A Samsung nemrégiben bejelentette, hogy a csúcskategóriás, több mint 2000 dolláros árkategóriába tartozó Family Hub okoshűtői hamarosan reklámokat fognak megjeleníteni. Ez a lépés sok felhasználóban keltett vegyes érzelmeket, hiszen eddig ezek a készülékek reklámmentesek voltak. Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk az új hirdetési widget működését, a frissítés részleteit, valamint azt, hogyan lehet kikapcsolni a reklámokat.
Az új reklámwidget megjelenése a Family Hub okoshűtőkön
A Samsung Electronics America háztartási gépekért felelős vezetője, Shane Higby megerősítette a The Verge-nek, hogy 2024. november 3-tól kezdődően egy új widget jelenik meg az Egyesült Államokban forgalmazott Family Hub hűtőkön. Ez a widget négy különböző képernyőt váltogat:
- Hírek
- Naptári események
- Időjárás-előrejelzés
- Kurált reklámok
A widget a hűtő képernyőjének alsó részén helyezkedik el, és automatikusan 10 másodpercenként váltogatja a négy képernyőt. A felhasználók kézzel is lapozhatnak közöttük gyorsabban.
Mely képernyőkön jelennek meg a reklámok?
A Samsung tájékoztatása szerint a widget csak bizonyos „Cover screen theme” témákon jelenik meg, nevezetesen az Időjárás és Színes témákon. Az Art (művészeti) és Album témákon nem lesz látható. Emellett az új Daily Board képernyőn sem lesz maga a widget, de itt egy hat csempéből álló elrendezés egyik elemében megjelenik majd egy reklám.
Frissítés ütemezése és érintett modellek
A frissítés 2024. október 27-én indul az Egyesült Államokban forgalmazott, nagyobb méretű (21,5 és 32 hüvelykes) Family Hub modelleken. A reklámok pedig várhatóan egy héttel később kezdenek el megjelenni.
Felhasználói tapasztalatok és aggályok
Az elmúlt öt évben, amióta a szerző használja a Family Hub hűtőt, még nem találkozott reklámmal ezen az eszközön. Az új widget bevezetése azonban azt jelzi, hogy minden internetkapcsolattal rendelkező otthoni eszköz potenciálisan alkalmas lehet hirdetések megjelenítésére – hasonlóan az Amazon Echo Show okoskijelzőjén már tapasztalt teljes képernyős reklámokhoz.
A legnagyobb probléma nem pusztán a reklámok jelenléte, hanem az, hogy ezek utólag kerülnek bevezetésre egy már otthon lévő készüléken. Senki sem vásárolta volna meg az Echo Show-t vagy a Family Hub hűtőt úgy, hogy tudta volna: később reklámokat fog látni rajta.
A reklámok tartalma és jövőbeli kilátások
Jelenleg a Samsung által bemutatott widget csak saját termékeikhez kapcsolódó hirdetéseket mutat – például vízszűrőket vagy SmartThings szolgáltatásokat. Higby azonban elárulta e-mailben, hogy a jövőben harmadik fél hirdetők is bekerülhetnek majd a rendszerbe, amennyiben ezt a felhasználói visszajelzések indokolják.
Egy korábbi Samsung Ads vezető prezentációja szerint ez az új program lehetőséget kínál arra, hogy „a márkák üzenete minden okosotthoni képernyőre eljusson”. Ez alapján valószínűsíthető, hogy hamarosan nem csak Samsung termékekről szóló reklámokat fogunk látni.
Hogyan kapcsolhatók ki a reklámok?
A frissítés után alapértelmezettként jelenik meg a widget és vele együtt a reklám is. Szerencsére azonban van lehetőség azok kikapcsolására:
- Lépjen be a hűtő beállításai közé.
- Görgessen le az „Advertisements” (Reklámok) menüponthoz.
- Itt ki tudja kapcsolni teljesen a reklámokat tartalmazó widgetet.
Ha valaki szeretné megtartani a widget egyéb funkcióit (például naptár vagy időjárás), akkor egy adott hirdetésnél az „X” gombbal eltüntetheti azt – bár ilyenkor egy másik reklám fog megjelenni helyette.
Mely készülékeket érinti és melyeket nem?
