SpotifyUnwrapped: Miért bojkottálják a Spotify-t az ICE-hirdetések és az AI-zene miatt?

dec 4, 2025

Ha te is használod a Spotify-t, valószínűleg már találkoztál a Spotify Wrapped funkcióval, ami minden év végén személyre szabott visszatekintést ad arról, hogy milyen zenéket hallgattál az elmúlt 12 hónapban. Ez egy kedvelt feature, amit sokan várnak, hiszen megmutatja, milyen zenei utazáson voltunk az év során. De idén valami egészen másról szól a Spotify körül a diskurzus: egy új mozgalom, a SpotifyUnwrapped kampány hívja fel a figyelmet arra, hogy talán nem minden fenékig tejfel a streamingóriás működése.

Mi az a SpotifyUnwrapped kampány?

A SpotifyUnwrapped egy friss kezdeményezés, amit három amerikai civil szervezet indított el: az 50501 Movement, az Indivisible Project és a Working Families. Ezek a csoportok korábban is aktívak voltak, például az idei No Kings tüntetések szervezőiként. A kampány célja egyszerűnek tűnik: felszólítani a felhasználókat, hogy bojkottálják a Spotify-t bizonyos etikai aggályok miatt.

A név persze nem véletlen – pont akkor indult el ez a mozgalom, amikor megjelent az idei Spotify Wrapped. A szervezők szerint azonban nem csak arról van szó, hogy megünnepeljük a zenét és a hallgatókat, hanem arról is, hogy szembenézzünk azokkal a problémákkal, amik mögöttük állnak.

Milyen problémákra mutat rá a kampány?

A legnagyobb botrányt az okozta, hogy a Spotify platformján megjelentek olyan hirdetések, amelyek az amerikai ICE (Immigration and Customs Enforcement) ügynökség toborzását segítik elő. Ez az ügynökség sokak szemében egy titkos rendőri erőként működik, amely családokat szakít szét és keményen fellép bevándorlókkal szemben – különösen azokkal, akik menedéket keresnek.

“Minden évben a Spotify Wrapped arról szólna, hogy ünnepeljük az előadókat és hallgatókat,” mondta Ezra Levin, az Indivisible társalapítója és ügyvezető igazgatója egy interjúban. “Idén viszont úgy döntött a Spotify, hogy inkább maga is részese lesz ennek a bűnrészességnek. Kihasználják az előadók munkáját miközben csendben toboroznak az ICE-nek – egy olyan titkos rendőri erőnek, amely családokat szakít szét.”

A kampány szerint tehát nem csupán passzívan tűrik ezt az együttműködést, hanem aktívan hozzájárulnak egy autoriter rendszer megerősítéséhez. Levin szerint ez nem csak egy vállalati döntés kérdése: a Spotify csak azért működik, mert mi használjuk őket – most pedig rajtunk múlik, hogy számon kérjük őket.

A felhasználók reakciója és a Spotify válasza

A hirdetések megjelenése után sokan kiakadtak: közösségi médiában többen jelezték, hogy lemondják előfizetésüket. Egyes videókban olyan mondatok hangzottak el, mint:

“Esküt tettél arra, hogy védesz és szolgálsz – hogy megvédd családodat és városodat. De menedékhely városokban parancsot kaptál arra, hogy ne lépj közbe, miközben veszélyes illegálisok szabadon járkálnak.”

A Spotify októberben reagált: azt állították, hogy ezek a hirdetések megfelelnek az amerikai reklámirányelveknek és részei annak a széleskörű kampánynak, amit az Egyesült Államok kormánya futtat különböző televíziós és online csatornákon.

A Rolling Stone magazin pedig kiderítette: idén több mint 74 ezer dollárt költött a Belbiztonsági Minisztérium ICE toborzó hirdetésekre kizárólag Spotify-n.

Az AI-zene botrány: hol húzzuk meg a határt?

