2025-ben egyre több színész biztosítja személyiségi jogainak védelmét az AI által generált utánzásokkal szemben. Azonban Shekhar Kapur, a neves rendező és producer, amikor ügyvédjével konzultált arról, hogy egy híres filmjének dialógusára igényt tartson, egészen más választ kapott. A Goa-ban zajló Nemzetközi Filmfesztiválon (IFFI) tartott beszélgetésén elmondta:
A személyiségi jogok és a híres dialógusok kérdése
„Szerettem volna szerzői jogot kérni a ‘Mogambo khush hua’ dialógusra (a Mr India című filmből), de azt mondták, hogy ezt a bíróság Amrish Puri színésznek adná meg. Ez az ő szerzői joga” – mesélte Kapur az IFFI közönségének.
Ez az eset jól mutatja, hogy míg az AI által generált tartalmak egyre nagyobb teret hódítanak, a személyiségi jogok és szerzői jogi kérdések továbbra is komplex jogi területet jelentenek, különösen a híres színészek és ikonikus filmrészletek esetében.
AI és kreativitás: lehetőségek és korlátok
Kapur jelenleg egy mesterséges intelligencia által vezérelt film, a Warlord munkálatain dolgozik, és az IFFI-n Berlin Nemzetközi Filmfesztivál igazgatójával, Tricia Tuttle-lel folytatott beszélgetésében részletesen kifejtette véleményét az AI-ról és annak hatásairól a filmes szakmában.
„A plágium, AI-val vagy anélkül, a kreatív lustaságból fakad”
Kapur elmondta, hogy képes felismerni egy forgatókönyv AI általi írását. Egy humoros példát is megosztott: szakácsa ChatGPT segítségével írt forgatókönyvet a Mr India 2-höz. „Annyira lelkes volt, hogy nem tudtam eldönteni először, hogy inkább az általa főzött ételt vagy az általa írt forgatókönyvet értékeljem” – mesélte nevetve.
Egy néző megjegyezte, hogy ez csak azért volt lehetséges, mert létezik már egy eredeti forgatókönyv. Kapur erre így válaszolt: „A hatás természetes. Nekem tíz évembe telt ezt megírni, míg AI eszközökkel tíz nap alatt elkészül.” Majd hozzátette: „Tudom, hogy jobb vagyok ChatGPT-nél.”
Az etika és az érzelmi történetmesélés szerepe
A közönséggel folytatott interakció során felmerültek kérdések a plágiumról és az etikai vonatkozásokról is. Kapur hangsúlyozta:
„Az AI nem varázslat és nem káosz. Megváltozott ugyan a világunk általa, de az igazi történetmesélés kiszámíthatatlan. Az AI nem tudja megjósolni a jövőt; csak utánozni képes a múltat. A plágium – legyen szó AI-ról vagy sem – mindig kreatív lustaságból ered. Az érzelmi történetmesélés pedig mindig felfedi az emberi alkotót.”
AI-sztárok: elfogadjuk-e az utánzatokat?
Kapur elmesélte, hogy látott már mesterséges intelligencia által generált Hrithik Roshan képet, amelytől nem tudta megkülönböztetni az eredetitől. Ez felvetette azt a kérdést is egy néző részéről, hogy egy olyan országban, ahol erős a sztárrendszer kultusza, vajon elfogadnák-e a rajongók az öregedő színészek AI-alapú változatait, akik már nem képesek kaszkadőrmutatványokra.
Tricia Tuttle erre így reagált:
„A sztárrendszer lényege az emberi kapcsolat. Azért rajongunk sztárokért, mert valódi emberek. Én szeretem Paul Newmant, de nem akarok olyan filmet látni róla, amit egy AI változat készített el. Szeretnék élőben találkozni vele egy vörös szőnyeges eseményen… Kíváncsi vagyok majd arra is, hogy vajon mindannyian AI-változatokat akarunk-e Tom Cruise-ról vagy inkább egy új generációs Tom Cruise-okat.”
A mesterséges intelligencia korlátai a filmes művészetben
Kapur kiemelte azt is, milyen nehézségekkel találkozott AI-alapú filmkészítés közben. Különösen hangsúlyozta azt az energiát és együttműködést, amit csak élő színészek tudnak létrehozni:
„Ez kiszámíthatatlan – ez az együttműködés pillanatának varázsa történik meg akkor, amikor mindenki együtt dolgozik. Van egy elektromos légkör közöttem és például Rand operatőr között vagy Cate Blanchett-tel (az Elizabeth forgatásán). Nem hiszem, hogy az AI képes lenne erre.”
Továbbá hozzátette:
„Ha ott van Cate Blanchett vagy Shabana Azmi, azoknak az arckifejezéseknek és érzelmi árnyalatoknak számtalan variációja van (amelyeket egy közeli felvétel rögzít). Érdekes dologgal foglalkozunk most – a közeli képpel. Az AI itt akad el igazán, mert még tudományosan sem értjük teljesen a pupilla működését. Amikor egy nagyszerű színész jelenik meg képernyőn csodálatos szemekkel – legyen szó Cate-ről, Shabanáról vagy Brad Pittről –, valami történik: tudattalanul kialakul egy kapcsolat színész és néző között. Ezért működik olyan jól a közeli kép. Az AI erre még nem képes.”
Összegzés: Az emberi kreativitás pótolhatatlan marad
Shekhar Kapur gondolatai rávilágítanak arra, hogy bár az AI technológia rohamosan fejlődik és új lehetőségeket nyit meg a filmes iparban, még mindig vannak olyan emberi tényezők – mint az érzelmi mélység, improvizációs képesség és személyes jelenlét –, amelyeket nem lehet mesterségesen reprodukálni.
A személyiségi jogok védelme továbbra is kulcsfontosságú lesz annak érdekében, hogy megőrizzük a művészek eredeti munkájának tiszteletét és integritását ebben az új korszakban.
Vegyen részt India legnagyobb szokásfelmérésén! Most esélye nyílik megnyerni 5000 ₹ értékű Amazon utalványt! Töltse ki a felmérést itt!






