Szilárdtest-akkumulátorok: ígéretek, valóság és a jövő kihívásai

nov 6, 2025 | Tudomány

Az elmúlt évtizedben a szilárdtest-akkumulátorok (SSB) körüli várakozás és hype folyamatosan nőtt. A Toyota 2025-re ígérte az áttörést, a Samsung szerint már csak egy karnyújtásnyira vagyunk, míg a QuantumScape részvényei az egekbe szöktek a forradalmi akkumulátor-technológia reményében. Ennek ellenére ma is főként lítium-ion akkumulátorokkal hajtjuk elektromos autóinkat. A folyamatosan csúszó határidők és a „szilárdtest-akkumulátor” kifejezés marketingeszközzé vált, így egyre kevésbé egyértelmű, mit is takar valójában ez a fogalom.

A szilárdtest-akkumulátor definíciós problémája és a lényeg

Mielőtt rátérnénk arra, hogy mely cégek hol tartanak a fejlesztésekben, fontos tisztázni egy hitelességi válságot. Egy korábbi vizsgálat során például kiderült, hogy Yoshino „szilárdtest-akkumulátora” valójában folyékony elektrolitot is tartalmazott az anód és katód között. Ez azt jelenti, hogy nem teljesen szilárdtestes akkumulátorról beszélhetünk.

A „szilárdtest-akkumulátor” kifejezés ma már gyűjtőfogalomként használatos. Az ideális kép egy teljesen szilárdtestes akkumulátor (ASSB), amelyben nincs folyékony elektrolit. Ezzel szemben léteznek félig szilárdtestes akkumulátorok (semi-SSB), ahol az elektrolit kevesebb mint 10%-a folyékony, illetve kvázi szilárdtestes akkumulátorok, amelyeknél ez az arány 5% alatti.

A probléma, hogy ezekre az arányokra nincs egységes ipari vagy tudományos konszenzus. Egyes cégek nem is a folyadéktartalom alapján határozzák meg kategóriáikat, hanem inkább a teljesítményre fókuszálnak. Ez hasonló ahhoz, amikor egy fagylaltot „fagyasztott tejdesszertként” címkéznek – jogi vagy szabályozási definíció nélkül.

Szerintem azonban ez nem annyira lényeges. Ami igazán számít, az a felhasználói élmény: gyorsabb töltés? Nagyobb hatótáv? Biztonságosabb működés? Ha egy akkumulátor 10 perc alatt eléri a 80%-os töltöttséget és nem gyullad ki tűszúrás esetén sem, akkor kevésbé érdekel, hogy 3% vagy 0% folyékony elektrolit van benne.

A csúszó határidők és a fogalom homályossága miatt jelenleg komoly hitelességi válságban van az SSB-technológia. Még ha most valóban zajlik is egy prototípus- és pilotüzem-boom, az ipari méretű kereskedelmi bevezetés még mindig messze van – amit szakértők gyakran „fejlesztési pokolnak” neveznek.

Közeli kereskedelmi megjelenések

Nézzük meg először azt, ami már elérhető vagy előrendelhető bizonyos piacokon:

  • MG4 (SAIC Motor): A kínai SAIC Motor 2023 augusztusában nyitotta meg az előrendeléseket az MG4 modellre, amely félig szilárdtestes akkumulátort használ (kb. 5% folyékony elektrolittal). Az akkumulátor biztonsági teszteken esett át – például háromirányú tűszúrásos vizsgálaton füst nélkül –, bár ezekről kevés részletes információ áll rendelkezésre. A hatótáv körülbelül 537 km (333 mérföld), energiasűrűsége 180 Wh/kg körüli. Az Anxin változat ára mintegy 102 800 jüan (~14 290 USD), ami versenyképes árnak számít.
  • Mercedes-Benz és Factorial Energy: A Mercedes-Benz együttműködik a Factorial Energy nevű céggel, amely Massachusetts-ben nyitott pilotüzemet 2023-ban. A Mercedes EQS modelljével végzett teszt során egyetlen töltéssel 749 mérföldet (kb. 1205 km) tettek meg Factorial ASSB technológiával felszerelve – ez valós körülmények között elért eredmény.

