Stranger Things 5. évad 1. kötet – Nosztalgia, változás és a vég kezdete

nov 29, 2025

2016-ban érkezett meg a Stranger Things, amely sokunk számára olyan élményt nyújtott, mint egy váratlan vallásos felismerés. A ’80-as évek popkultúrája iránti rajongásomat tökéletesen tükrözte, és a Dungeons & Dragons, a walkie-talkie-k és az elővárosi félelem világát egyfajta beavatási szertartásként éltem meg.

A Dufferek testvérek alkotása akkoriban az ártatlan gyermekkort és az azt követő felnőttkori sötétség félálomszerű érzését ragadta meg, amelyben még ott lapult valami törékeny remény. Most, tíz évvel később, a sorozat visszatér az utolsó évadával, amely már csak vázlatosan emlékeztet fiatalabb önmagára – mintha egy túl sokszor fénymásolt képet néznénk.

A 5. évad első kötetének nyitánya: Hawkins katonai zónává válik

A szezon első négy epizódja egyfajta „Game of Thrones”-szerű magabiztossággal indul, amely egy hűséget elváró franchise-t sejtet. Hawkins városa katonai zónává alakult át: fémlemezekkel és ellenőrzőpontokkal körülvéve – ez logikus folytatása az előző évadban történt határáttörésnek.

Az új környezet bemutatása azonban kapkodó és felszínes, alig foglalkozik azzal, milyen hatással van mindez a helyiek életére. Ez az első jele annak a nagyobb problémának, hogy a Dufferek egy túl nagy világot építettek fel ahhoz, hogy az érzelmi történet keretei elbírják azt.

Szereplők és karakterek: felnőtté válás árnyékában

A jól ismert szereplőgárda – Millie Bobby Brown (Eleven), David Harbour (Hopper), Winona Ryder (Joyce), Noah Schnapp (Will), Finn Wolfhard (Mike), Gaten Matarazzo (Dustin), Caleb McLaughlin (Lucas), Sadie Sink (Max), Maya Hawke (Robin) és mások – most már tinédzserként jelenik meg a történetben, bár színészeik már egyértelműen felnőttek.

A sorozat próbálja ezt digitális simítással, túlméretezett ruhákkal és gondos világítással ellensúlyozni, de ezek az eszközök inkább zavaróak maradnak. A Stranger Things eredetileg gyerekekről szólt, akik felfedezik a számukra érthetetlen rémületeket – most pedig úgy néznek ki, mintha már adóbevallást kellene benyújtaniuk.

A történet alakulása: Vecna árnyékában

Az első epizód újra bemutatja Will elrablásának traumáját, majd 1987-be ugrik előre. Hawkins továbbra is lezárt terület marad Dr. Kay (Linda Hamilton alakításában) irányítása alatt. Eleven Hopperrel és Joyce-szal az erdőben rejtőzik, készülve az elkerülhetetlen összecsapásra Vecnával.

Bár ezek a fejlemények közvetlenül követik az előző évad végét, a történetmesélés inkább egy „feladatlista” teljesítésének tűnik, mintha a forgatókönyvírók előbb kötelességeiket teljesítenék, mielőtt beindulna egy újabb CGI-vihar. Az intimitás, ami korábban jellemezte a sorozatot, most széthúzódik egy túl nagy vásznon.

Dialógusok és dramaturgia: merevség és információs túlterhelés

A párbeszédek különösen kínosak: merevek és kizárólag információátadásra szolgálnak. Will viszi a hátán az Upside Down pszichés magyarázatait, amelyek fájdalmasan természetellenesnek hatnak. Egy rádióállomáson játszódó montázs jelenet Robin és Steve munkájával hamar unalmas expozíciós eszközzé válik.

Akciójelenetek és vizuális elemek: látványosak, de üresek

A cselekmény tele van utalásokkal olyan filmekre mint az Aliens vagy a Reszkessetek betörők! (Home Alone), valamint visszatérő motívumokkal korábbi évadokból is. Azonban ezek az elemek már nem képesek érzelmi töltetet adni.

A hosszabb epizódok látványos akciókat vonultatnak fel – lángszórók használata, Demogorgon-támadások és katonai tűzpárbajok –, ám ezek inkább üres show-elemeknek tűnnek. A katonák például golyókat lőnek olyan lényekre, akik már bizonyítottan golyóállók.

