2024-ben, az új brit kormány megalakulását követően elkészítettük első UK Growth Survey felmérésünket, amelynek célja a kormány növekedési missziójának támogatása volt. Egy évvel később, miközben az Egyesült Királyság továbbra is alacsony növekedéssel és egyre nagyobb fiskális hiánnyal küzd, több mint 100 közgazdász, kutató és döntéshozó véleményét kértük ki arról, hogy mit kellene most a kormánynak tennie a gazdasági növekedés élénkítése érdekében.
Főbb Tanulságok és Témák
- Építsünk, építsünk, építsünk: A brit gazdasági stagnálás legfőbb oka az építkezési válság. Ez a tervezési rendszerből fakad, amely nem teszi lehetővé a szükséges fejlesztéseket – legyen szó londoni lakásépítésről, walesi nukleáris energiáról vagy leeds-i metróhálózatról.
- Két ország története: Az Egyesült Királyság két párhuzamos gazdasággal rendelkezik. London és Délkelet magas termelékenységű, de lakáshiánnyal küzd, ami megakadályozza a munkavállalók költözését a munkahelyek közelébe. A többi régió elavult közlekedési infrastruktúrával, magas energiaárakkal és évtizedes alulfinanszírozottsággal küzd.
- Az energia alulértékelt és bonyolult kérdés: Az Egyesült Királyság energiaárai a világ egyik legmagasabbjai, ami csökkenti a háztartások reáljövedelmét és gátolja az ipari beruházásokat, különösen az AI területén. Rövid távon kevés könnyű megoldás létezik; középtávon azonban új nukleáris technológiákba való befektetésre és szabályozási reformokra van szükség.
- A fiskális korlátok valósak, de nem leküzdhetetlenek: A válaszadók tisztában vannak azzal, hogy nincs sok mozgástér a kiadások növelésére, ezért bevételnövelésre van szükség. A legnépszerűbb megoldások között szerepelnek az ingatlanadó és az üzemanyag-járulékok emelése.
- Léteznek „ingyen ebédek”: Sok brit probléma önként vállalt korlátokból ered. Több lakás és infrastruktúra építése, befektetések vonzása és piaci dinamizmus javítása elsősorban szabályozási és jogszabályi reformokon keresztül érhető el állami kiadások nélkül.
A Felmérés Részletes Eredményei
1. Politikai Prioritások
A válaszadók szerint a kormánynak elsősorban olyan politikai döntéseket kell hoznia, amelyek képesek szembemenni érdekcsoportokkal vagy választói csoportokkal a növekedés érdekében – nem feltétlenül költségvetési prioritásokról beszélve.
A legfontosabb politikai tőkebefektetések:
- Tervezési reform lakásépítéshez
- Környezetvédelmi szabályozások egyszerűsítése lakó- és infrastrukturális fejlesztésekhez
Ezen kívül támogatott volt a nukleáris energia termelésének növelése, a magasan képzett migráció ösztönzése, valamint a jóléti és ingatlanadó reformok. Kevésbé népszerű volt az alacsony képzettségű migráció vagy fosszilis energiahordozók termelésének növelése.
2. Fiskális Prioritások
A válaszadók támogatják az állami kiadások növelését különösen az infrastruktúra területén – nukleáris beruházásokban, hálózatfejlesztésben és vízügyi infrastruktúrában –, míg csökkentenék a nyugdíj- és szociális kiadásokat.
A fiskális hiány miatt bevételnövelő intézkedések szükségesek. A legkedveltebb adóemelések:
- Közvetlen fogyasztási adók (alkohol, dohányzás, szerencsejáték)
- Általános forgalmi adó (ÁFA) kiterjesztése
- Útdíjak bevezetése vagy emelése
Ezzel szemben kevésbé népszerűek voltak az ingatlanadókat érintő jelenlegi formák (pl. Stamp Duty Land Tax), társadalombiztosítási járulékok vagy vállalkozói adók emelése.
3. Erősségek és Gyengeségek
A válaszadók szerint alulértékelt erősségek közé tartozik London és Délkelet gazdasági ereje, az angol nyelv globális szerepe, valamint az úgynevezett „Arany Háromszög” (London-Oxford-Cambridge) régiója. Ezzel szemben túlértékeltnek tartják az ország zöld technológiai potenciálját és kreatív iparait.
