Sabrina Carpenter kiakadt a Fehér Házra: zenéjét nem használhatják fel embertelen politikai célokra

dec 2, 2025

Nemrégiben Sabrina Carpenter, a Grammy-díjas énekesnő és dalszerző keményen nekiment Donald Trump Fehér Házának, amiért az egyik legnépszerűbb dalát, a “Juno” című számot egy videómontázsban használták fel, amely az ICE (Immigration and Customs Enforcement) rajtaütéseit mutatta be. A fiatal sztár nem hagyta szó nélkül az esetet, és az X-en (korábbi nevén Twitter) egy egyértelmű és határozott üzenetet posztolt:

„Ez a videó gonosz és undorító. Soha ne használjátok engem vagy a zenémet az embertelen politikai céljaitok támogatására.”

Miért lett botrányos a „Juno” használata?

A „Juno” egyik legfelkapottabb sora – amikor Sabrina arról kérdezgeti, hogy „Próbáltad már ezt a pózt?” – került rá egy olyan videóra, amelyben embereket bilincselnek meg, fektetnek le erőszakosan az utcán, miközben ICE ügynökök hajtják végre a razziákat. Ez az összefüggés sokakat megdöbbentett és felháborított, hiszen a dal eredeti hangulata teljesen más: könnyed, fiatalos és szinte játékos. Az ilyen jellegű politikai üzenethez való hozzárendelés pedig sokak szerint etikátlan és visszataszító.

A Fehér Ház azonban nem először él vissza popdalokkal ilyen módon. Ez már szinte szokássá vált náluk: olyan előadók számait használják fel, akik nyíltan kritizálták Donald Trumpot vagy politikáját, hogy ezzel próbálják meg legitimálni vagy ünnepelni az elnököt vagy az ICE tevékenységét.

Taylor Swift is áldozat lett

Nem csak Sabrina Carpenter került ebbe a helyzetbe. Taylor Swift barátnője és alkotótársa szintén érintett volt: novemberben egy videóban használták fel Swift „The Fate of Ophelia” című dalát egy olyan montázshoz, amely Trumpot dicsőítette. Ez különösen érdekes, mert Trump gyakran támadta Swiftet közösségi oldalain. A popikon azonban nem reagált nyilvánosan erre az esetre.

Kenny Loggins és Jess Glynne sem hagyta szó nélkül

Az ügy nem csak fiatal előadókat érintett. Októberben Kenny Loggins is hangot adott elégedetlenségének, amikor a Fehér Ház engedély nélkül használta fel híres slágerét, a „Danger Zone”-t egy olyan videóban, amelyben Trump repült át No Kings nevű tüntetők felett, miközben trágár módon bánt velük.

„Ez engedély nélküli felhasználás volt. Senki sem kérte meg rá a beleegyezésemet, amit biztosan megtagadtam volna. Kérem, hogy ezt a videót azonnal távolítsák el.”

Loggins hozzátette: „Nem értem, miért akar bárki olyan zenét társítani valamihez, ami csak arra szolgál, hogy megosszon minket. Elég sokan próbálnak minket szétválasztani; ideje lenne inkább összefogni.”

Jess Glynne brit popénekesnő pedig még keményebben fogalmazott nyáron, amikor a Fehér Ház az ő „Hold My Hand” című dalát használta fel egy Jet2holidays mémmel kombinálva az ICE rajtaütések népszerűsítésére.

„Őszintén szólva ez a poszt betegítő számomra. A zenémről mindig is a szeretet, az egység és a pozitivitás szólt – soha nem arról, hogy megosszanak vagy gyűlöletet keltsenek.”

Mire tanít minket mindez?

Ezek az esetek rávilágítanak arra, milyen fontos odafigyelni arra, hogy milyen kontextusban használják fel egy művész alkotását. Egy dal nem csupán hangjegyek összessége; mögötte érzelmek és üzenetek állnak. Amikor ezeket politikai célokra torzítják el vagy használják fel engedély nélkül, az nemcsak jogi kérdés – hanem morális is.

Szerinted elfogadható-e egy művész számára, hogy zenéjét olyan ügyekhez társítsák, amelyekkel nem ért egyet? Vagy inkább azt kellene követelnünk mindenkitől – legyen szó akár kormányzati szervekről –, hogy tiszteletben tartsák az alkotók szándékait?

A zene szabadsága vagy manipuláció?

<pa akaratát="" akkor="" alkotók="" amikor="" anélkül,="" az="" bírt:="" de="" embereket="" erőt="" erővel="" ezt="" fel="" figyelembe="" félremegy.

Sabrina Carpenter kiállása mellett más művészek tiltakozása is azt mutatja: nem lehet csak úgy „kölcsönvenni” egy dalt vagy annak részleteit anélkül, hogy tiszteletben tartanánk annak eredeti jelentését és üzenetét.

Összegzés

A Fehér Ház ismételten provokatív módon használja fel népszerű popdalok részleteit saját politikai narratívája erősítésére – ezúttal Sabrina Carpenter „Juno” című slágerével. Az énekesnő határozottan elutasította ezt az embertelen kampányt és felszólított mindenkit arra, hogy ne engedjék meg ilyen visszaéléseket.

