William D’Angelo jelentése alapján, aki több mint egy évtizede elemzi a videojáték-piacot, a Nintendo Switch 2 negyedik hónapja is megőrizte vezető pozícióját az Egyesült Államokban 2025 szeptemberében. A Circana (korábban The NPD Group) adatai szerint a Switch 2 nemcsak darabszámban, hanem bevételben is első helyen végzett az augusztus 31. és október 4. közötti öt hetes időszakban.
A Nintendo Switch 2 dominanciája a hardverpiacon
A Switch 2 hardvereladásai jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy ellensúlyozzák a PlayStation 5, Xbox Series X|S és az eredeti Nintendo Switch konzolok éves szintű kétszámjegyű visszaesését. Ez azt jelenti, hogy bár más gyártók termékei kevesebbet fogytak, a Switch 2 eladásai ezt bőségesen kompenzálták.
2025 év elejétől szeptemberig a Switch 2 továbbra is az első helyen áll mind darabszám, mind bevétel tekintetében. A PlayStation 5 követi második helyen, míg az Xbox Series X|S és az eredeti Nintendo Switch a harmadik és negyedik helyet foglalják el.
Fontos mérföldkő: A PlayStation 5 immár túlszárnyalta az Egyesült Államokban a PlayStation 3 életciklus alatti eladásait, ami jelentős sikert jelent a Sony számára.
Videójáték-piac alakulása szeptemberben és éves szinten
A videojátékokra fordított összkiadás szeptemberben éves összevetésben 10%-kal nőtt, elérve a 4,84 milliárd dollárt az előző évi 4,39 milliárd dollárról. Ezen belül:
- A videojáték-tartalomra fordított kiadások 11%-kal emelkedtek, 3,91 milliárdról 4,32 milliárd dollárra.
- A hardvereladások még látványosabb növekedést mutattak: +24%, vagyis 261 millióról 324 millió dollárra nőttek.
- Ezzel szemben a kiegészítőkre fordított kiadások csökkentek: -10%, azaz 218 millióról 197 millió dollárra estek vissza.
2025 egészére vetítve az összkiadás két százalékkal nőtt éves szinten (41,44 milliárdról 42,17 milliárd dollárra). A tartalomra fordított kiadások egy százalékos növekedést mutatnak (36,85-ről 37,17 milliárdra), míg a hardvereladások jelentős mértékben (+20%) emelkedtek (2,65-ről 3,18 milliárd dollárra). A kiegészítők piaca viszont hat százalékkal zsugorodott (1,94-ről 1,83 milliárdra).
Borderlands 4 – Rekordokat döntő új megjelenés
Mat Piscatella, a Circana ügyvezető igazgatója és videojáték-ipari elemzője kiemelte: „A Borderlands 4 vezette az új megjelenések sorát, amelyek hozzájárultak a szeptemberi amerikai videojáték-piac tíz százalékos növekedéséhez.”
A Borderlands-sorozat legújabb része nemcsak hogy a legkelendőbb prémium játék volt szeptemberben, hanem már most a harmadik legnépszerűbb játék lett egész évben. Különösen jól teljesített Xbox és PC platformokon (mindkettőn első hely), míg PlayStation-en harmadik helyet ért el.
Piscatella hozzátette: „A Borderlands 4 rekordot döntött franchise történetében az induló hónap bevételét tekintve – közel harminc százalékkal múlta felül elődjét, a Borderlands 3-at. Ez volt az első Borderlands-játék, amely megjelenése hónapjában vezette az eladási listákat.”
Egyéb kiemelkedő játékmegjelenések és trendek
- EA Sports FC 26: Harmadik helyen debütált szeptemberben és jelenleg a tizenötödik legkelendőbb játék egész évben. Kiemelkedően szerepel minden platformon: PlayStation-en negyedik, Xbox-on harmadik, Nintendo-n hetedik és PC-n negyedik helyezést ért el.
- NBA 2K26: Szeptemberben második helyre esett vissza, de továbbra is vezeti az éves eladási listát, megelőzve korábbi bajnokokat mint például Monster Hunter Wilds.
- Ghost of Yotei: Bár csak néhány napig volt elérhető szeptemberben, máris negyedik lett összesített listán és második PlayStation-en. Induló hete eladásai hasonlóak voltak a Ghost of Tsushima sikeréhez.
- További új megjelenések között szerepelnek: Silent Hill f (7. hely), Sonic Racing: CrossWorlds (8.), Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles (9.), NHL 26 (12.), Digimon Story: Time Stranger (13.) és Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 (14.).
Kiegészítők és kontrollerek piaci helyzete
A PlayStation DualSense Wireless Controller Midnight Black volt a legkelendőbb kiegészítő szeptemberben mind darabszámot, mind bevételt tekintve. Év elejétől számítva azonban a Nintendo Switch 2 Pro Controller vezeti ezt a kategóriát.
A PlayStation Portal csatlakozási aránya a PlayStation 5-höz meghaladta az öt százalékot – ez körülbelül egymillió-háromszázezer eladott egységet jelenthet az Egyesült Államokban.
Összegzés – A videojáték-piac dinamikus növekedése
A Nintendo Switch 2 folyamatos sikere jól mutatja a hardverpiac élénkülését és azt is jelzi, hogy még egy erős versenyző mellett is képes dominálni. A Borderlands-sorozat új része pedig bizonyítja, hogy minőségi tartalommal jelentős bevételeket lehet generálni még egy telített piacon is.
A videojátékokra fordított összkiadás növekedése mellett azonban látható egy enyhe visszaesés a kiegészítők piacán – ez talán arra utalhat, hogy a játékosok inkább magára a játékélményre koncentrálnak vagy digitális tartalmakat vásárolnak inkább.
William D’Angelo, aki hosszú ideje aktív tagja és elemzője a videojáték-közösségnek saját YouTube- és Twitch-csatornáin keresztül is rendszeresen megosztja tapasztalatait és elemzéseit.