezik Robloxon belül, amelyek nevükben vagy tartalmukban utalnak Columbine tömeggyilkosságra. Egyik szerver például Parkland (Florida) képeit használta fel dekorációként; egy másikat pedig CCTV-felvételekkel reklámozták Dylan Kleboldról és Eric Harrisről – Columbine két elkövetőjéről.
Összegzés
Az ügy rávilágít arra az összetett problémára, amelyet egy gyorsan növekvő digitális platform jelenthet különösen fiatal felhasználói számára. A Roblox esete megmutatja azt is, milyen súlyos következményekkel járhatnak azok az üzleti döntések, amelyek során háttérbe szorulnak a gyermekvédelem alapvető szempontjai.
Fontos kérdés marad: Vajon hogyan lehetne úgy fejleszteni ezeket az online közösségeket és játékplatformokat, hogy egyszerre legyenek élvezetesek és biztonságosak minden korosztály számára?
Forrás: https://www.404media.co/lawsuit-accuses-a16z-of-turning-roblox-into-a-school-shooters-playground/