„Amikor gyerek voltam, és Beethoven darabokat játszottam a zongorán, újra és újra lejátszottam egy-egy taktust, és sírtam. Ez nagyon kínos!” – meséli Stephen Schwartz, a világhírű zeneszerző és dalszövegíró. – „Beethoven egy teljesen más világban élt, mint mi, mégis olyan zenét írt, ami évszázadokon át szól hozzánk.”
A zene ereje és az igazság mesélése
Stephen Schwartz pontosan tudja, hogyan kell megszólítani a közönséget. Ő a „Wicked” című színpadi musical zeneszerzője és dalszövegírója, amelyből két részes mozifilm is készült. A második rész, a „Wicked: For Good” 2023. november 21-én debütál.
A „Wicked” az „Óz, a csodák csodája” klasszikus előzménye, amely Elphaba történetét meséli el (akit Cynthia Erivo alakít), aki később a Nyugati Boszorkányként válik ismertté. Mellette Glinda (Ariana Grande) vidám személyisége bontakozik ki, aki Észak Jóságos Boszorkányává válik.
A „Wicked” sikere és hatása
Schwartz több mint öt évtizede mesél történeteket dalokon keresztül. Egyszerű titka van: „Az emberek gyakran kérdezik tőlem, hogyan írok dalt. Csak annyit mondok: mondd az igazat, és rímeljen.” – vallja. – „Ha elég őszinte vagyok, akkor az másokhoz is szólni fog.”
A „Wicked” 22 éve fut Broadway-n, ezzel a negyedik leghosszabb ideje műsoron lévő darab a színháztörténetben.
Az 2003. október 30-i bemutató estéjén Schwartz nem volt jelen a Gershwin Színházban: „Nem szeretek saját bemutatóimra járni, túl idegőrlő számomra. Nem szeretem azokat a nyitóestélyeket sem, ahol mindenki csak arra vár, milyen kritikák érkeznek.”
Kristin Chenoweth és az újabb közös munka
Kristin Chenoweth eredetileg Glinda szerepét játszotta Broadway-n. A színésznő és Schwartz most újra együtt dolgoznak az újonnan bemutatott „The Queen of Versailles” című musicalen. Chenoweth így nyilatkozott róla: „Olyan vagy, mint egy élő Rodgers és Hammerstein egy személyben. Egyedi vagy, nincs még egy hozzád hasonló.”
Schwartz korai évei és első sikerei
Stephen Schwartz New York Long Island részén nőtt fel. Már fiatalon zenei csodagyerekként tartották számon: középiskolásként bejutott a rangos Juilliard Iskolába. Egyetem után együttműködött azzal a musicallel, amely az első nagy sikere lett: a „Godspell”. Ez a darab egy laza társaságról szól, akik Jézus különböző példabeszédeit adják elő.
Kérdésünkre arról, hogy mint zsidó hogyan vállalta el Jézus központi szerepét egy musicalben, így válaszolt: „Szerintem az egyik oka annak, hogy a ‘Godspell’ működött az volt, hogy nem ismertem mélyen ezeket a történeteket. Ezért friss szemmel tudtam hozzáállni anélkül, hogy csak azoknak prédikálnék, akik már hisznek.”
További Broadway-sikerek és nehézségek
1972-ben Schwartz friss szemlélettel dolgozta fel „Pippin” történetét – egy középkori fiatalember életének értelmét keresve. Harmadik nagy sikere 1974-ben jött el „The Magic Show” című darabjával, amelyben Doug Henning bűvész játszott.
27 évesen három darabja is egyszerre futott Broadway-n – ezt ő maga is „nagyon szédítőnek” nevezte.
„Az igazság az, hogy amikor nagyon fiatal vagy és felkészületlen a sikerre, nehéz kezelni azt.” – vallotta be Schwartz. – „Nekem is nehéz volt; kissé beképzeltté váltam és nehezen tudtam együttműködni másokkal. Úgy gondoltam, mindenki pontosan azt tegye, amit én mondok.”
Kudarcok és tanulságok
A kudarcok sem kerülték el: négy egymást követő bukás követte sikereit – ilyenek voltak például a „Working”, amely mindössze egy hónapig futott; vagy az „Rags”, amely négy előadás után zárt be; valamint „The Baker’s Wife” és „Children of Eden”, amelyek sosem jutottak el Broadway-ig.
Kérdésünkre arról, hogy miért nem mindig kritikusok kedvence ő maga így válaszolt: „Fogalmam sincs. Őszintén szólva néha irigylem Steve Sondheim kritikáit.”
„De nézd csak meg – bármilyen nagyszerű is volt Sondheim –, az ő darabjai sem futottak olyan hosszú ideig Broadway-n, mint az enyémek.” – tette hozzá mosolyogva.
A kilencvenes évek szünete és visszatérés Hollywoodba
A kilencvenes évek elején Schwartz teljesen eltávolodott a zongorától és Broadway-től: „Teljesen abbahagytam akkoriban.”
Kérdésünkre arról, hogy aggódott-e amiatt, hogy kifogyott az ihletből így felelt: „Teljesen igen. Ebben az időszakban visszatértem az iskolapadba pszichológiát tanulni; terapeutának készültem.”
A terápiás tanulmányok végül valóban terápiás hatással voltak rá: „Ez az időszak megtanított arra, hogyan viselkedjek helyesen másokkal; hogyan működjek együtt velük; nem úgy belépni egy helyiségbe mint egy bika porcelánboltban.”
Hollywoodi sikerek és díjak
Visszatérése után nem Broadway-re írt dalokat, hanem Hollywood számára komponált zenéket olyan filmekhez mint a „Pocahontas”, „A Notre Dame-i toronyőr”, vagy az „Elvarázsolt”. Emellett ő írta a zenét és dalszövegeket az Oscar-díjas animációs filmhez is: „Az egyiptomi herceg”. Ezekért három Akadémiai Díjat kapott.
“The Colors of the Wind” – Pocahontas című filmből
Stephen Schwartz öröksége és jövője
Bár Hollywoodban is nagy sikereket ért el, otthona mindig is a színpad marad. Elmondása szerint szerencsésnek érzi magát azért, hogy munkái folyamatos életre kelnek majd akkor is, amikor már nem lesz közöttünk.
„77 éves vagyok már,” mondja mosolyogva,„és még mindig engedik ezt csinálni!”
További információk és ajánlott tartalmak
- Wicked: For Good | Végső trailer (YouTube)
- Stephen Schwartz hivatalos oldala
- „Defying Gravity” – Stephen Schwartz életrajzi könyve Carol de Giere tollából (Amazon)
- Wicked | Gershwin Theatre jegyinformációk (New York)
- The Queen of Versailles | St. James Theatre jegyek (New York)
- The Baker’s Wife | Lynn F. Angelson Theater (New York) – december 21-ig műsoron
Záró gondolatok
Stephen Schwartz pályafutása során számtalan emlékezetes dallal ajándékozta meg mind Broadway-, mind pedig Hollywood-közönségét. Munkássága bizonyítja azt az időtlen igazságot: ha őszintén mesélünk igaz történeteket dallamokon keresztül, azok képesek hidat építeni generációk között.
Forrás: https://www.cbsnews.com/news/stephen-schwartz-a-wicked-music-man/






