Shrinkfláció – vagyis a termékek méretének vagy mennyiségének csökkentése úgy, hogy az ár változatlan marad – egyre gyakoribb jelenség a brit élelmiszer- és háztartási cikkek piacán. A fogyasztók ugyanazt az összeget fizetik, miközben kevesebb terméket kapnak, ami tovább növeli a háztartások élelmiszerköltségeire nehezedő nyomást.
A shrinkfláció legújabb példái a brit piacon
A fogyasztóvédelmi szervezet, a Which? friss vizsgálata számos új esetet tárt fel, ahol ismert márkák csökkentették termékeik mennyiségét vagy minőségét, hogy saját költségeiket mérsékeljék. Ezek közül kiemelkedően rossz példa az Aquafresh Complete Care Original fogkrém esete.
- Aquafresh Complete Care Original fogkrém: A Tesco, Sainsbury’s és Ocado üzleteiben 100 ml-ről 75 ml-re csökkentették a kiszerelést, miközben az ár 1,30 font helyett 2 font lett. Ez 105%-os áremelkedést jelent 100 ml-re vetítve.
- Gaviscon gyomorsav- és emésztési folyadék: A kiszerelés 600 ml-ről 500 ml-re csökkent, de a Sainsbury’s továbbra is 14 fontért kínálja, ami 20%-os áremelkedést jelent 100 ml-re számítva.
- Nescafé Original instant kávé: A Tesco, Morrisons és Asda üzleteiben 200 g-ról 190 g-ra csökkentették a kiszerelést, ami körülbelül 5%-os áremelkedést jelent 100 g-ra vetítve.
- Quality Street csokoládéválogatás: A tubusok súlya 600 g-ról 550 g-ra csökkent Morrisonsban, miközben az ár 6 fontról 7 fontra nőtt – ez 27%-os áremelkedés 100 g-onként.
- McVitie’s Club és Penguin kekszek: Ezeket már nem lehet csokoládés kekszekként hirdetni, mivel több pálmaolajat és shea vajat tartalmaznak, mint kakaót.
A gyártók reakciója és a fogyasztói tájékoztatás fontossága
A Haleon Great Britain and Ireland, az Aquafresh márka tulajdonosa elmondta a Guardiannek: „Tisztában vagyunk vele, hogy az Egyesült Királyságban élők pénzügyi nyomás alatt állnak. Az árak sokféle okból változnak, és mindig azon dolgozunk, hogy a lehető legjobb minőségű termékeket kínáljuk a legalacsonyabb áron, hogy minden család megfelelően gondoskodhasson fogairól.”
A Nestlé szóvivője a Nescafé kapcsán hozzátette: „Mint minden gyártó, mi is jelentős költségnövekedést tapasztaltunk a kávé alapanyagában, ami megdrágította termékeink előállítását. Az árképzés azonban mindig az egyes kiskereskedők döntése.”
A Gaviscon gyártója nem válaszolt megkeresésre.
A Which? hangsúlyozza, hogy bármilyen változtatás – legyen az mennyiségi vagy receptbeli – egyértelműen kommunikálni kell a vásárlók felé. Reena Sewraz, a szervezet kiskereskedelmi szerkesztője szerint: „A háztartások már most is hatalmas anyagi nyomás alatt állnak az emelkedő élelmiszerárak és a közelgő karácsonyi kiadások miatt. A szupermarketeknek sokkal őszintébben kellene kezelniük áraikat, hogy könnyen átlátható legyen, melyik termék kínálja a legjobb értéket.”
Ennek érdekében fontos lenne:
- Az egységárak feltüntetésének kiemelt és jól olvasható helyen történő megjelenítése üzletekben és online.
- Konzisztens egységár-megjelenítés biztosítása különböző márkák és csomagméretek között.
- A vásárlók támogatása abban, hogy könnyen össze tudják hasonlítani az árakat és így magabiztosan dönthessenek.
Az infláció alakulása és kilátások
Bár a shrinkfláció továbbra is kihívást jelent a fogyasztók számára, némi reményre ad okot az inflációs nyomás enyhülése. Az Egyesült Királyságban októberben az üzleti árak inflációja 1%-ra csökkent szeptemberi 1,4%-ról – derült ki a British Retail Consortium (BRC) adataiból. Ezt segítette elő a cukorárak esése és az elektromos valamint szépségápolási termékek korai Black Friday kedvezményei.
Különösen a csomagolt és konzervált élelmiszerek esetében mérséklődött az infláció októberben (2,9% szeptemberi 4,2% után). A nem-élelmiszer kategóriában pedig enyhe árcsökkenés volt tapasztalható (-0,4%). Ezzel szemben a friss élelmiszerek ára tovább emelkedett (4,3% szeptemberi 4,1% után), főként a marha-, baromfi- és gyümölcsárak drágulása miatt.
BRC vezérigazgatója, Helen Dickinson így nyilatkozott: „Az összesített üzleti árinfláció októberben lassult az erős versenynek és széles körű akcióknak köszönhetően. Bár az élelmiszerinfláció továbbra is magas maradt – különösen a friss élelmiszerek esetében –, enyhült az ambient (szobahőmérsékleten tárolt) termékek áraiban.”
Továbbá hozzátette: „A globális cukorárak csökkenése segített mérsékelni a csokoládé és édességek árait – ez különösen jól jött azoknak, akik Halloween bulikat szerveztek. Az élelmiszereken túl pedig korán indultak el az elektromos készülékekre és egészség- illetve szépségápolási termékekre vonatkozó kedvezmények Black Friday előtt.”
Összegzés
A shrinkfláció jelensége komoly kihívást jelent mindazok számára, akik szűkös költségvetésből gazdálkodnak. Bár egyes termékek ára nem emelkedik látványosan, valójában kevesebb mennyiséget kapunk ugyanannyi pénzért. Ezért fontos tudatosan figyelni az egységárakat és alaposan összehasonlítani a különböző márkákat és kiszereléseket.
A gyártók felelőssége mellett kulcsfontosságú szerepe van a kereskedőknek is abban, hogy átláthatóbbá tegyék az árakat és segítsék vásárlóikat abban, hogy valóban jó döntéseket hozhassanak pénzügyeik terén.