A frissítés kizárólag az Egyesült Államokban forgalmazott nagyobb méretű Family Hub modellekre vonatkozik. A kisebb 9 hüvelykes kijelzővel szerelt hűtőkön és más Samsung háztartási gépeken (például sütőkön, mosógépeken vagy szárítókon), amelyek 7 vagy 9 hüvelykes AI Home kijelzővel rendelkeznek, jelenleg nem lesznek ilyen reklámok.
Bár korábban Samsung kutatás-fejlesztési vezetők azt nyilatkozták, hogy nincs tervben reklámok bevezetése ezekre az AI Home kijelzőkre, úgy tűnik ez változóban van – bár pontos részletek még nem ismertek.
A Samsung indoklása és párhuzamok más cégekkel
Shane Higby szerint ez egy pilot program része, amelynek célja „felelősségteljesen tesztelni és megtalálni azt az utat, ahogyan egy csatlakoztatott háztartási gép valóban hasznos és kontextuális információkat tud nyújtani”. Hasonló érveket hozott fel Panos Panay is, az Amazon Devices & Services vezetője az Echo eszközökön megjelenő reklámokról szólva: „elegánsan emeljük ki azt az információt, amire az ügyfélnek szüksége van.”
Kritikus szemmel: miért nem örülünk ezeknek a változásoknak?
Bár mindkét vállalat hangsúlyozza, hogy „kurált”, „releváns” és „felhasználóbarát” hirdetéseket szeretnének kínálni – főként saját termékeikhez kapcsolódóan –, sok felhasználó számára ez elfogadhatatlan betolakodásnak tűnik. Az otthonunk privát tér maradna szívesebben mentes ilyen kereskedelmi üzenetektől.
A legnagyobb aggodalom azonban az adatvédelem körül forog: bár most azt állítják, hogy nem gyűjtenek személyes adatokat vagy nem követik nyomon a fogyasztókat kontextuális vagy nem személyes alapú hirdetésekhez, hosszabb távon ez változhat. A személyre szabott reklámok ugyanis akár érzékeny információkat is felfedhetnek több személyes háztartásokban – például családtagokról vagy magánéleti helyzetekről.
Felhasználói visszajelzés fontossága
A Samsung hangsúlyozza, hogy ez egy kísérleti program, amely során folyamatosan figyelik majd a vásárlói visszajelzéseket ügyfélszolgálati csatornáikon és közösségi médiában. Érdemes tehát aktívan jelezni véleményünket például Instagramon, Threads-en vagy X-en (korábbi Twitter), hogy minél inkább figyelembe vegyék a fogyasztók igényeit.
További hasznos frissítések a Family Hub készülékeken
Bár sokak számára kellemetlen lehet az internetkapcsolaton keresztül érkező reklámfrissítés híre, érdemes kiemelni néhány pozitív újdonságot is:
- AI Vision bővítése: A mesterséges intelligencia most már 37 új friss élelmiszerfajtát is felismer (pl. alma, cseresznye, uborka, kiwi), valamint akár 50 csomagolt terméket is képes beazonosítani.
- Bixby Voice ID fejlesztések: A hangasszisztens mostantól felismeri beszélőt személyre szabott naptári eseményeket kínálva és segítve például telefonkeresést.
- One UI felületfrissítés: A 2025-ös modelleken debütált kezelőfelület mostantól elérhetővé válik 2024-es készülékeken is – így jobban illeszkedik Samsung TV-khez és táblagépekhez; emellett bekerül a Daily Board funkció is.
- Kiterjesztett biztonsági funkciók: Titkosított Credential Sync szolgáltatás, Passkey támogatás és új Knox Security Dashboard segíti átláthatóbban kezelni az eszközök biztonsági állapotát.
- SmartThings Pet Care / Home Care / Family Care: Ezek az intelligens gondozási funkciók mostantól elérhetők lesznek több modell esetében is.
Zárszó
A Samsung Family Hub okoshűtőkön hamarosan megjelenő reklámwidget komoly vitákat vált ki mind felhasználói oldalról mind szakmai körökben. Míg maga az ötlet – hasznos információk integrálása egy mindennapi háztartási eszközbe – előremutatónak tűnik, addig a kereskedelmi tartalmak utólagos bevezetése sokakat zavarba ejt és bizalmatlanságot kelt.
Mindenki számára fontos tehát tájékozódni arról, hogyan működik ez az új funkció és élni azokkal a lehetőségekkel (például kikapcsolás), amelyekkel saját otthona digitális élményét szabályozhatja.
Forrás: https://www.theverge.com/report/806797/samsung-family-hub-smart-fridge-ads-opt-out