Shein, a globális fast-fashion óriás, 2024. március 27-én megnyitotta első állandó üzletét Párizsban, a város egyik legismertebb áruházában, a BHV Marais-ben. Az eseményre nagy tömeg gyűlt össze: vásárlók és tiltakozók egyaránt jelen voltak, ami jól tükrözi a márka körül kialakult ellentmondásos helyzetet.
A megnyitó eseményei és tiltakozások
A megnyitón több tucatnyi tiltakozó gyűlt össze az áruház előtt, akik Shein ellen emeltek szót, különösen azután, hogy a cég weboldalán gyermekjellegeket hordozó szexbabák jelentek meg eladásra kínált termékként. A tiltakozók transzparensekkel és feliratokkal igyekeztek felhívni a figyelmet a problémára, rövid időre meg is zavarták az ünnepélyes ceremóniát, mielőtt biztonságiak eltávolították őket.
Ennek ellenére a vásárlók tömege nem riadt vissza: sokan érkeztek az üzletbe, hogy személyesen is megtekintsék és megérintsék a termékeket. Ticia Ones, egy párizsi lakos és rendszeres Shein online vásárló így nyilatkozott: „Azért jöttem el, mert jó látni élőben is a termékeket vásárlás előtt. Az árak nagyon vonzóak, ami miatt nem igazán foglalkozom a minőséggel.”
A francia kormány lépései és jogi aggályok
A megnyitót követően a francia pénzügyminisztérium hivatalosan bejelentette, hogy felfüggeszti Shein online platformjának elérését Franciaországban mindaddig, amíg a cég nem bizonyítja, hogy tartalma megfelel a francia törvényeknek. A minisztérium közleménye rövid volt, és nem részletezte, hogy ez milyen hatással lehet az üzlet fizikai működésére.
A döntés hátterében az állt, hogy a Shein weboldalán gyermekjellegeket hordozó szexbabák jelentek meg eladásra kínált termékként – ezt követően a cég azonnal eltávolította ezeket a termékeket, valamint ideiglenesen felfüggesztette felnőtt termékkategóriáját átvizsgálás céljából. Emellett vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogyan kerülhettek át ezek a terméklisták a szűrőrendszeren.
Környezetvédelmi és társadalmi kritikák
Sheint régóta éri kritika környezetvédelmi felelőtlensége és munkakörülményei miatt. A fast fashion iparág egyik legnagyobb szereplőjeként számos civil szervezet és szakmai csoport bírálja őt azért, mert alacsony árakon kínálva tömegesen árul alacsony minőségű ruházati cikkeket – mindez jelentős környezeti terhelést okoz.
A textilipar felelős közel 10%-át adja az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának, továbbá jelentős vízfogyasztással jár. Franciaország ezért törvénytervezetet dolgozott ki, amely célzottan kíván fellépni az olyan délkelet-ázsiai székhelyű cégek ellen, mint Shein vagy Temu. A javaslat tartalmaz fogyasztói tudatosságot növelő kampányokat, reklámtilalmakat, kis importcsomagokra kivetett adókat és szigorúbb hulladékgazdálkodási szabályokat.
A BHV Marais áruház helyzete és Shein szerepe
A BHV Marais áruházat tulajdonló Société des Grands Magasins (SGM) elismerte, hogy elfogadhatatlan volt a szexbabák értékesítése az oldalukon, ugyanakkor méltatta Shein gyors reagálását és intézkedéseit. Az áruház pénzügyi nehézségekkel küzdött az elmúlt években, ezért bíznak abban, hogy Shein érkezése új lendületet adhat az üzletnek – bár néhány márka tiltakozásul elhagyta az áruházat.
Karl-Stéphane Cottendin, az SGM operatív igazgatója kiemelte: „Büszkék vagyunk arra, hogy egy olyan partnerrel dolgozhatunk együtt, aki határozottan kiállt az ügy mellett. Nagyon örülünk az üzlet megnyitásának.”
Shein globális helyzete és vitái
2012-ben Kínában alapították Sheint, amely ma már Szingapúrban székelő vállalatként működik. Gyors növekedésével globális fast-fashion óriássá vált. Termékei túlnyomórészt Kínában készülnek és rendkívül alacsony árakon kerülnek forgalomba.
Azonban több szervezet vádolja Sheint arról is, hogy ellátási láncai esetleg kényszermunkával terheltek lehetnek – különösen Kína távol-nyugati Xinjiang tartományában, ahol súlyos emberi jogi visszaéléseket dokumentáltak az ujgur etnikai csoport és más muszlim kisebbségek ellen.
Cottendin ezeket az aggodalmakat elutasította: „Ma már egy olyan márkáról beszélünk, amely sokkal legitimabb körülmények között működik. Biztosítottuk, hogy a teljes gyártási lánc – a gyártástól egészen a kiszállításig – szigorúan megfeleljen a francia és európai szabályozásoknak.”
Fast fashion kihívásai Európában
A fast fashion iparág folyamatos kollekcióváltásaival és rendkívül alacsony áraival elárasztotta az európai piacokat. Ez komoly környezeti károkat okoz: magas szén-dioxid-kibocsátást generál és hozzájárul a vízkészletek kimerüléséhez.
Franciaország most aktívan lép fel ezen cégek befolyása ellen – különösen azoké ellen, amelyek Délkelet-Ázsiából működnek –, új szabályozásokkal kívánják korlátozni tevékenységüket.
A divatipar reakciója
Thibaut Ledunois, a Francia Női Ready-to-Wear Szövetség vállalkozásfejlesztési és innovációs igazgatója így nyilatkozott: „Ez fekete nap az iparunk számára. Shein egy csillogó kirakatot épít országunkban annak érdekében, hogy igazolja azt a rosszindulatú és szomorú üzleti modellt, amit világszerte folytat.”
Összegzés
Shein első állandó párizsi üzletének megnyitása jól példázza azt az összetett helyzetet, amelyben egy globális fast-fashion vállalat egyszerre vonzza vásárlók ezreit alacsony áraival és vált ki heves kritikákat környezetvédelmi felelőtlenségeiért valamint etikai kérdései miatt. A francia kormány lépései pedig jelzik: Európában egyre nagyobb figyelmet kapnak ezek a problémák – különösen akkor, ha gyermekvédelmi aggályok is felmerülnek.