Egy jelenetben egy Demogorgon tombol Holly szobájában, miközben Mrs. Wheeler ABBA zenére fürdik; majd drámaian borosüveggel támad rá. A kormányerők inkompetenciája miatt az izgalom gyorsan elillan, így ezek a jelenetek inkább színházi hatást keltenek.

Világépítés: bővülő térség, változatlan mélység

Az Upside Down korábban ijesztően üres helyszíne most kiterjedt tereppé nőtte ki magát, ahol Hopper és Eleven nagy részét töltik el ennek az évadnak. Bár vizuálisan ambiciózusabb lett a megjelenítés, nem kapunk új betekintést abba, hogyan működik vagy mit jelképez ez a világ.

A mechanizmusok változatlanok maradtak, a metaforák nem kerülnek újraértékelésre – csak a felszín nőtt meg jelentősen.

Írásmód és hangnem: időutazás egy gyermekded múltba

A forgatókönyv mintha időcsapdába esett volna: nem engedi érni saját hangját és továbbra is gyermeki ritmusban beszél anélkül, hogy frissülne vagy fejlődne.

Még a ’80-as évekbeli utalások is inkább kötelező jellegűvé váltak; olyan mereven vannak beillesztve a történetbe, mint amikor Vecna erőszakkal tolja le Will torkán nosztalgia gyökereit – egészen kellemetlen módon.

Kiemelkedő karakterívek: Robin és Will kapcsolata

Néhány történetszál még mindig ígéretesen ragyog. Robin például Maya Hawke energikus alakításával igazi frissességet hoz a képernyőre; ADHD-szerű lendülete minden alkalommal visszahúzza figyelmemet.

Általa Will régóta halogatott coming out-ja végre kap egy kapaszkodót; ahogy lassan őszintévé válik Robin egyszerű támogatása alatt, az talán az egyetlen érzelmi fonal ebben az évadban, amit nem ejtenek el.

Holly Wheeler Max-szel való pillanatai is hasonló reményeket hordoznak különösen Sadie Sink ösztönös intenzitásával megerősítve őket – ám még ezek is küzdenek a darabos szerkezettel.

Murray karaktere és politikai árnyékok

Brett Gelman által alakított Murray figurája minden évaddal közelebb kerül a karikatúrához; ebben az évadban pedig már kifejezetten taszító jelenlétté válik. Smug önigazoló attitűdje kezd hasonlítani az őt alakító színész nyilvánosan képviselt politikai nézeteinek legrosszabb vonásaira.

Noah Schnapp Will szerepével próbálkozik elfogadható teljesítményt nyújtani, de ez nem tudja ellensúlyozni azt a disszonanciát, hogy két olyan színész foglal központi érzelmi teret ebben a történetben, akik nyilvánosan vitatható álláspontokat képviselnek – miközben maga a sorozat korábban erkölcsi tisztaságáról volt híres.

Zene: Kyle Dixon és Michael Stein örök érvényűsége

Max egyik mondata így hangzik ebben az évadban: „A zene megtalál téged még a legsötétebb helyeken is.” Ezen elmosolyodtam – részben azért mert semmi más nem képes megtalálni ennek az évadnak az érzelmi magját –, részben pedig mert Kyle Dixon és Michael Stein zenéi továbbra is értik azt az érzést, amit ez a sorozat valaha jelentett.

Gyönyörű szintetizátor dallamaik átszakítják ezt a zavaros közeget mint egy mentőfényjelző; melankóliájuk visszahozza azt az atmoszférát, ami 2016-ban megragadott engem először.

Záró gondolatok: egy lassan lezáruló korszak

Az első kötet vége csak halvány mozgást sejtet a narratívában. A várható csavarok vagy túlexponáltak lesznek vagy véletlenszerűen hatnak – így elvesztik erejüket. A tempó sosem lassul le igazán, de inkább automatizált lendület érződik benne semmint élő dinamika.

Kis pillanatokban még felcsillan az őszinte lelkesedés szelleme – amit annak idején olyan hevesen védtem –, de tíz év után úgy tűnik, hogy ez a sorozat két világ között rekedt: próbálja felidézni kezdetét anélkül hogy igazán tudná hogyan kezdődött.

Még két kötet választja el Hawkins-tól a lezárást; ez pedig nehezebb teherként nehezedik rájuk minden epizóddal. Mégis elképzelhető, hogy Kate Bush elégedett lenne ezzel az utolsó fejezettel is.


Stranger Things 5. évad 1. kötet jelenleg elérhető Netflixen.
A második kötet karácsonykor érkezik,
míg a harmadik és egyben utolsó kötet szilveszterkor debütál.