Pilotüzemek és fejlesztési fázisban lévő projektek

Több nagy szereplő már pilotüzemeket működtet vagy fejlesztési fázisban van:

  • QuantumScape és Volkswagen: QuantumScape QSE-5 SSB-ket szerel be új Ducati V21L elektromos versenymotorba. Az akkumulátor energiasűrűsége 844 Wh/L, töltési ideje kb. 12 perc 10%-ról 80%-ra. A technológia még nem került tömeggyártásba; a kereskedelmi bevezetést eredetileg 2024-re tervezték, de ez csúszik.
  • Solid Power és BMW: ASSB fejlesztéseket végeznek BMW i7 modellhez; szulfid alapú technológiát alkalmaznak, amely kompatibilis az ipari szabványú gyártósorokkal. Bár ígéretesek az eredmények, további fejlesztések szükségesek.
  • SK On (Dél-Korea): Saját ASSB technológiával rendelkezik WIP (Warm Isostatic Press-free) gyártási eljárással, amely növeli az energiasűrűséget (~800 Wh/L). Pilotüzemet nyitott Daejeonban; tervezett piacra dobás időpontját 2030-ról 2029-re hozta előre.
  • Nissan: ASSB-k fejlesztése folyamatban van; partnerük az amerikai LICAP aktív száraz elektróda technológiájával dolgozik a gyártási költségek csökkentése érdekében. Pilotüzemet idén nyitottak meg.

Tudományos áttörések laboratóriumi környezetben

A fejlesztések nem csak pilotüzemekről szólnak; laboratóriumi kutatások is zajlanak:

  • Huawei: AI segítségével optimalizált szulfid elektrolitokat fejleszt nitrogén-dopálással. Ez stabilabb kristályszerkezetet eredményezhet gyors töltési idővel (akár 5 perc), nagy hatótávval (~3000 km) és magas energiasűrűséggel (400–500 Wh/kg). Azonban ez még csak elméleti lehetőség; jelenleg nincs megfelelő töltőinfrastruktúra hozzá.
  • Dalian Institute of Chemical Physics (DICP), Kína: Új ASSB prototípust alkottak nátrium-alumínium-hidriddel (NaAlH4), amely könnyebb és stabilabb alternatívája lehet a lítiumnak. Egyedi „core-shell composite hydride” szerkezetük leképezi az M&M cukorkát: vezető cerium-hidrid maggal és védő bárium-hidrid héjjal. Bár kezdetben magas kapacitást mutatott (984 mAh/g), hosszabb ciklus után stabilizálódott kb. 402 mAh/g értéken.

A valóság: gyártási kihívások és korlátok

Bármilyen ígéretesek is ezek a fejlesztések, komoly nehézségek állnak még előttük:

  • Hőmérséklet-érzékenység: Sok szilárd elektrolit csak magas hőmérsékleten működik jól vagy érzékeny nedvességre. Hidegebb éghajlatokon ezért energiaigényes belső fűtőrendszerek szükségesek, amelyek növelik az autó súlyát és csökkentik hatótávját.
  • Ciklusállóság és dendritek: A dendritek – lítium kristálytüskék – idővel átszúrhatják az elektrolitot rövidzárlatot okozva. Bár több módszer létezik ezek kezelésére, teljes megszüntetésük még nem sikerült.
  • Szilárd-elektrolit interfész réteg (SEI): Ez egy fémes réteg képződik az elektródák körül használat közben, ami rontja az ionok áramlását és csökkenti az akkumulátor kapacitását.
  • Kontaktus fenntartása: A szilárd anyagok hajlamosak leválni vagy hézagokat képezni töltési ciklusok során, ami növeli az ellenállást és rontja a teljesítményt.
  • Tömeggyártás nehézségei: Az SSB-k gyártása eltérő technológiát igényel a hagyományos lítium-ion cellákhoz képest; nincs még kiforrott ipari háttér vagy tapasztalat ezen a téren.

Milyen távol vagyunk valójában?

A különböző megközelítések sokasága egyszerre biztató és aggasztó: biztató azért, mert sok szakértő dolgozik különböző irányokon; aggasztó pedig azért, mert nincs még egyértelmű győztes technológia vagy bevált megoldás.

A NASA Technológiai Érettségi Szintje (TRL) alapján sok fejlesztés még csak laboratóriumi fázisban van (TRL ~5), míg néhány pilotüzemi projekt már közelebb áll a gyakorlati alkalmazáshoz (TRL ~8). Az optimista határidők – mint például 2028 vagy 2030 – inkább célkitűzéseknek tűnnek mint biztos ígéretek; valószínűleg további csúszások várhatók.

Mégis fontos kiemelni: ha egy akkumulátor valóban képes kevesebb mint 12 perc alatt elérni a 80%-os töltöttséget megfelelő ciklusélettartammal és energiasűrűséggel, akkor kevésbé számít, hogy teljesen szilárdtestes-e vagy félig folyékony elektrolitos változat-e.

Például:

  • Az MG4 bizonyítja, hogy félig szilárdtestes technológia már elérhető elfogadható áron;
  • a Mercedes tesztjei igazolják a jelentős hatótáv-növekedést;
  • a pilotüzemek pedig azt mutatják, hogy nagy autógyártók komolyan invesztálnak ebbe a jövőbe.

