Starbucks hétfőn bejelentette, hogy közös vállalkozást hoz létre a kínai befektetési céggel, a Boyu Capital-lal, amelynek célja a Starbucks üzleteinek működtetése Kínában. Ez az együttműködés jelentős mérföldkő lehet a világ egyik legdinamikusabban fejlődő kávépiacán.
A megállapodás részletei és pénzügyi értékelése
A megállapodás értelmében a Boyu Capital 60%-os részesedést szerez a Starbucks kínai kiskereskedelmi üzletágában, amelynek értéke 4 milliárd dollár. Ezzel párhuzamosan a Starbucks megtartja a fennmaradó 40%-os tulajdonrészét, továbbá ő birtokolja és licenceli a Starbucks márkanevet.
A Starbucks kínai üzletága összességében több mint 13 milliárd dollár értékű, amely magában foglalja a Boyu-nak eladott többségi részesedésből származó bevételt, a Starbucks 40%-os részesedésének értékét, valamint az ebből származó jogdíjakat is.
Starbucks története és jelenlegi helyzete Kínában
A Starbucks közel három évtizede lépett be a kínai piacra, és jelentős szerepet játszott abban, hogy a kávéfogyasztás kultúrája elterjedjen az országban. Jelenleg Kína a Starbucks második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után, ahol mintegy 8 000 üzlet működik.
Azonban az elmúlt években a Seattle-i kávélánc kihívásokkal nézett szembe Kínában, különösen az olcsóbb és gyorsan növekvő helyi startupok, például a Luckin Coffee miatt. Ennek következtében a Starbucks kínai üzleteiben mért azonos bolti eladások két egymást követő pénzügyi évben is csökkentek.
A közös vállalkozás céljai és stratégiai jelentősége
A nehézségek miatt a Starbucks aktívan keresett olyan partnert, amely segítheti növekedését különösen kisebb városokban és új régiókban. Júliusban Brian Niccol, a Starbucks elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy körülbelül 20 ajánlatot vizsgálnak meg egy részesedés megszerzésére.
Niccol hétfői nyilatkozatában kiemelte, hogy a Boyu osztja a Starbucks elkötelezettségét mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak kiváló élményének biztosítása iránt. A közös vállalkozás támogatni fogja azt is, hogy idővel elérjék a 20 000 üzletet Kínában.
Brian Niccol véleménye
“Boyu mély helyismerete és szakértelme felgyorsítja növekedésünket Kínában, különösen ahogy kisebb városokba és új régiókba terjeszkedünk.”
Boyu Capital véleménye
Alex Wong, a Boyu Capital partnere hangsúlyozta: “A Starbucks közel három évtized alatt mély kapcsolatot épített ki a kínai fogyasztókkal. Ez az együttműködés tükrözi közös hitünket abban, hogy ez a márka tartósan erős marad, és lehetőségünk nyílik még nagyobb innovációt és helyi relevanciát vinni az ügyfelek életébe egész Kínában.”
A jövőbeni tervek és várható hatások
- A Starbucks kínai központja továbbra is Sanghajban marad.
 - A Boyu Capital 2011-ben alapított cég, irodái Sanghajban, Hongkongban, Szingapúrban és Pekingben találhatók.
 - A felek várakozásai szerint az üzlet lezárása a Starbucks 2026-os pénzügyi évének második negyedévében történik meg (a pénzügyi év 2025. szeptember 29-én kezdődött).
 - A részvények árfolyama nem mutatott jelentős változást az üzlet bejelentése után.
 
Összegzés
A Starbucks és Boyu Capital közös vállalkozása új fejezetet nyithat Kína kávépiacán. A stratégiai partnerség nemcsak anyagi szempontból jelentős – hiszen több mint 13 milliárd dolláros értéket képvisel –, hanem hozzájárulhat ahhoz is, hogy tovább erősödjön a kávékultúra az országban. A célkitűzés egyértelmű: minél több városba eljuttatni a Starbucks élményt és ezzel megerősíteni pozíciójukat egy rendkívül versenyképes piacon.
Ezzel párhuzamosan pedig jól mutatja azt is, hogy még egy globális márka is képes alkalmazkodni és együttműködni helyi szereplőkkel annak érdekében, hogy hosszú távon sikeres maradjon egy dinamikusan változó környezetben.