2024. október 20-án egy jelentős internetes kimaradás sújtotta a világ számos pontján működő weboldalakat és alkalmazásokat, amelynek hátterében az Amazon felhőszolgáltatásának, az Amazon Web Services-nek (AWS) a meghibásodása állt. A felhasználók világszerte arról számoltak be, hogy nehézségekbe ütköztek az online kapcsolódás során, miközben több népszerű platform és szolgáltatás vált elérhetetlenné vagy működött rendellenesen.
Az érintett platformok és szolgáltatások
A kimaradás számos ismert és széles körben használt alkalmazást és weboldalt érintett. Ezek között szerepeltek:
- Snapchat – a népszerű közösségi média alkalmazás
- Roblox – az online játékplatform
- Signal – biztonságos üzenetküldő alkalmazás
- Duolingo – nyelvtanuló applikáció
- Amazon saját szolgáltatásai, beleértve a fő kiskereskedelmi weboldalt és a Ring okosajtócsengőket
Ezen túlmenően az Egyesült Királyságban több pénzügyi intézmény is érintett volt, például a Lloyds Bank, valamint annak leányvállalatai, a Halifax és a Bank of Scotland. Szintén problémák adódtak a brit HM Revenue and Customs (adóhatóság) weboldalának elérésében hétfő reggel.
A Ring felhasználók az Egyesült Királyságban közösségi médián keresztül panaszkodtak arra, hogy okosajtócsengőik nem működnek megfelelően. Az érintett alkalmazások esetében az egyedi problémabejelentések száma tízezres nagyságrendű volt országonként.
További érintett platformok világszerte
A kimaradás nemcsak a fent említett szolgáltatásokat érintette, hanem más népszerű platformokat is:
- Wordle
- Coinbase – kriptovaluta kereskedési platform
- Slack – üzleti kommunikációs eszköz
- Pokémon Go
- Epic Games
- PlayStation Network
- Peloton
A hiba forrása és helyreállítási folyamat
A probléma forrása az Amazon Web Services amerikai keleti partján található adatközpontja volt (US-EAST-1 régió). Az AWS az egyik legnagyobb felhőalapú számítástechnikai platform a világon, amely számos cég számára biztosít szerverkapacitást és infrastruktúrát.
A hiba először helyi idő szerint reggel 8 óra körül jelentkezett, amikor az Amazon megerősítette, hogy „megnövekedett hibaarányokat és késleltetéseket” tapasztalnak az AWS szolgáltatásaiban ebben a régióban. A Downdetector nevű internetes hibakövető oldal több kontinensen is jelezte ugyanazokat a problémákat.
A Cisco Thousand Eyes szolgáltatása is megnövekedett hálózati problémákat jelzett hétfő reggel, különösen Virginiában, ahol az AWS US-EAST-1 régiója található.
Szakértői vélemények: IT-hiba, nem kibertámadás
Rafe Pilling, a Sophos kiberbiztonsági cég fenyegetés-elemzési igazgatója szerint a kimaradás inkább informatikai jellegű probléma volt, nem pedig kibertámadás eredménye. Az AWS egészségügyi irányítópultja utalt arra, hogy a hiba a DynamoDB adatbázis-rendszerrel kapcsolatos, amely lehetővé teszi a weboldalak számára adataik elérését.
„Amikor ilyesmi történik, természetes az aggodalom egy esetleges kibertámadás miatt,” – mondta Pilling. – „Az AWS rendkívül összetett infrastruktúrával rendelkezik, így bármilyen probléma komoly fennakadásokat okozhat. Ebben az esetben úgy tűnik, hogy egy IT-hibáról van szó az adatbázis oldalon, amelyet prioritásként kezelnek.”
A digitális infrastruktúra koncentrációjának veszélyei
Dr. Corinne Cath-Speth, az emberi jogi szervezet ARTICLE 19 digitális vezetője kiemelte, hogy ez az esemény rávilágít arra a kockázatra, amely abból fakad, ha túl kevés vállalat kezében összpontosul a digitális infrastruktúra.
„Sürgősen szükség van a felhőszámítástechnika diverzifikációjára. A demokratikus párbeszédet, független újságírást és biztonságos kommunikációt támogató infrastruktúra nem lehet néhány cég kizárólagos függvénye.” – hangsúlyozta Dr. Cath-Speth.
A brit kormány reakciója
A brit kormány hivatalosan is megerősítette, hogy kapcsolatban állnak az Amazonnal a hétfői internetkimaradás kapcsán. Egy kormányzati szóvivő elmondta:
„Tisztában vagyunk egy incidenssel, amely érinti az Amazon Web Services-t és számos online szolgáltatást, amelyek ezekre az infrastruktúrákra támaszkodnak. A kialakult helyzet kezelésére létrejött protokolljaink alapján folyamatosan egyeztetünk a céggel, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél gyorsabban helyreállítsák a szolgáltatásokat.”
Záró gondolatok
A világméretű internetkimaradás ismét rámutatott arra, milyen fontos szerepet játszanak a felhőszolgáltatók napjaink digitális életében. Az ilyen események komoly fennakadásokat okozhatnak mindennapi tevékenységeinkben – legyen szó kommunikációról, szórakozásról vagy akár pénzügyi tranzakciókról.
Kiemelten fontos tehát a digitális infrastruktúra megbízhatóságának növelése és diverzifikálása annak érdekében, hogy hasonló incidensek hatását minimalizálni lehessen.