Záró gondolatok

Bár nem kaptuk meg azt a forradalmat, amit tíz éve ígértek nekünk, kétségtelenül haladunk előre egy jobb és biztonságosabb akkumulátor-technológia felé. Az elkövetkező években érdemes lesz figyelemmel kísérni ezeket a vállalatokat és fejlesztéseiket – különösen 2028 környékén –, hogy lássuk végül mely ígéretek válnak valóra.

Egyelőre tehát maradjunk óvatosan optimisták: nem forradalom jön most rögtön, de jelentős előrelépések igenis történnek.

Forrás: https://undecidedmf.com/solid-state-batteries-hype-vs-reality/

Target új online stratégiája: hogyan változtatja meg a vásárlói élményt és a készletkezelést?

Jersey City, New Jersey – 2025. október 3. Vásárlók sétálnak autójukhoz egy Target áruházból való vásárlás után. A Minneapolis központú Target egykor a nagy, mégis rendezett és vonzó üzletek példájaként szolgált, azonban az elmúlt években egyre több panasz érkezett a...

Bulgária tervezi a Lukoil burgaszi finomítójának államosítását az orosz szankciók miatt

Bulgária jelentős lépéseket készít elő, hogy megvédje az ország egyetlen olajfinomítóját, amelyet a Lukoil tulajdonol Burgaszban. A bolgár média, a Capital 2024. november 6-án számolt be arról, hogy jogszabályi módosításokat terveznek, amelyek lehetővé tennék a...

OpenAI: Több mint 20 milliárd dolláros éves bevétel és hatalmas infrastruktúra-fejlesztések

Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója 2025. szeptember 23-án, az amerikai Texas állambeli Abilene városában található OpenAI adatközpontban tartott kérdezz-felelek esemény után nyilatkozott a sajtónak. Beszámolt a vállalat jelenlegi helyzetéről, jövőbeli terveiről és...

Agatha Christie Tommy & Tuppence: Klasszikus krimi modern köntösben

Agatha Christie rajongói számára izgalmas újdonság érkezik: a legendás brit krimiírónő egyik kedvelt párosa, Tommy és Tuppence első alkalommal kel életre egy teljesen modern, angol nyelvű televíziós sorozatban. A hatrészes dráma, amely 2026-ban debütál a BritBox...

Meta és a csaló hirdetések elleni küzdelem: átláthatóság és felhasználóvédelem

A Meta platformja – amely a Facebook, Instagram és más közösségi média szolgáltatások mögött áll – egyre nagyobb figyelmet kap a csaló hirdetések kezelésével kapcsolatban. Egy friss jelentés szerint a vállalat kevésbé hajlandó szigorítani az ellenőrzést a rendőrségi...

Mazda innovációja: Algákból készült bioüzemanyag és karbonnegatív kipufogórendszer

A fenntartható jövő felé vezető úton a Mazda egy igazán kreatív és merész ötlettel állt elő, amely a bioüzemanyagok és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének új dimenzióját nyithatja meg. A japán autógyártó elképzelése egy algákból előállított bioüzemanyagra épül,...

A szavazás mint az egészség meghatározó tényezője: finn kutatás 21 éves követéssel

Új, átfogó finn tanulmány több mint hárommillió ember részvételével jelentős összefüggést tárt fel a szavazáson való részvétel hiánya és a megnövekedett halálozási kockázat között egy 21 éves időszak alatt. Az elemzés kimutatta, hogy a választók és nem választók...

My Darling California – Izgalmas új sötét krimi Elijah Bynumtól sztárszereplőkkel

My Darling California egy exkluzív, izgalmas projekt, amely a következő hétre tervezett AFM (American Film Market) előtt már most nagy várakozást kelt a filmes piacon. Az alkotás egy sötét humorú bűnügyi thriller, amelyet az író-rendező Elijah Bynum jegyez, aki...

Carol Burnett ösztöndíja támogatja a UCLA zenés színházi tehetségeit

Carol Burnett, a legendás színésznő és művész, aki generációk számára jelent inspirációt, most újabb módon nyújt segítséget a feltörekvő zenés színházi előadóművészeknek. A UCLA School of Theater, Film and Television (TFT) intézményében létrehozott Carol Burnett...

16 év alattiak kitiltása a legnépszerűbb közösségi oldalakról Ausztráliában

Ausztrália új, szigorú szabályozást vezet be a közösségi média használatával kapcsolatban: 2025. december 10-től a 16 év alatti gyermekek nem férhetnek hozzá a legnépszerűbb platformokhoz, mint például a Reddit, Facebook, Instagram, Snapchat, Threads, TikTok, X...