„Ha Chuckie Finster, a Rugrats vörös hajú, anyátlan kisgyermeke felnőtt volna, ő lett volna Sarah, a The Craft című 1996-os tiniboszorkány főszereplője.” Ez a tény egyes körökben jól ismert, és nem véletlenül. Mindkét karakter a 90-es évek ikonikus figurái közé tartozik, akik sosem fogadták el könnyedén egy baráti társaság programjait, gyakran azzal a mondattal reagálva: „Nem ismerlek titeket…”
Chuckie és Sarah – két vörös hajú, anyátlan figura
Chuckie Finster bájosan neurotikus kisgyerek, aki szemüveget visel, így az ő „nem ismerlek titeket” reakciója inkább aranyosnak hat. Ezzel szemben Sarah egy tinédzser boszorkány, akinek varázserői veleszületettek, nem pedig gyakorlás eredményei. A tiniboszorkányok általában hedonista lázadók, akik mindig valami rosszaságon törik a fejüket – legalábbis ezt várnánk Sarahtól és társaitól.
A The Craft – egy igazságtalan boszorkánytörténet
A film egyik legnagyobb problémája, hogy Sarah sokkal erősebb varázsló, mint barátnői, akik egyébként kiváló csapatot alkotnak. Ez a kockázatkerülő „nedves takaró” lesz a film erkölcsi központja – ami csak az első lépés a számos hiányosság között.
A történet kezdete: Sarah az új lány az iskolában
A tinifilm kliséinek megfelelően Sarah új diák az iskolában. Amikor három gótikus stílusú lány visszautasítja, hogy leüljön velük a természettudomány órán, érthetően megsértődik. Azonban hibát követ el: barátságot köt Chris nevű népszerű fiúval, aki rossz társaságban van.
A három boszorkány és Chris előítéletei
Chris pletykákat terjeszt a három lányról: Nancy-t „nagy szajhának” nevezi, Bonnie-ról pedig megemlíti, hogy égési sérülései vannak – bár ő maga még sosem látta azokat. Ami azonban még súlyosabb: Chris teljesen figyelmen kívül hagyja Rochelle-t, aki ráadásul az egyetlen fekete karakter a filmben. Ez vagy nyílt rasszizmusra utal, vagy arra a feltételezésre, hogy Rochelle fekete mivolta önmagában megbízhatatlanná teszi őt.
Egy jó főszereplő ilyenkor felismerné Chris pletykálkodó természetét és előítéleteit – különösen azt, hogy Nancy szexuális aktivitása vagy Bonnie fájdalmas múltja okot adna bizalmatlanságra. Ehelyett Sarah sajnálatos módon beleszeret Chrisbe.
Tiniboszorkányok és hedonizmus – avagy miért nem ilyen Sarah?
Bár a tiniboszorkányoknak hedonista lázadóknak kellene lenniük, Sarah árulóként mégis barátkozik a lányokkal. Megtudja róluk, hogy valóban boszorkányságot űznek és figyelmeztetik Chris veszélyességére. A lányok Manon nevű istent imádják – egy férfi alakú fikcionális istenséget, ami már önmagában is vörös zászló.
Mivel Sarah természetes varázserővel rendelkezik és szükségük van egy negyedik tagra a következő szint eléréséhez, meghívják őt a covenbe. Ám Sarah durván visszautasítja az ajánlatot és mégis randizik Chrisszel. Amikor visszautasítja őt szexuálisan, Chris pletykát terjeszt róluk.
A varázslatok következményei
A lányok végül elfogadják Sarah-t újra és elkezdik használni varázserejüket:
- Rochelle megátkozza Laura Lizzie-t, egy rasszista diáklányt, aki korábban bántotta őt.
- Bonnie Manontól kéri égési sérüléseinek eltüntetését.
- Nancy hatalmat kér Manontól, hogy istennővé váljon.
- Sarah pedig szerelmi varázslatot vet Chrisszel kapcsolatban.
Ezek a varázslatok hamarosan komoly következményekkel járnak: Laura Lizzie hajai hullani kezdenek; Bonnie sebjei eltűnnek és hamarosan könnyelmű életmódot folytat; Nancy varázslata halálos eseményekhez vezet; míg Chris megszállottan szerelmes lesz Sarah-ba – egészen odáig, hogy megpróbálja megerőszakolni őt.
A boszorkányok igazságszolgáltatása és annak következményei
Nancy komolyan veszi női harcos szerepét és végül kidobja Chrisszel együtt az ablakon – halálra ítélve őt. Egy jó boszorkányfilmben ez lenne az ünneplés pillanata: a nők hatalmának kinyilvánítása egy patriarchális világban. Ám itt jön el a film legnagyobb problémája: túl messzire mentek a lányok.
- Laura Lizzie hajvesztése enyhe büntetésnek tűnik rasszizmusa miatt.
- Bonnie „szajha” lett új magabiztosságával – ami valójában pozitív változás lenne.
- Nancy megölte az erőszakos férfit – amit minden boszorkánynak kötelessége lenne támogatni.
- Sarah azonban sír apjának arról, hogy Chris „valójában jó ember volt”.
Sarah tehát nemcsak morális árulóként viselkedik, hanem gyengíti barátai erejét is: Bonnie-t és Rochelle-t elutasítja; Nancy-t pedig annyira megőrjíti, hogy pszichiátriai intézetbe zárják egy egyenes kötésbe.
A The Craft központi témája: A hatalommal rendelkező lányok veszélyessége
A film legfőbb üzenete sajnálatos módon az, hogy azok a lányok, akik hatalomhoz jutnak, megbízhatatlanok és veszélyesek. Ez egy gyakori kulturális narratíva – ám csalódást keltő módon ez a film mégis feminista alkotásként van számon tartva.
Következő alkalommal tehát, amikor valaki nosztalgiából vagy más okból felveti a The Craft megnézését, inkább javasoljunk valami mást! Például nézzük meg újra a Rugrats-et – ahol Angelica három évesen példamutatóbb boszorkány volt bármelyik karakternél ebben a filmben.
Forrás: https://www.vice.com/en/article/boring-sarah-is-the-true-villain-of-the-craft/






