Robotaxi láz tér vissza a járműiparban! Az elmúlt években számos autógyártó önvezető autós projektje leállt a biztonsági és költségvetési aggályok miatt, azonban most újra felerősödött az érdeklődés az önvezető járművek, különösen a robotaxik iránt. A legfrissebb bejelentés szerint a Stellantis – amely olyan márkákat foglal magában, mint a Jeep, Ram, Dodge és Chrysler – egy új együttműködést indít több technológiai és szolgáltató céggel, köztük az Nvidia-val, Foxconn-nal és Uber-rel, hogy saját robotaxi szolgáltatását elindítsa.
A projekt szereplői és működési modellje
A tervek szerint a projekt a következőképpen fog működni:
- Stellantis felel majd a járművek gyártásáért.
- Nvidia és Foxconn telepítik az önvezető rendszereket.
- Uber pedig ezeket a robotaxikat integrálja saját utazásmegosztó platformjára.
A Stellantis által fejlesztett járműplatformok „AV-Ready” (autonóm járműre készen álló) kategóriába tartoznak. Kiemelt példák erre a K0 Medium Size Van és az STLA Small modellek. Ezeket a járműveket úgy tervezték, hogy maximális rugalmasságot biztosítsanak, így akár több utas szállítására is alkalmasak lehetnek.
Technológiai háttér: Nvidia Drive AGX Hyperion 10 és Foxconn szerepe
Az önvezető technológia alapját az Nvidia Drive AGX Hyperion 10 architektúrája képezi, amely magában foglalja az Nvidia DriveOS szoftverét is. Ez a rendszer fejlett mesterséges intelligenciát és érzékelő-fúziós képességeket kínál az autonóm vezetéshez.
A Foxconn pontos szerepe kevésbé részletesen ismert; a sajtóközlemény szerint a tajvani technológiai vállalat „hardver- és rendszerintegrációs együttműködést” folytat majd a Stellantisszal. Érdemes megjegyezni, hogy a Foxconn híres arról, hogy az Apple iPhone-jainak gyártója, emellett ambiciózus tervei vannak globális járműértékesítésre is. Ugyanakkor korábbi együttműködései autóipari cégekkel nem mindig bizonyultak hosszú távon sikeresnek.
Gyártás kezdete és piacra lépés
A Stellantis bejelentése szerint az új robotaxi járművek gyártása várhatóan 2028-ban kezdődik meg. Az Uber tervei szerint ezekkel a robotaxikkal több globális piacon is megjelennek majd, elsőként az Egyesült Államokban, ahol kezdetben mintegy 5 000 ilyen járművet kívánnak üzembe helyezni. A konkrét városokat vagy pontos határidőket azonban egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
Együttműködés vagy beszállítói megállapodás?
Bár az ilyen bejelentések gyakran hangsúlyozzák az együttműködés „kollektív” jellegét, sok esetben valójában beszállítói szerződésekről van szó, amelyeket partnerségként kommunikálnak. Az Nvidia például több autógyártónak is szállít technológiát, köztük a General Motorsnak és Lucidnak is. Az Uber pedig nyíltan jelezte, hogy platformján számos különböző robotaxi márkát szeretne megjeleníteni – ilyenek például a Waymo vagy Volkswagen robotaxik.
Stellantis további autonóm fejlesztései
A Stellantis nem csak ezen a fronton aktív: több márkájánál dolgozik Level 3-as részleges autonóm vezetési rendszereken is, például a Jeepnél. Emellett már meglévő robotaxi megállapodása van a Pony.ai nevű céggel is.
Összegzés
A robotaxi piac újra fellángolni látszik: a Stellantis által vezetett új együttműködés jól példázza azt az iparági trendet, amelyben autógyártók és technológiai vállalatok összefognak az önvezető járművek fejlesztése érdekében. Az elkövetkező években várhatóan egyre több ilyen szolgáltatás jelenik meg világszerte, amelyek forradalmasíthatják a városi közlekedést és az utazási szokásokat.
Forrás: https://www.theverge.com/news/808042/uber-stellantis-nvidia-and-foxconn-make-a-robotaxi-deal