Forrás: https://www.thehindu.com/entertainment/movies/stranger-things-season-5-vol-1-series-review-netflix-millie-bobby-brown-duffer-brothers-vecna-hawkins/article70329775.ece

Gyermekvédő oltások a politika kereszttüzében: Mi történik, ha az orvosod kételkedik a kötelező oltásokban?

Ha szülő vagy, vagy csak egyszerűen aggódsz a gyereked egészsége miatt, biztosan felmerültek már benned kérdések az oltásokkal kapcsolatban. De vajon mit tegyél, ha a gyermekorvosod olyan oltást javasol, amit éppen egy politikai irányítás alatt álló testület támad? Ez...

Google új AI-alapú shoppable felfedező feedje a Doppl alkalmazásban – Virtuális ruhapróbák és személyre szabott ajánlások

Ha te is szereted az online vásárlást, de néha nehezen tudod elképzelni, hogyan állna rajtad egy-egy ruha, akkor most figyelj! A Google nemrég jelentette be, hogy egy vadonatúj, AI-alapú shoppable felfedező feedet indít a Doppl nevű kísérleti alkalmazásában. Ez az app...

Agentic AI Foundation: Az AI-ügynökök jövőjének kulcsa a Big Tech új szabványai

Az elmúlt évben a nagy tech cégek szinte naponta harsogták, hogy az AI-ügynökök kora itt van, és hamarosan mindennapjaink részévé válnak. Csakhogy, ha őszinték vagyunk, a legtöbb ígéret még mindig inkább elméleti síkon mozog, mintsem kézzelfogható valóságban. Ez engem...

Kína vezető szerepe a tiszta energiában és a globális klímaváltozás elleni harcban

Ha azt mondom, Kína, sokaknak még mindig a gyárak, olcsó termékek vagy épp a fosszilis energiahordozók jutnak eszébe. Pedig az elmúlt években egy egészen más történet bontakozott ki: Kína ma már nem csak gyártóként, hanem globális tiszta energia-szuperhatalomként is...

Kína 1 billió dolláros kereskedelmi többlete: a kínai jüan alulértékeltsége a kulcs

Nemrégiben egy olyan számot hallottam, ami engem is meglepett: Kína kereskedelmi többlete az elmúlt 11 hónapban átlépte az elképesztő 1 billió dollárt. Ez a hatalmas összeg rengeteg elemzés tárgya lett, és sokan az ország innovációját, versenyképességét emelik ki...

Howard Stern és Kim Kardashian vitája: a valóság a párizsi rablás körül

Ha követted az elmúlt hetek híreit, biztosan hallottál már arról a feszültségről, ami Howard Stern és Kim Kardashian között alakult ki. A helyzet nem új keletű, de most újra előkerült, amikor Kim a legutóbbi The Kardashians epizódban azt állította, hogy Stern...

Taylor Swift és Este Haim barátsága: luxus divat és exkluzív vacsora New Yorkban

Ha azt hitted, hogy Taylor Swift csak a színpadon ragyog, akkor várj, amíg meglátod, hogyan tartja a kapcsolatot a közeli barátaival a való életben! A 35 éves énekesnő nemrég Este Haim társaságában kapták lencsevégre egy elegáns vacsorán New York egyik legexkluzívabb...

CATL és az elektromos transzóceáni hajók: a tengeri szállítás jövője három éven belül

Ha azt mondom, hogy a tengeri szállítás hamarosan elektromossá válik, valószínűleg elsőre te is azt gondolod: „Ez lehetetlen!” – hiszen a hatalmas, nehéz teherhajók árammal hajtása eddig inkább sci-fi kategória volt. Pedig a kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL most...

Miért küld az emberiség űrhajósokat a Marsra? – Tudományos stratégia és kihívások

Az űrutazás egyik legnagyobb álma, hogy egyszer emberek lépjenek a vörös bolygóra. De vajon megéri-e ez az elképesztő anyagi és technológiai befektetés? A NASA és más űrügynökségek számára ez nem csupán egy sci-fi álom, hanem egy évtizedeken átívelő, több milliárd...

Riyadh Air és IBM: Az első AI-native légitársaság születése a jövő repüléséért

Ha azt mondom, hogy a légiközlekedés hamarosan nem csak digitális, hanem mesterséges intelligencia által vezérelt lesz, talán elsőre sci-finek hangzik. Pedig épp ez történik most, és nem máshol, mint Szaúd-Arábiában, ahol a Riyadh Air és az IBM közösen írják újra a...