Washington állam Bellevue városára néző nagy ablak előtt állok egy teremben, de nem a kilátás foglalja le a figyelmemet. Egy elhagyatott épületben járok-kelnek körülöttem headcrab zombik, miközben a Valve központjában vagyok, és először próbálom ki a cég legújabb virtuális valóság (VR) headsetjét.
Bemutatkozik a Steam Frame – A jövő VR-je
A Steam Frame egy önálló VR headset, amely alapvető változást hoz a Valve virtuális valósághoz való hozzáállásában. Ez nem csupán egy kiegészítő eszköz egy játék PC-hez – maga a Steam Frame maga a játék PC. A készülék egy rendszerchipet (system-on-chip) tartalmaz, és natívan futtatja a SteamOS-t, így nincs szükség másodlagos számítógépre a játékok futtatásához.
Azonban az első demó során a Half-Life: Alyx még egy közeli PC-n futott, és minden képkockát vezeték nélküli kapcsolat segítségével streameltek át a Steam Frame-re. Jeremy Selan, a Valve mérnöke hangsúlyozza: „Ne feledd, ez vezeték nélküli.” Ez az élmény messze felülmúlta korábbi próbálkozásaimat más vezeték nélküli VR rendszerekkel szemben – sima képkockasebesség, kristálytiszta kép és szinte észrevehetetlen késés volt tapasztalható.
Kényelmes kialakítás és kiváló képminőség
A Steam Frame mindössze 435 grammot nyom, és rendkívül jól kiegyensúlyozott: a súly nagy része nem az arc előtt van, hanem hátul, a pánt részeként, ahol az akkumulátor is található. A pánt csak az orrom felett helyezkedik el, mégsem kell szorosan meghúzni ahhoz, hogy kényelmesen illeszkedjen.
A képminőség lenyűgöző. Néhány nappal korábban még Oculus Quest 3-mal játszottam, így friss összehasonlítási alapom volt. Mindkét eszköz hasonló LCD kijelzőket és pancake optikát használ, így a Steam Frame képélessége hasonlóan éles – enyhe aliasing hatással néhány éles vonalon, ami természetesnek tűnik ebben a kategóriában.
Vezeték nélküli szabadság – új dimenziók a játékban
A demó elején „Isten módba” helyeztek – sebezhetetlen vagyok és végtelen lőszerem van. Ez bátorított arra, hogy bátran menjek bele zombikkal teli helyiségekbe anélkül, hogy aggódnék. Később kiderült, hogy ez valójában nem volt bekapcsolva – egy véletlen hiba vagy ügyes placebo hatás? Mindenesetre ez jól mutatja az élmény magával ragadó jellegét.
Lawrence Yang, a Valve tervezője megjegyezte: „Jó érzés nem botlani kábelbe vagy kibogozni azt.” Ez számomra az egyik legnagyobb előnye lett a Steam Frame-nek. Szabadon mozoghatok, körbefordulhatok anélkül, hogy bármi akadályozna – ez pedig hihetetlenül magával ragadó élményt nyújt.
Foveated streaming – okos technológia az optimális teljesítményért
A dobozban található egy vezeték nélküli adapter is, amely USB-n keresztül csatlakozik egy játék PC-hez és dedikált 6 GHz-es kapcsolatot biztosít a headset számára. A két LCD kijelző összesen valamivel több mint 4K felbontású képet jelenít meg, ami hatalmas adatforgalmat igényel.
A Valve erre egy innovatív megoldást alkalmaz: foveated streaming. Ez azt jelenti, hogy szemkövető kamerák segítségével pontosan követik a tekintetem irányát. A képminőség automatikusan alkalmazkodik: ahol éppen nézek (a fovea területe), ott magas felbontású képet kapok; míg a perifériás látómező alacsonyabb minőségben jelenik meg.
Ez hasonló az ismert foveated renderinghez, de itt nem maga a játék renderelése változik meg, hanem az adatfolyam minősége igazodik dinamikusan. Így bármilyen játék esetén működik fejlesztői támogatás nélkül is.
Kényelmes használat és sokoldalúság – standalone mód és kontroller
A standalone mód kipróbálásakor Hades 2-t játszottam – ez nem VR-játék –, amelyet helyben futtatott a Steam Frame Snapdragon processzora. Az új Steam Frame kontrollerrel játszottam, amely két félből álló gamepadként funkcionál: minden szükséges gomb megtalálható rajta ahhoz, hogy VR-n kívüli játékokat is könnyedén irányítsak.
A játékablak mérete szabadon változtatható és mozgatóható is; akár fekve is játszhatok úgy, hogy az ablak felett lebeg előttem. Bár az akkumulátor hátul elhelyezett súlya kissé kényelmetlen lehet hosszabb fekvő használat során, rövid időre nagyon kényelmes volt.
Kiváló kompatibilitás Linuxon ARM architektúrán
Egy különleges pillanat volt számomra Ghost Town kipróbálása Fireproof Games-től. Ez egy Windows x86-ra fejlesztett VR-játék, amely azonban Linux ARM rendszeren futott problémamentesen két kompatibilitási réteg segítségével: Proton biztosítja Linux kompatibilitást, míg FEX lehetővé teszi az ARM processzoros futtatást.
Bár van teljesítménycsökkenés ezek használata miatt (amely függ például a játékmotortól is), meglepően gördülékenyen futott minden. Ez komoly előrelépés lehet az x86/Windows könyvtárak széles körű elérhetősége szempontjából.
Záró gondolatok – Kényelem és szabadság új szintje
A Steam Frame ötvözi az önálló headsetek egyszerűségét és a PCVR élmény gazdagságát egyetlen eszközben. A vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően megszűnik minden kábel okozta korlátozás vagy kellemetlenség; könnyedén válthatunk VR és nem-VR játékok között ugyanazzal az eszközzel és kontrollerrel.
A Valve mérnökei szerint ez valóban zökkenőmentes élményt nyújt; én pedig ezt alátámasztva kijelenthetem: ebben az eszközben ott rejlik a virtuális valóság jövője. Ráadásul még hányinger sem jelentkezett nálam hosszabb használat után sem – ami mindig fontos szempont egy VR headset esetében.
Forrás: https://www.pcgamer.com/hardware/vr-hardware/hands-on-steam-frame-impressions/