Több más híres előadó is tiltakozott hasonló esetek miatt – legyen szó Taylor Swiftről, Kenny Logginsről vagy Jess Glynneről –, akik mind azt hangsúlyozzák: a zene nem eszköz arra, hogy megosszunk vagy gyűlöletet keltsünk.

Ez pedig szerintem mindannyiunk számára tanulságos: figyeljünk oda arra, hogyan használják fel kedvenc előadóink műveit! És ne hagyjuk szó nélkül azt sem, ha valaki visszaél velük.

Forrás: https://variety.com/2025/music/news/sabrina-carpenter-slams-trump-white-house-juno-ice-video-1236597338/

Taylor Swift és Este Haim barátsága: luxus divat és exkluzív vacsora New Yorkban

Ha azt hitted, hogy Taylor Swift csak a színpadon ragyog, akkor várj, amíg meglátod, hogyan tartja a kapcsolatot a közeli barátaival a való életben! A 35 éves énekesnő nemrég Este Haim társaságában kapták lencsevégre egy elegáns vacsorán New York egyik legexkluzívabb...

CATL és az elektromos transzóceáni hajók: a tengeri szállítás jövője három éven belül

Ha azt mondom, hogy a tengeri szállítás hamarosan elektromossá válik, valószínűleg elsőre te is azt gondolod: „Ez lehetetlen!” – hiszen a hatalmas, nehéz teherhajók árammal hajtása eddig inkább sci-fi kategória volt. Pedig a kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL most...

Miért küld az emberiség űrhajósokat a Marsra? – Tudományos stratégia és kihívások

Az űrutazás egyik legnagyobb álma, hogy egyszer emberek lépjenek a vörös bolygóra. De vajon megéri-e ez az elképesztő anyagi és technológiai befektetés? A NASA és más űrügynökségek számára ez nem csupán egy sci-fi álom, hanem egy évtizedeken átívelő, több milliárd...

Riyadh Air és IBM: Az első AI-native légitársaság születése a jövő repüléséért

Ha azt mondom, hogy a légiközlekedés hamarosan nem csak digitális, hanem mesterséges intelligencia által vezérelt lesz, talán elsőre sci-finek hangzik. Pedig épp ez történik most, és nem máshol, mint Szaúd-Arábiában, ahol a Riyadh Air és az IBM közösen írják újra a...

Harvardi mellrákkutatás válságban: Joan Brugge laborja és a finanszírozási bizonytalanságok

Ha valaki, akkor Joan Brugge, Ph.D., a Harvard Medical School egyik vezető kutatója pontosan tudja, milyen nehézségekkel jár ma a rákkutatás. „Nem állhatunk meg csak azért, mert most nehézségekkel nézünk szembe” – mondja az irodájában ülve. „Mindannyiunknak keményen...

San Jose és Kalifornia adatközpont-láz: AI, energiafogyasztás és környezeti kihívások

Ha azt mondom San Jose, valószínűleg azonnal beugrik a Silicon Valley szíve, a techóriások otthona. De most ez a város nem csak a startupokról szól: itt zajlik Kalifornia egyik legégetőbb vitája arról, hogyan kezeljük az egyre növekvő adatközpontok energiaigényét,...

GenAI.mil: Az amerikai hadsereg új mesterséges intelligencia chatbotja és az etikai kérdések

Nemrégiben a Pentagon bemutatott egy új mesterséges intelligencia alapú chatbotot, amelyet GenAI.mil néven ismerhetünk meg. A platformot Pete Hegseth védelmi miniszterhelyettes mutatta be, és azonnal nagy port kavart, amikor a chatbot egy kényes témában – az amerikai...

Ausztrália betiltotta a 16 év alattiak közösségi média használatát – Mit jelent ez a gyerekek és a techcégek számára?

Ha azt hitted, hogy a szülői felügyelet vagy az időkorlátok beállítása elég, akkor most kapaszkodj meg: Ausztrália egy teljesen új szintre emelte a gyerekek védelmét az online térben. 2025. december 4-én életbe lépett egy olyan törvény, ami megtiltja, hogy bárki 16...

Mennyit keresel? Így néz ki a fizetések rangsora az USA-ban 2023-ban

Te is szoktál azon gondolkodni, hogy a fizetésed magas, alacsony vagy inkább átlagosnak számít? Én például gyakran mérlegelem magamban, hogy vajon kik azok, akik nálam többet visznek haza havonta – és persze azt is, hogy mit csinálnak ezek az emberek. Az orvosok,...

Gyorsabb lépés az online gyermekvédelemben: mit hoz a jövő?

Nemrégiben érkezett a hír, ami szerint az amerikai képviselőház jóval gyorsabban halad előre az online gyermekvédelem ügyében, mint azt korábban vártuk. Ez engem személy szerint meglepett, hiszen az ilyen szabályozások általában hosszú hónapokat, akár éveket is...