Egy másik nagy vitát váltott ki az AI által generált zene megjelenése a platformon. Idén kiderült ugyanis, hogy mesterséges intelligencia által készített dalokat töltöttek fel halott előadók profiljára – ami sokakat mélyen felháborított.

A Spotify reagált: közölték, hogy fellépnek azok ellen a tartalmak ellen, amelyek megtévesztik vagy összezavarják a hallgatókat. Ígéretet tettek arra is, hogy eltávolítanak több mint 75 millió ilyen “hamis” tracket és célzottan lépnek fel azokkal szemben is, akik másokat utánoznak.

Egy tanulmány pedig azt mutatta ki: az emberek 97 százaléka képtelen megkülönböztetni az igazi zenét az AI által generálttól. Ez azért elgondolkodtató – vajon meddig mehetünk el anélkül, hogy elveszítenénk azt az emberi kreativitást és hitelességet, ami miatt szeretjük ezt a művészetet?

Daniel Ek és katonai befektetései: mi köze van ennek mindehhez?

A legfrissebb botrányt azonban nemcsak ezek okozták. Daniel Ek CEO neve ugyanis összefonódott egy komolyabb vitával: kiderült ugyanis, hogy egyik cége részt vett egy hatalmas – több mint 600 millió eurós – befektetésben egy müncheni vállalatba (Helsing), amely drónokat és mesterséges intelligenciát fejleszt katonai célokra.

Ezzel több ismert zenekar is szakított: például King Gizzard & The Lizard Wizard vagy Xiu Xiu bejelentették zenéjük eltávolítását Spotify-ról tiltakozásképpen Ek döntése miatt. Deerhoof sem akarta támogatni azt a technológiát, ami háborús robotokat fejleszt; Wu Lyf pedig leveszi legújabb dalát is.

Változások jönnek: Ek távozik CEO-ként

Szeptemberben Daniel Ek bejelentette: jövő év elejétől nem lesz többé CEO – helyette executive chairman szerepkörbe lép át. Ez talán új fejezetet nyithat majd a cég életében.

Spotify Wrapped 2025: új funkciók és meglepetések

Mindezek ellenére tegnap (2025. december 3-án) megérkezett az idei Spotify Wrapped verziója is – immár személyre szabottabb élménnyel. Az egyik újdonság egy úgynevezett “listening age” funkció lett: ez összeveti zenei ízlésedet kortársaidéval aszerint, hogy milyen évekből származnak leggyakrabban hallgatott dalok.

Sokan meglepődtek azon, milyen magas “hallgatói életkort” kaptak – ami persze jó apropó arra is, hogy elgondolkodjunk saját zenei preferenciáinkról és arról is, hogyan változik velünk együtt ez a világ.

Összegzés: érdemes átgondolni Spotify használatunkat?

Szerintem ez az egész történet jól mutatja azt is, milyen komplex világban élünk ma már digitális szolgáltatóként. Egy platform nem csak arról szólhat többé, hogy zenét hallgatunk rajta – hanem arról is, milyen értékeket képvisel és milyen döntéseket hoz üzleti oldalról.

A SpotifyUnwrapped kampány rávilágít arra: ha nem tetszik nekünk valami (legyen szó politikai hirdetésekről vagy etikai kérdésekről), akkor van eszközünk változtatni – akár úgy is, hogy lemondjuk előfizetésünket vagy hangot adunk elégedetlenségünknek.

Te mit gondolsz? Maradsz továbbra is Spotify-felhasználó vagy inkább keresel alternatívákat? És vajon meddig lehet még elfogadni azt, ha egy techóriás ilyen mélyen belefolyik politikába vagy katonai fejlesztésekbe?

Forrás: https://www.nme.com/news/music/spotify-unwrapped-campaign-calls-for-boycott-over-ice-ads-and-ai-music-3915774

Mennyit keresel? Így néz ki a fizetések rangsora az USA-ban 2023-ban

Te is szoktál azon gondolkodni, hogy a fizetésed magas, alacsony vagy inkább átlagosnak számít? Én például gyakran mérlegelem magamban, hogy vajon kik azok, akik nálam többet visznek haza havonta – és persze azt is, hogy mit csinálnak ezek az emberek. Az orvosok,...

