Timothée Chalamet és a Marty Supreme: Így próbálják megmenteni az indie mozikat egy pingpongos filmmel

dec 11, 2025

Nemrég egy hűvös októberi estén New York egyik talán legkevésbé vonzó részén gyűltek össze rajongók, hogy bepillantsanak egy film első 30 percébe – mégpedig egy olyan alkotásba, amit csak az év végén láthatnak majd a mozikban. A meghívó egyszerű volt: „Gyere este 9-kor ide, megmutatom a ‘Marty Supreme’ első fél óráját” – írta Timothée Chalamet Instagramján, narancssárga betűkkel firkantva rá egy térképre, ami a Regal Times Square mozira mutatott.

A váratlan esemény, ami felkavarta Manhattan nyugalmát

Nem kis meglepetés volt, hogy a 29 éves színész ilyen módon hívta össze a közönséget. Mire Chalamet megérkezett, az összes 354 szék megtelt az előadóteremben, és még több százan gyűltek össze kívül. Mellette pedig férfiak álltak hatalmas narancssárga pingpong-labda sisakokban – igen, jól olvastad. Furcsa? Egyértelműen. Izgalmas? Abszolút. Hatékony? Nos, ezt majd csak akkor tudjuk meg, amikor karácsony napján bemutatják a filmet.

Az utóbbi években szerintem mindenki észrevette, hogy mennyire nehéz ma moziba csábítani az embereket – főleg az indie filmek esetében. Chalamet rendezvénye csak egy volt azok közül a szokatlan promóciós akciók közül, amikkel ő és az A24 stúdió próbálja felrázni a közönséget. A ’50-es években játszódó „Marty Supreme” Josh Safdie rendező műve, amely egy képzeletbeli pingpong-bajnok, Marty Mauser nagyságra törő útját követi nyomon. Ez az ambíció pedig tökéletesen passzol Chalamet kemény próbálkozásához, hogy ebből az alkotásból az év művészmozi eseményét csinálja.

Chalamet: nem csak színész, hanem marketingzseni is?

Egy bennfentes szerint Timothée nemcsak zseniális színész, hanem remekül érti az „attention economy” működését és a közösségi média világát is. Ez engem nem lep meg – ha követted már valamelyik kampányát vagy interjúját, tudod, hogy nem elégszik meg a hagyományos sajtókörúttal vagy néhány tévéműsorral.

Például nemrég „véletlenül” kiszivárogtatott egy 18 perces Zoom-hívást, ahol viccesen szatirikus ötleteket dobott be az A24 csapatának – például azt javasolta, hogy fessék narancssárgára a Szabadság-szobrot. Szerinte ez a narancssárga lesz a „Marty Supreme” színe ugyanúgy, ahogy tavaly a rózsaszín volt a „Barbie” filmnél.

„A filmmarketing manapság túl passzív és túl menő akar lenni,” mondja Chalamet ebben a meta videóban, amit ő maga írt. „Mi nem akarunk menők lenni.” Ez az ő hangja: hangos és büszke.

Miért olyan nehéz ma moziba csábítani a nézőket?

A hollywoodi sztárok és stúdiók már nem számíthatnak arra, hogy csak úgy beülnek majd az emberek a moziba egy-egy nagy név miatt. Jennifer Lawrence például hiába volt mindenhol jelen „Hot Ones”-tól kezdve a late night műsorokig, sötét pszichodrámája „Die My Love” mégsem vonzott tömegeket. Sydney Sweeney vagy Dwayne Johnson virális pillanatai sem hozták meg a várt jegyeladásokat.

Jeff Bock filmes elemző szerint ma szinte lehetetlen kitörni még akkor is, ha nagy sztárok vannak benne egy indie filmben. Egy ’50-es évekbeli pingpongos drámát hogyan lehet eladni? Az biztos, hogy zajt kell csapni körülötte – és ebben Timothée Chalamet lehet az egyik utolsó igazi nagyágyú Leonardo DiCaprio mellett.

Guerrilla marketingből Oscar-díjas siker?

Chalamet nem most kezdte ezt: tavaly Bob Dylanről készült életrajzi filmjét is hasonlóan szokatlan kampánnyal tolta fel – például ESPN College GameDay műsorvezetőként tűnt fel vagy saját hasonmásversenyére látogatott el Manhattanben. Ez a kreatív sajtókörút segített abban, hogy az életrajzi film világszerte több mint 140 millió dollárt termeljen.

A „Marty Supreme” viszont már A24 legdrágább produkciója lett (60-70 millió dolláros költségvetéssel), így itt még nagyobb nyomás van rajta. Chalamet ezért kevesebb hagyományos interjút ad, kihagyja a klasszikus sajtótájékoztatókat és fontos díjátadókat is – inkább maga viszi előre a filmet.

Eduardo Acuna, a Regal Cinemas vezérigazgatója szerint sok film azért bukik el anyagilag, mert nincs elég ismertsége. „Ezért kulcsfontosságú, hogy ‘Marty Supreme’ mögött ott álljon egy olyan sztár mint Timothée Chalamet.”

Minden eszközt bevetnek: blimp-ek és limitált merch

A kampány részeként volt meglepetés premier New York Film Festivalon; repült egy narancssárga Nickelodeon-lufi (amit Chalamet az amerikai nagyság jelképének nevezett); panelbeszélgetést tartottak Brazíliában CCXP-n – ami általában Marvel vagy Star Wars rajongóknak van fenntartva –, valamint elkelt minden limitált kiadású merch is.

