Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security, DHS) augusztusban indította el azt a széles körű hirdetési kampányt, amelynek célja az Immigration and Customs Enforcement (ICE) ügynökség toborzása. A kampány során különböző közösségi média platformokon és népszerű streaming szolgáltatásokon jelentek meg hirdetések, amelyek elsősorban fiatalokat, korábbi rendvédelmi dolgozókat és veteránokat céloznak meg. Azonban a kampány nem várt reakciókat váltott ki a felhasználók körében, akik több esetben is elégedetlenségüket fejezték ki az üzenetek tartalma miatt.
A toborzó kampány megjelenése és célcsoportja
A DHS megerősítette, hogy a kampány részeként nemcsak hagyományos kábeltévé csatornákon, hanem olyan népszerű streaming platformokon is megjelentek az ICE toborzó hirdetések, mint a Spotify, Hulu, HBO Max vagy Pandora. A hirdetések célja, hogy ösztönözzék az embereket arra, hogy jelentkezzenek ICE ügynöknek, hangsúlyozva a „küldetés teljesítését” és az „Amerika védelmét”.
A kampány különösen olyan csoportokat céloz meg, akik korábban rendvédelmi területen dolgoztak vagy jelenleg is dolgoznak nagyvárosokban, például Chicagóban vagy Seattle-ben. A hirdetésekben szerepelnek vonzó ajánlatok is, mint például 50 000 dolláros belépési bónusz, kedvező juttatások és diákhitel-elengedés.
Felhasználói reakciók és kritikák
A Spotify ingyenes felhasználói között sokan dühösen számoltak be arról, hogy zenehallgatás közben olyan hirdetésekkel találkoztak, amelyek erősen politikai töltetű üzeneteket közvetítenek. Egy TikTok-felhasználó például azt írta, hogy egy ilyen reklám „milliók veszélyes illegális bevándorlóként” emlegette az utcákon lévő embereket, ami miatt végül törölte az alkalmazást.
Egy másik Spotify-felhasználó online fórumon jelezte: „Ha ezeket a hirdetéseket nem távolítják el hamarosan, le fogom mondani a prémium előfizetésemet.” Több HBO Max előfizető is arról számolt be Twitteren (X), hogy az All Elite Wrestling műsorok között jelentek meg ICE toborzó videók. A profi birkózó Hangman Page arra buzdította követőit, hogy jelentsék ezeket a reklámokat mind az HBO Max-nál, mind pedig a TBS kábeltévénél.
Hasonló panaszok érkeztek Hulu, ESPN és Pandora zenei szolgáltatások felhasználóitól is. Egy Pandora fórumozó így fogalmazott: „Meg vagyok rémülve és aggódom amiatt, hogy gyűlöletbeszédet hallottam egy reklámban. Ez elfogadhatatlan.”
A Spotify válasza és a hirdetések szabályozása
A Spotify szóvivője elmondta, hogy ezek a hirdetések részei annak a széles körű kampánynak, amelyet az amerikai kormány folytat televíziós, streaming és online csatornákon keresztül. Hangsúlyozta továbbá, hogy ezek a reklámok nem sértik meg a Spotify hirdetési szabályzatát. A felhasználóknak lehetőségük van értékelni egy-egy hirdetést „tetszik” vagy „nem tetszik” gombbal, így befolyásolhatják a jövőbeni reklámokat.
A kampány háttere és eredményei
A DHS több mint 6 millió dollárt költött erre a toborzó kampányra. Tricia McLaughlin, a DHS helyettes titkára szerint az ICE-nek már több mint 175 000 jelentkezés érkezett az akció hatására, és több mint 18 000 ideiglenes állásajánlatot tettek közzé.
McLaughlin hozzátette, hogy az ösztönzők – például a belépési bónuszok – továbbra is elérhetők maradnak még akkor is, ha kormányzati leállás következik be. Ezt a helyzetet elsősorban a Demokrata Pártnak tulajdonította. Kiemelte továbbá: „Nincs semmi sértő vagy pártos abban, hogy eltávolítjuk azokat az embereket az országból, akiket bűnözőknek tartunk.”
Következtetés
Az ICE toborzó kampánya jól mutatja azt a feszültséget és megosztottságot, amely jelenleg jellemzi az amerikai társadalmat bevándorlási kérdésekben. Míg az ügynökség igyekszik növelni létszámát és hatékonyságát egy ambiciózus deportálási terv végrehajtásához, addig sok felhasználó számára ezek a hirdetések provokatívak és kellemetlenek.
A streaming szolgáltatók szerepe ebben a helyzetben kettős: egyrészt biztosítaniuk kell a szabad reklámfelületet egy állami kampány számára, másrészt viszont figyelembe kell venniük felhasználóik érzékenységét és visszajelzéseit is.