Nemrégiben Sabrina Carpenter, a Grammy-díjas énekesnő és dalszerző keményen nekiment Donald Trump Fehér Házának, amiért az egyik legnépszerűbb dalát, a “Juno” című számot egy videómontázsban használták fel, amely az ICE (Immigration and Customs Enforcement) rajtaütéseit mutatta be. A fiatal sztár nem hagyta szó nélkül az esetet, és az X-en (korábbi nevén Twitter) egy egyértelmű és határozott üzenetet posztolt:
„Ez a videó gonosz és undorító. Soha ne használjátok engem vagy a zenémet az embertelen politikai céljaitok támogatására.”
Miért lett botrányos a „Juno” használata?
A „Juno” egyik legfelkapottabb sora – amikor Sabrina arról kérdezgeti, hogy „Próbáltad már ezt a pózt?” – került rá egy olyan videóra, amelyben embereket bilincselnek meg, fektetnek le erőszakosan az utcán, miközben ICE ügynökök hajtják végre a razziákat. Ez az összefüggés sokakat megdöbbentett és felháborított, hiszen a dal eredeti hangulata teljesen más: könnyed, fiatalos és szinte játékos. Az ilyen jellegű politikai üzenethez való hozzárendelés pedig sokak szerint etikátlan és visszataszító.
A Fehér Ház azonban nem először él vissza popdalokkal ilyen módon. Ez már szinte szokássá vált náluk: olyan előadók számait használják fel, akik nyíltan kritizálták Donald Trumpot vagy politikáját, hogy ezzel próbálják meg legitimálni vagy ünnepelni az elnököt vagy az ICE tevékenységét.
Taylor Swift is áldozat lett
Nem csak Sabrina Carpenter került ebbe a helyzetbe. Taylor Swift barátnője és alkotótársa szintén érintett volt: novemberben egy videóban használták fel Swift „The Fate of Ophelia” című dalát egy olyan montázshoz, amely Trumpot dicsőítette. Ez különösen érdekes, mert Trump gyakran támadta Swiftet közösségi oldalain. A popikon azonban nem reagált nyilvánosan erre az esetre.
Kenny Loggins és Jess Glynne sem hagyta szó nélkül
Az ügy nem csak fiatal előadókat érintett. Októberben Kenny Loggins is hangot adott elégedetlenségének, amikor a Fehér Ház engedély nélkül használta fel híres slágerét, a „Danger Zone”-t egy olyan videóban, amelyben Trump repült át No Kings nevű tüntetők felett, miközben trágár módon bánt velük.
„Ez engedély nélküli felhasználás volt. Senki sem kérte meg rá a beleegyezésemet, amit biztosan megtagadtam volna. Kérem, hogy ezt a videót azonnal távolítsák el.”
Loggins hozzátette: „Nem értem, miért akar bárki olyan zenét társítani valamihez, ami csak arra szolgál, hogy megosszon minket. Elég sokan próbálnak minket szétválasztani; ideje lenne inkább összefogni.”
Jess Glynne brit popénekesnő pedig még keményebben fogalmazott nyáron, amikor a Fehér Ház az ő „Hold My Hand” című dalát használta fel egy Jet2holidays mémmel kombinálva az ICE rajtaütések népszerűsítésére.
„Őszintén szólva ez a poszt betegítő számomra. A zenémről mindig is a szeretet, az egység és a pozitivitás szólt – soha nem arról, hogy megosszanak vagy gyűlöletet keltsenek.”
Mire tanít minket mindez?
Ezek az esetek rávilágítanak arra, milyen fontos odafigyelni arra, hogy milyen kontextusban használják fel egy művész alkotását. Egy dal nem csupán hangjegyek összessége; mögötte érzelmek és üzenetek állnak. Amikor ezeket politikai célokra torzítják el vagy használják fel engedély nélkül, az nemcsak jogi kérdés – hanem morális is.
Szerinted elfogadható-e egy művész számára, hogy zenéjét olyan ügyekhez társítsák, amelyekkel nem ért egyet? Vagy inkább azt kellene követelnünk mindenkitől – legyen szó akár kormányzati szervekről –, hogy tiszteletben tartsák az alkotók szándékait?
A zene szabadsága vagy manipuláció?
<pa akaratát="" akkor="" alkotók="" amikor="" anélkül,="" az="" bírt:="" de="" embereket="" erőt="" erővel="" ezt="" fel="" figyelembe="" félremegy.
Sabrina Carpenter kiállása mellett más művészek tiltakozása is azt mutatja: nem lehet csak úgy „kölcsönvenni” egy dalt vagy annak részleteit anélkül, hogy tiszteletben tartanánk annak eredeti jelentését és üzenetét.
Összegzés
A Fehér Ház ismételten provokatív módon használja fel népszerű popdalok részleteit saját politikai narratívája erősítésére – ezúttal Sabrina Carpenter „Juno” című slágerével. Az énekesnő határozottan elutasította ezt az embertelen kampányt és felszólított mindenkit arra, hogy ne engedjék meg ilyen visszaéléseket.
Több más híres előadó is tiltakozott hasonló esetek miatt – legyen szó Taylor Swiftről, Kenny Logginsről vagy Jess Glynneről –, akik mind azt hangsúlyozzák: a zene nem eszköz arra, hogy megosszunk vagy gyűlöletet keltsünk.
Ez pedig szerintem mindannyiunk számára tanulságos: figyeljünk oda arra, hogyan használják fel kedvenc előadóink műveit! És ne hagyjuk szó nélkül azt sem, ha valaki visszaél velük.