Ilyen például egy $25-os Wheaties gabonapehely doboz vagy egy $250-os széldzseki, amit Chalamet olyan ikonikus barátainak küldött el ajándékba mint Misty Copeland balerina vagy Tom Brady focista. Ezekkel tényleg azt üzeni: ez nem csak egy film – ez egy életérzés.

Pingpong humorral könnyebb eladni

Quinn Gawronski marketing szakember szerint Timothée különc személyisége miatt ez a kampány pont passzol hozzá. A pingpong témája amúgy sem túl komoly – így van helyük játszani és kreatívkodni. Ha mondjuk második világháborús drámáról lenne szó? Az már egészen más tészta lenne.

Záró gondolatok

Szerintem Timothée Chalamet kampánya jól mutatja azt is, milyen változások zajlanak Hollywoodban: ma már nem elég csak jó filmet készíteni vagy nagy nevet odatenni – kreativitásból és személyes jelenlétből kell kiemelkedni ahhoz, hogy valaki kitörjön a zajból.

A „Marty Supreme” pedig izgalmas kísérlet arra is, hogyan lehet újra életre kelteni az art-house mozikat ebben az átalakuló világban. Vajon sikerül-e neki? Karácsonyig még van időnk izgulni érte!

Forrás: https://variety.com/2025/film/news/timothee-chalamet-marty-supreme-press-tour-1236605298/

Euphoria 3. évad: Visszatérés, karakterfejlődés és a filmes karrier katalizátora

Ha te is követted az Euphoria sorozatot, akkor biztosan izgatottan vártad a harmadik évadot. Nemrégiben egy interjúban a sorozat egyik főszereplője mesélt arról, milyen érzés volt visszatérni a forgatásra hosszú idő után, és hogyan változtatta meg ez az élmény a...

Kanadai lakosság negatívabbá vált az immigrációval kapcsolatban – Mi áll a változás mögött?

Ha azt mondom, hogy Kanada, az első kép, ami sokunkban felmerül, egy befogadó, multikulturális országé, ahol az immigrációt általában pozitívan fogadják. Nos, mostanában ez a kép kezd meginogni. Egy friss kutatás szerint ugyanis a kanadaiak hozzáállása az...

Kanyarójárványok terjedése az USA-ban: Utah-Arizona határ és Dél-Karolina a gócpontok

Nemrégiben újra felütötte fejét a kanyaró az Egyesült Államokban, különösen az Utah-Arizona határvidékén és Dél-Karolinában. Ez engem személy szerint meglepett, hiszen a kanyarót már évtizedek óta gyakorlatilag felszámolták az országban a kötelező oltásoknak...

Szívszorító történet: agyhalott kismama életben tartása és koraszülött unokája küzdelme Georgia államban

Nem tudom, te hogy vagy vele, de amikor ilyen történeteket hallok, mindig megáll bennem az idő. Egy anya, aki elveszíti a lányát, miközben az még várandós – ez már önmagában is szívszorító. De ami ezután következett Georgia államban, az tényleg egy rémálom, amiből...

Mi történik a SAVE diákhitel-programmal? Vége a kedvezményeknek és új törlesztési lehetőségek

Ha diákhitelt vettél fel az elmúlt években, akkor valószínűleg hallottál már a SAVE programról, amit a Biden-kormányzat indított el 2023-ban. Ez az egyik legnépszerűbb és legkedvezőbb törlesztési terv volt, amely akár havi 0 dolláros törlesztést is lehetővé tett több...

Menopauza hormonpótlás és agyegészség: Mítoszok és tények a MHT-ról

Ha te is elmúltál negyven, vagy épp most küzdesz a menopauza kellemetlen tüneteivel, biztosan hallottál már a menopauza hormonpótlásról, vagyis az MHT-ról. De vajon tényleg olyan veszélyes ez a kezelés, mint ahogy azt régen állították? És hogyan hat az agyadra? Engedd...

Antibiotikum-rezisztencia és mesterséges intelligencia: a jövő gyógyszerei

Nemrég olvastam egy történetet egy 55 éves, súlyosan beteg nőről a San Francisco-i Egyetemi Kórházból, ami engem is mélyen elgondolkodtatott. A nő véráramfertőzést kapott a rákkezelése során, és bár először egy rutin antibiotikum úgy tűnt, hogy hatásos lesz, hamarosan...

Kim Kardashian jogi diploma ünneplése: gyerekzsivaj és családi káosz a diplomaosztón

Ha azt hitted, hogy egy jogi diplomaosztó esemény csendes, elegáns és békés, akkor Kim Kardashian legutóbbi bulija garantáltan meglep majd. A SKIMS alapítója ugyanis nemrég ünnepelte meg, hogy végre lediplomázott a jogi tanulmányai végén – de a családi összejövetel...

Disney és Google AI jogi csatája: Miért tiltja Disney a Google AI karakterhasználatát?

Ha az elmúlt napokban követted a techvilág híreit, biztosan feltűnt, hogy egyre többet hallunk arról, hogyan kavarják fel az AI-generált tartalmak a szellemi tulajdon védelmét. A legfrissebb fejlemények szerint a Disney nem viccel: hivatalosan is felszólította a...

Robinhood részvények zuhanása és nemzetközi terjeszkedése – Megéri most vásárolni?

Ha követed a tőzsdei hullámvasutat, valószínűleg nem kerülte el a figyelmed, hogy a Robinhood (NASDAQ: HOOD) részvényei keményen megkapták az októberi lendület után a novemberi visszaesést. A pénzügyi szolgáltató cég novemberi működési adatai ugyanis elég gyengére...