A gyengeségek között alulértékelt problémák a tervezési rendszer nehézségei, magas energiaárak, államigazgatási hatékonyság hiánya és Brexit hatásai.
4. Konkrét Politikai Területek
Lakásépítés és Infrastruktúra
A válaszadók szerint elsődleges fontosságú az urbanizációs sűrűség növelése meglévő városi területeken – különösen Londonban –, nem pedig új városok építése. Ez összhangban áll a lakáspiaci igényekkel.
Energia
A megkérdezettek pesszimisták abban a tekintetben, hogy elérhető lesz-e 2030-ra az elektromos hálózat 95%-os nem fosszilis energiahordozókkal való ellátottsága. Csak 2% tartja ezt valószínűnek.
Többségük támogatja az Északi-tengeri olaj- és gázkutatás folytatását annak ellenére is, hogy ez rövid távon nem csökkenti jelentősen az energiaárakat.
Befektetések
A beruházási akadályok között első helyen szerepelnek az energia- és földhasználati költségek valamint szabályozási akadályok. A munkaerőköltségeket kevésbé tartják problémásnak.
Mesterséges Intelligencia (AI)
A válaszadók többsége optimista az AI termelékenységre gyakorolt hatását illetően: várhatóan 1-5 százalékponttal nőhet a termelékenység 2030-ra AI hatására. Egy kisebb csoport ennél nagyobb hatást is elképzelhetőnek tart.
Következtetések és Ajánlások
1. Építsünk Többet!
A legfontosabb tanulság: sürgősen szükséges több lakás és infrastruktúra építése. Ez elsősorban szabályozási reformokon keresztül érhető el – nem feltétlenül jelent nagyobb állami kiadásokat. A tervezési törvények gyorsítása kulcsfontosságú lehet például Heathrow bővítésében vagy az Oxford-Cambridge növekedési folyosó fejlesztésében.
2. Két Ország Kihívásai
Londont sújtja leginkább a lakáshiány; míg más régiókban inkább közlekedési infrastruktúra hiányzik vagy drága energia akadályozza az ipart. A megoldás egy kiegyensúlyozott regionális fejlesztési politika lehet: több építés Londonban finanszírozhatja más régiók közlekedési beruházásait.
3. Energia: Fontos de Komplex Kérdés
Bár mindenki tudja, hogy magas energiaárak gátolják a növekedést, rövid távon kevés könnyű megoldás van. Középtávon azonban új nukleáris technológiákba való befektetésre van szükség – például kis moduláris reaktorokra (SMR). Emellett fontos lenne javítani a hálózati infrastruktúrát és átgondolni bizonyos támogatási rendszereket (pl. CfD-k).
4. Fiskális Korlátok Kezelése Okosan
A válaszadók egyetértenek abban, hogy nincs mozgástér jelentős állami kiadásnövelésre; inkább bevételnövelő intézkedésekre van szükség olyan módon, hogy azok ne rontsák a gazdasági növekedést. Az ingatlanadó reformja (pl. arányosabb adó bevezetése) és fogyasztási adók emelése lehet jó irány.
5. Vannak „Ingyen Ebédek” – Használjuk Ki!
- Magasan képzett migráció ösztönzése: Politikai szempontból kevésbé vitatott módja lehet a gazdasági dinamika fokozásának.
- Kereskedelmi kapcsolatok erősítése: Az EU-val való szorosabb együttműködés anélkül, hogy visszafordítanánk Brexit-et.
- Állami kapacitás fejlesztése: Gyorsabb döntéshozatal, jobb szabályozói környezet kialakítása és hatékonyabb projektmegvalósítás kulcsfontosságú lehet.
- Sűrűség növelése városi területeken: Ez politikailag kevésbé érzékeny lépés lehet nagy gazdasági haszonnal.
Zárógondolatok
Bár az Egyesült Királyság gazdasági növekedése jelenleg lassú és számos kihívással néz szembe – legyen szó tervezési akadályokról vagy magas energiaárakról –, számos olyan lehetőség áll rendelkezésre, amelyek kihasználása jelentős előrelépést hozhat. A kulcs a szabályozási reformok gyorsítása, regionális egyensúly megteremtése és okos fiskális politika alkalmazása lesz 2024-ben és azon túl is.
Forrás: https://britishprogress.org/reports/results-from-the-uk-growth-survey-2025