Gyorsabb lépés az online gyermekvédelemben: mit hoz a jövő?

Nemrégiben érkezett a hír, ami szerint az amerikai képviselőház jóval gyorsabban halad előre az online gyermekvédelem ügyében, mint azt korábban vártuk. Ez engem személy szerint meglepett, hiszen az ilyen szabályozások általában hosszú hónapokat, akár éveket is...

Smokey Robinson és a vádak: tárolóegység betörés és lopás állítólagos esete

Ha azt hitted, hogy a botrányok csak a filmekben történnek meg, akkor most kapaszkodj meg: Smokey Robinson, a soulzene egyik legendája, 85 évesen is kénytelen szembenézni egy újabb bonyolult helyzettel. Nem elég, hogy több nő is szexuális zaklatással vádolja, most még...

Sam Altman és az AI: Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a szülői szorongáson?

Nem mindennapi látvány, amikor egy techóriás vezére, aki általában a háttérben marad, hirtelen a reflektorfény közepén találja magát. Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója pont ezt tette múlt hétfő este, amikor vendégként szerepelt a The Tonight Show-ban Jimmy Fallon...

VS Code és npm támadások: Hogyan fertőzhetik meg a fejlesztői környezeted a kártékony bővítmények?

Te ismered azt az érzést, amikor egy új VS Code témát vagy npm csomagot telepítesz, és azt várod, hogy végre gördülékenyebb legyen a munkád? Én is így vagyok vele. Hiszen az első szabály a fejlesztők között: bízunk az eszközeinkben. Amikor rányomsz az „Install”...

Intim partneri erőszak és gyermekek elleni szexuális erőszak: globális egészségügyi válság 2023-ban

Nemrég jelent meg egy olyan kutatás, ami engem személy szerint mélyen megrázott. A Washingtoni Egyetem Egészségügyi Metrikák és Értékelések Intézetének (IHME) friss elemzése szerint az intim partneri erőszak (IPV) és a gyermekek elleni szexuális erőszak (SVAC) nem...

Daisy Ridley és Adam Driver a törölt Star Wars-filmről: A rajongók összefogása és a #SaveTheHuntForBenSolo kampány

Ha te is Star Wars-rajongó vagy, akkor valószínűleg hallottál már a The Hunt for Ben Solo című, sajnos törölt filmről. Ez az a projekt, amelyben Adam Driver, vagyis Kylo Ren karaktere kapott volna újabb mélységet, de végül nem került megvalósításra. Most azonban Daisy...

Sabrina Carpenter és a “Manchild” videó: Kaktusz, könnyek és Grammy-jelölések

Ha azt hitted, hogy egy zenei videó forgatása csak csillogásból és tökéletes pillanatokból áll, akkor Sabrina Carpenter története garantáltan meglep majd. A 26 éves énekesnő nemrég egy interjúban mesélt arról, milyen kalandokkal járt a "Manchild" című dalához készült...

Netflix Warner Bros. felvásárlása és a Szaúd-Arábiai Red Sea Film Festival – Mélyreható elemzés

Ha az elmúlt napokban követted a szórakoztatóipari híreket, biztosan hallottál már arról, hogy a Netflix egy hatalmas dobással próbálja tovább erősíteni pozícióját: megvenné a Warner Bros. és HBO stúdiókat egy 82,7 milliárd dolláros üzlet keretében. Ez az akvizíció...

GenAI.mil: Az amerikai Védelmi Minisztérium új, testreszabott mesterséges intelligencia platformja

Nemrégiben az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy saját, „bespoke” – vagyis kifejezetten rá szabott – mesterséges intelligencia platformot indít GenAI.mil néven. Az első elérhető AI eszköz ezen a platformon pedig nem más lesz, mint a Google Cloud...